Citat:
Ursprungligen postat av
Peter77
Håller helt och fullt med i ditt sista stycke här. Det där är så självklart att det skulle inte behöva nämnas egentligen.
Ett ordentligt och seriöst jobb kan vara det som hjälper en sådan person in på rätt bana i livet. Och att förvägra dem denna möjlighet pga tidigare misstag är så jäkla kontraproduktivt.
Kan säga att jag sedan ca: 1år jobbar med att "återanpassa" och hjälpa folk som muckar från fängelse. De kommer ut till ett litet helvete kan man säga. De har på sin höjd 500kr, boende saknas. Även om de ofta har släktingar eller "polare" som hjälper till är det en hård tillvaro. De som hamnar hos "polare" blir i regel inkastade i kriminalitet omgående då "polarna" inte brukar vara några duvungar utan själva rejält insyltade i exempelvis droghandel i varierande skala.
Personerna jag träffar på är oftast lite äldre, de är inte ungdomar utan snarare mellan 50-60år med rejält i bagaget. De har insett att de slösat bort livet och vill verkligen göra en förändring. Jag fattar att arbetsgivare ryggar tillbaka när mister tandlös söker jobb, men det är så menlöst. Speciellt då jag har kontakt med arbetsgivare som ändå ställer upp och därmed vet jag att saker och ting går att förändra.
Nu är inte jag den mest erfarna i frågan, men vill ändå påstå att det är ganska enkelt att se vem som verkligen vill göra en förändring. Jag har kontakt med folk som fått hjälp långt innan jag började jobba som lyckats jäkligt bra med lite stöd. XXX har t.ex levt hela sitt liv som kriminell men valde att ändra sig efter att hen muckade som 42åring. Nu har hen jobbat i nästan 13år på en och samma arbetsplats, hen är även drogfri och nykter sedan lika lång tid tillbaka.
Människor förtjänar stöd och en ny chans....