• 1
  • 2
2021-02-23, 05:24
Medlem
Har senaste tiden bestämt mig för att rensa ur förrådet och göra mig av med lite saker och införskaffa nytt, ibland från begagnatmarknaden. En del har jag skänkt bort, inga direkt häftiga prylar utan mer i stil med någon byrå osv. Har märkt att många av de som hör av sig för att få saker gratis(alternativt för symbolisk summa) eller sälja billigt förekommer på lexbase, har då som regel att jag avbryter kontakt.

Dilemmat ligger då i att jag egentligen inte har något emot att hjälpa personer som har det knapert(har det själv inte direkt flott och förstår att dålig ekonomi i vissa fall kan leda till skitbrott utan egentliga offer)- tvärtom jag skulle hellre ge sakerna till dem men jag tycker inte det är värt risken att få besvär.

Man kan ju inte heller veta om personerna faktiskt är dömda eller för vad, inget emot att folk tar från storföretag eller krösus själv, men jag ser det helt enkelt som riskminimering. Det är ju enkelt att förstå att man undviker personer som mer eller mindre bokstavligen har "kriminell tjackis" stämplat i pannan eller att köpa guld av zigenare längs vägkanten, jag syftar mera på fall det är inte är helt lätt att avgöra. Hur som helst vad är era erfarenheter kring detta? Kanske är det lämpligaste att skänka sakerna till hjälporganisation? I så fall vilken?

Vet för övrigt inte om det här är rätt forumdel men hittade ingen jag tycker passar bättre.
Senast redigerad av Periodic 2021-02-23 kl. 05:35.
Citera
2021-02-23, 07:10
Medlem
Tycker man absolut kan göra affärer med folk som förekommer på lexbase, men absolut inte med folk som vill ha saker gratis eller betala en strunt summa. Då är det bättre att skänka bort grejerna till röda korsets second hand
Citera
2021-02-23, 08:00
Medlem
Så du kollar upp alla som är intresserade av en gammal byrå på Lexbase. Intressant.
Citera
2021-02-23, 09:14
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Man får bilda sig en uppfattning om personen i fråga. Att någon är dömd säger inte ett piss och det är definitivt inte så att man minimerar risker i det långa loppet.

Tänker då främst på det som diskuterats på senare tid inom vissa branscher på arbetsmarknaden, t.ex att man inte ska anställa dömda eller personer med stora skulder, jag vet inte riktigt hur man bäst hjälper dessa personer men att utestänga dom från ett värdigt liv med egen försörjning är självklart inte rätt väg att gå.
Citera
2021-02-23, 10:05
Medlem
Är du rädd för att sälja något till folk som ev har en dom på sig?
Hade kanske haft lite mer förstående om det var så att du t.ex skulle sälja något och
FÅ BETALT.

Är det inte mer intressant med en kreditupplysning om du känner det som nödvändigt?

Vad är det som håller på att hända med Sverige?
Ska en internetsida med (före detta) frontfigur som sexköpare av barn reglera om en person
får köpa en gammal byrå?
Citera
2021-02-23, 11:47
Medlem
Trolltestets avatar
Det beror lite på vad de är dömda för. Är personen bara dömd för narkotikainnehav och andra offerlösa brott så är det ju inga problem, men är han dömd för blocketbedrägerier och andra blåsningsbrott så hamnar ju saken i ett annat läge.
Citera
2021-02-23, 13:02
Medlem
llanzs avatar
Vem fan kollar upp folk när man skall sälja en sleten byrå.? Ja visst om du skall sälja en bil eller något dyrt. Men tror ingen riskerar något för en sleten byrå för 500kr
Citera
2021-02-23, 13:44
Medlem
avsmakens avatar
Inga affärer med blattarna så är det luugnt.
Citera
2021-02-23, 18:47
Medlem
Kollar upp vet jag inte om jag gör, det handlar inte om att jag tror mig bli blåst på några kronor(som sagt inget jag bryr mig om). Det handlar om jag inte vill ha samröre med tvivelaktiga figurer och försöker därför undvika det i så hög grad som möjligt, min erfarenhet från tidigare i livet säger mig att så fort man finns på deras radar så tar det en stund innan man lämnar densamma. Ska de sedan göra ett bryt i källarförråd kan det vara troligt att det är ditt, extremt exempel för att illustrera hur jag menar.

Någon skrev att det är skillnad på om det rör sig om någon som är dömd för bedrägerier eller annat men det är ju knappast så att jag beställer någon information, jag klickar helt enkelt in på sidan(det tar 30 sekunder max) och kollar om de är förekommande. Folk ovanför verkar tycka att det är någon större ansträngning med två knapptryck, vidare om jag var i position att anställa(vilket jag inte är) så skulle jag givetvis aldrig välja någon med domar på sig men det är ju givet.
Senast redigerad av Periodic 2021-02-23 kl. 18:51.
Citera
2021-02-23, 19:35
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Man får bilda sig en uppfattning om personen i fråga. Att någon är dömd säger inte ett piss och det är definitivt inte så att man minimerar risker i det långa loppet.

Tänker då främst på det som diskuterats på senare tid inom vissa branscher på arbetsmarknaden, t.ex att man inte ska anställa dömda eller personer med stora skulder, jag vet inte riktigt hur man bäst hjälper dessa personer men att utestänga dom från ett värdigt liv med egen försörjning är självklart inte rätt väg att gå.

Håller helt och fullt med i ditt sista stycke här. Det där är så självklart att det skulle inte behöva nämnas egentligen.
Ett ordentligt och seriöst jobb kan vara det som hjälper en sådan person in på rätt bana i livet. Och att förvägra dem denna möjlighet pga tidigare misstag är så jäkla kontraproduktivt.
Citera
2021-02-23, 20:38
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Håller helt och fullt med i ditt sista stycke här. Det där är så självklart att det skulle inte behöva nämnas egentligen.
Ett ordentligt och seriöst jobb kan vara det som hjälper en sådan person in på rätt bana i livet. Och att förvägra dem denna möjlighet pga tidigare misstag är så jäkla kontraproduktivt.

Kan säga att jag sedan ca: 1år jobbar med att "återanpassa" och hjälpa folk som muckar från fängelse. De kommer ut till ett litet helvete kan man säga. De har på sin höjd 500kr, boende saknas. Även om de ofta har släktingar eller "polare" som hjälper till är det en hård tillvaro. De som hamnar hos "polare" blir i regel inkastade i kriminalitet omgående då "polarna" inte brukar vara några duvungar utan själva rejält insyltade i exempelvis droghandel i varierande skala.

Personerna jag träffar på är oftast lite äldre, de är inte ungdomar utan snarare mellan 50-60år med rejält i bagaget. De har insett att de slösat bort livet och vill verkligen göra en förändring. Jag fattar att arbetsgivare ryggar tillbaka när mister tandlös söker jobb, men det är så menlöst. Speciellt då jag har kontakt med arbetsgivare som ändå ställer upp och därmed vet jag att saker och ting går att förändra.

Nu är inte jag den mest erfarna i frågan, men vill ändå påstå att det är ganska enkelt att se vem som verkligen vill göra en förändring. Jag har kontakt med folk som fått hjälp långt innan jag började jobba som lyckats jäkligt bra med lite stöd. XXX har t.ex levt hela sitt liv som kriminell men valde att ändra sig efter att hen muckade som 42åring. Nu har hen jobbat i nästan 13år på en och samma arbetsplats, hen är även drogfri och nykter sedan lika lång tid tillbaka.

Människor förtjänar stöd och en ny chans....
Citera
2021-02-23, 20:42
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
...

Människor förtjänar stöd och en ny chans....

Citerar bara det sista ur din text här. Men ja, visst är det så

Många verkar ha en fientlighet mot människor som befunnit sig utanför samhället. Pga dessa människor just befunnit sig "utanför samhället".
De verkar inte inse att för att dessa människor skall kunna komma in i gemenskapen igen, så måste man ge dem chansen och släppa in dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in