• 5
  • 6
2021-02-25, 10:43
Medlem
Det är bara att kolla vad man begär för äldre bilar av samma modell så får man en bild av värdeminskningen. Om man nu satsar 100-150k på en bil så behöver man knappast gå runt och fundera på nån värdeminskning. Fundera istället på budgeten och ta det bästa alternativet. Det är ju samma med mobiltelefoner, tv och annat skit. Vem behöver egentligen den dyraste? Det är fast i hur mycket värde man tycker produkten har
Citera
2021-02-25, 10:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Personligen gör jag det för jag är lat och inte vill börja reparera en bil, så jag byter bil innan resvärdet på den är 0.
Dvs. jag gör en uppsakttning för att kunna bedömma hur stor budget jag har.
När det gäller de flesta andra kapitalvaror så är restvärdet alltid i princip 0.

En 10år gammal bil kan vara värd 100 000 en 10 år gammal TV är som max värd en 100 lapp.
Jo, men om du har ett ekonomiskt restvärde på noll, så säger det ju absolut ingenting om den tekniska statusen. Bättre då att titta på vilken teknisk kondition bilen är i när man ska fatta beslut om eventuellt byte till en ny.
Citera
2021-02-25, 11:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast då ska du ju räkna likadant med alla kapitalvaror du köper. Det gör man ju i regel inte. Varför bara när det gäller bilar?

Skillnaden är att för en bil är värdet oftast ganska stort, i storleksordningen från några tiotusen till flera hundra tusen.
Ett begagnat kylskåp eller en tvättmaskin är väl värda max en femhundring? Trasiga är de värda exakt noll kronor. Men i princip skulle man ju kunna räkna så på sina vitvaror också men med den skillnaden att restvärdet sätter man till noll och sen gör man en bedömning av hur länge de kommer att hålla. Allt för att bedöma hur stort buffertsparande man behöver... Själv bedömer jag att jag behöver spara mellan 300 och 500 kr i månaden för att ha råd att ersätta vitvarorna i den takt de går sönder. Denna summa kan också vara intressant till exempel när man räknar på kostnaden för att bo i bostadsrätt gentemot hyresrätt.

Om jag räknar på min TV (som jag har haft i snart 10 år!) istället så hamnar månadskostnaden på 37,50 kr. Inköp 5000 kr, går förmodligen att sälja idag för 500, mellanskillnad 4500, dividera med 120 månader. Räknar jag istället med att kasta den på tippen så blir månadskostnaden 41.67. Är dessa siffrorna intressanta i min privatekonomi? Svar nej.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in