2006-05-23, 14:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Troligen r det som kommer en vldigt banal iakttagelse, som nn skggig tysk redan formulerat s mycket mer elegant fr ngot hundratal r sedan, men nr jag krde p jobbet s kom jag p en tanke, som ngot ofrdig, jag vill delge er.

Inom kaos-matematiken pratar man om attraktionspunkter.
http://www.fractalwisdom.com/Fractal.../fourattr.html

I korthet r det vrden kring vilken resultatet av berkningar rr sej.
(Evolute kommer snart med en korrekt beskrivning, antar jag. )

N. Livets kurva r ju fr de flesta ganska kaotisk. Men nd r det vissa detaljer som terkommer.

Jag kan ta mitt eget liv som exempel. Jag jobbade fr ca 4 r sedan p en stor konsultfirma och var d stationerad i ett industriomrde hr i Bromma. Nu, ngot r senare s brjade jag jobba p ett helt annat fretag - vars kontor r strax i nrheten.

Nr jag kom till Stockholm fr drygt sex r sedan - s flyttade jag till stadsdelen Hgdalen. Min nuvarande flickvn bor strax intill, och hennes bror p samma jmra gata som jag bodde d.

Fr vissa mnniskor s r hemorten en s stark attraktionspunkt att de aldrig lmnar den. Andra har lite vidlyftigare banor.

S ungefr. Finns det ngon filosofisk tanke i detta eller r det bara svammel?
Citera
2006-05-24, 08:09
Medlem
I ngon mening r det vl helt korrekt: att man i de flestas liv kan ursknja vissa mnster och symmetrier, men jag skulle kanske inte g s lngt att kalla dem fr attraktionspunkter.

Det du talar om i ditt liv r geografiska attraktionspunkter. Andra kan ha mnstret att de stndigt r p vg och aldrig tervnder till ort de bebott.
Sen finns det de vars liv stndigt hamnar i samma mnster, krashade frhllanden gng p gng, eller stndigt "terfall" i arbetslshet, terfall i missbruk, samt de vars liv hamnar i en still lunk redan i 20-rs ldern och som de sedan aldrig lmnar. Attraktionspunkter, eler stagnationspunkter.

r det helt enkelt s att man sker trygghet i det mnster man knner till och det krver en vldigt kraft att ta sig ur sina mnster?
Citera
2006-05-24, 10:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Mjo, det r vl oftast s - man vgar inte g utanfr det knda.

Men, t ex detta med min arbetsplats. Nr jag brjade jobba hr - s fanns fretaget p en helt annan plats - fr att senare flytta till ungefr samma plats som jag jobbat - fr ett annat fretag.

Detta r allts inget som jag sjlv beslutat.

Lite s jag tnker. Att man - helt oavsett vad man sjlv beslutar - hamnar i samma situation eller p samma geografiska plats - eller kanske mter samma mnniskor.
Citera
2006-05-24, 11:02
Medlem
Lter vidskepligt! Att hamna i samma situationer utan att man sjlv styr t det hllet eller har ngon kontroll. Du kunde ju rimligtvis inte vetat att ditt nya fretag skulle hamna dr d du brjade?

N, det r nog bara "it's a small world" effekten. Man blir lika paff varje gng sambanden framtrder men i sjlva verket beror det p att Sverige, Stockholm, och ens bransch r s frbannat liten trots allt.

Tex har jag jobbat i din bransch i bde Rissne o Bromma och detta kanske slutar med att vi sitter vid kaffebordet och du brjar svamla om "The great Attractor" i livet och jag sger "ven du min kre Ruskigboss!"
Jag har svart skjorta idag :-)
Citera
2006-05-24, 11:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeHomme
Lter vidskepligt! Att hamna i samma situationer utan att man sjlv styr t det hllet eller har ngon kontroll. Du kunde ju rimligtvis inte vetat att ditt nya fretag skulle hamna dr d du brjade?

N, det r nog bara "it's a small world" effekten. Man blir lika paff varje gng sambanden framtrder men i sjlva verket beror det p att Sverige, Stockholm, och ens bransch r s frbannat liten trots allt.

Tja, det r vl i s fall ett annat namn p det.

Vidskepligt, nja. Jag menar ju inte att det finns nn som styr det hela. Bara att tillvaron kanske R kaotisk och att man kanske kan tillmpa Chaos-matten p den. P nt stt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in