• 1
  • 2
2021-02-25, 18:39
Medlem
Jag har en styrpulpet jag skulle vilja bygga lite flytelement i för säkerhets skull. Tankarna går lite mot att plasta in frigolit på dolda ställen i båten men funderar på om det finns bättre materiel eller sätt?
Det jag undrar är alltså vilket material man ska välja för att få så hög flytkraft som möjligt?
Citera
2021-02-25, 22:56
Medlem
Hur ser båten ut nu? Om den har tex dubbelskrov så behöver du inte göra något så länge det inte läcker in vatten mellan skroven. Och det samma gäller om den har färdigbyggda flyttankar: så länge det inte läcker in vatten i dem behöver du inte göra något.

Men om din båt inte har vare sig dubbelskrov eller flyttankar så föreslår jag att du använder något som fylls med luft.

Antingen plastdunkar eller tex fendrar. Fördelen med dunkar (jag tänker på de stora blå, som ser ut som ett oljefat i miniatyr, rymmer väl 100 liter eller så) är att du får mycket flytkraft på en gång. Å andra sidan så kan det vara svårt att placera en så stor sak på ett vettigt sätt.

Då kan det vara smidigare med tex stora fendrar: de är byggda för att tåla mycket och deras mindre storlek bör göra dem enklare att placera på något vettigt sätt. Det kommer iofs säkert att behövas fler av dem, så det kan bli billigare med en plastdunk.
Citera
2021-02-25, 23:40
Medlem
cacas avatar
Fogskum?
Citera
2021-02-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Fogskum?

Nja, jag ska göra det lite mer seriöst och det ska va flytelement som ska plastas in.
Citera
2021-02-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Hur ser båten ut nu? Om den har tex dubbelskrov så behöver du inte göra något så länge det inte läcker in vatten mellan skroven. Och det samma gäller om den har färdigbyggda flyttankar: så länge det inte läcker in vatten i dem behöver du inte göra något.

Det är dubbelskrov, men känns ändå som jag vill ha lite mer flytkraft då motor mm väger en del.

Jag vet egentligen hur jag ska göra så frågan handlar om vilket material jag kan plasta in som har högst flytkraft?
Citera
2021-02-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Det är dubbelskrov, men känns ändå som jag vill ha lite mer flytkraft då motor mm väger en del.

Jag vet egentligen hur jag ska göra så frågan handlar om vilket material jag kan plasta in som har högst flytkraft?

Idealiskt skall du inte använda ett material för materialets egen flytförmåga, du skall använda ett material som är en behållare i vilken det finns mycket luft: luft är det lättaste material du enkelt kan få tag i, och det är billigt. Även om tex frigolit väger väldigt lite så är det ändå några tiotals (kanske hundratals) gram.

Om båten flyter med motorn på plats, varför vill du ha mer flytkraft? Och om båten _inte_ flyter med motorn på plats så har du helt enkelt en för stor/tung motor. Flytkraften du kan (enkelt) skapa själv hjälper bara om/när båten sjunker, inte innan.
Citera
2021-02-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Idealiskt skall du inte använda ett material för materialets egen flytförmåga, du skall använda ett material som är en behållare i vilken det finns mycket luft: luft är det lättaste material du enkelt kan få tag i, och det är billigt. Även om tex frigolit väger väldigt lite så är det ändå några tiotals (kanske hundratals) gram.

Om båten flyter med motorn på plats, varför vill du ha mer flytkraft? Och om båten _inte_ flyter med motorn på plats så har du helt enkelt en för stor/tung motor. Flytkraften du kan (enkelt) skapa själv hjälper bara om/när båten sjunker, inte innan.

Det är ju därför jag vill ha mer flytkraft, av den anledningen att båten inte ska sjunka till botten om den blir vattenfylld.
Citera
2021-02-26, 00:15
Medlem
Citat:
Det är ju därför jag vill ha mer flytkraft, av den anledningen att båten inte ska sjunka till botten om den blir vattenfylld.

I så fall står jag fast vid mitt tips om att du använder något som innehåller luft. Du skulle tex fästa några stora fendrar på utsidan av båten (alldeles under relingskanten): de kommer inte att vara i vägen, och om du placerar dem vettigt kommer båten att ligga någorlunda plant även om den sjunker. Den går därmed att lyfta enklare än om den flyter med fören/aktern avsevärt högre än andra ändan.

Om du inte vill ha fendrar på utsidan så kan du köpa plastdunkar som du fäster både framtill och baktill invändigt i båten. Men samma sak gäller här: du bör se till att ha lika mycket flytkraft framtill som baktill.
Citera
2021-02-26, 00:19
Medlem
INTPs avatar
Frigolit tål inte lösningsmedel. En skvätt bensin eller ens den polyester/vinylester som används ihop med glasfibern får alltså frigolit att smälta omedelbart. Fogskum är inte heller särskilt tåligt. Dessa två skum har en enda fördel, och det är att vilket pucko som helst kan hitta dom. Det betyder också att det just är puckon som använder dom, andra läser på lite mer och skaffar rätt produkt för jobbet.

Däremot finns det andra cellplaster för användning ihop med glasfiberlaminat t.ex. Divinycell, och tvåkomponents polyuretanskum där man blandar två vätskor som på några minuter expanderar till skum med typ 20 gånger volymen så man kan skapa en behållare först och sedan fylla den med skum (pass på, det slutar inte expandera bara för att det är fullt, så man häller inte i extra mycket med strategin att mer måste vara bättre).

Tänk på att alla dessa skum till slut suger till sig vatten om vatten tar sig till dom. Det tar åratal så det är ju inget problem när man råkat "sänka" båten, däremot är det inte ovanligt att skummet i flyttankarna på en båt som hunnit bli 20-30 år gammal är ganska blött. Ska man ha båten länge är det inte dumt att tänka på hur byte av skummet kan gå till om och när det är dags.
Citera
2021-02-26, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Frigolit tål inte lösningsmedel. En skvätt bensin eller ens den polyester/vinylester som används ihop med glasfibern får alltså frigolit att smälta omedelbart. Fogskum är inte heller särskilt tåligt. Dessa två skum har en enda fördel, och det är att vilket pucko som helst kan hitta dom. Det betyder också att det just är puckon som använder dom, andra läser på lite mer och skaffar rätt produkt för jobbet.

Däremot finns det andra cellplaster för användning ihop med glasfiberlaminat t.ex. Divinycell, och tvåkomponents polyuretanskum där man blandar två vätskor som på några minuter expanderar till skum med typ 20 gånger volymen så man kan skapa en behållare först och sedan fylla den med skum (pass på, det slutar inte expandera bara för att det är fullt, så man häller inte i extra mycket med strategin att mer måste vara bättre).

Tänk på att alla dessa skum till slut suger till sig vatten om vatten tar sig till dom. Det tar åratal så det är ju inget problem när man råkat "sänka" båten, däremot är det inte ovanligt att skummet i flyttankarna på en båt som hunnit bli 20-30 år gammal är ganska blött. Ska man ha båten länge är det inte dumt att tänka på hur byte av skummet kan gå till om och när det är dags.

Självklart får man plasta in cellplasten med tex gladpack innan man går på med polyestern, det står emot så pass länge så det man plastat hinner härda. Min tanke är ju att dessa ska bli helt inplastade så att vatten aldrig kommer komma i kontakt med flytelementet.

Divinycell har jag aldrig använt, aldrig haft det riktiga behovet av det samt att jag aldrig stött på någon som säljer det fysiskt. Tips på återförsäljare kan va intressant då det är mycket annat som ska plastas och byggas upp i båten igen.
Citera
2021-02-26, 13:31
Medlem
INTPs avatar
Har inte jobbat med detta på många år, så har inga tips om lämpliga säljare idag.

Tänk på att bara för att cellplasten är innesluten i glasfiberlaminat så är den inte helt skyddad mot fukt. Polyestern man laminerar med är faktiskt inte helt vattentät, den suger långsamt åt sig vatten om den ges möjlighet. Lägger man i båten på våren och tar upp den på hösten så är den klart tyngre när man tar upp den. Sällan något man märker av i sig själv, men som sagt, flytskum blir blött med tiden, inplastat trä ruttnar.
Citera
2021-02-26, 19:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Alla båtar har väl en maxlast och max antal hästkrafter som dom är testade för? Men är det en gammal båt så fanns det ju inte fyrtaktare när dom gjordes. Sådana väger mycket mer än gamla tvåtaktare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in