Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Fast då ska du ju räkna likadant med alla kapitalvaror du köper. Det gör man ju i regel inte. Varför bara när det gäller bilar?
Skillnaden är att för en bil är värdet oftast ganska stort, i storleksordningen från några tiotusen till flera hundra tusen.
Ett begagnat kylskåp eller en tvättmaskin är väl värda max en femhundring? Trasiga är de värda exakt noll kronor. Men i princip skulle man ju kunna räkna så på sina vitvaror också men med den skillnaden att restvärdet sätter man till noll och sen gör man en bedömning av hur länge de kommer att hålla. Allt för att bedöma hur stort buffertsparande man behöver... Själv bedömer jag att jag behöver spara mellan 300 och 500 kr i månaden för att ha råd att ersätta vitvarorna i den takt de går sönder. Denna summa kan också vara intressant till exempel när man räknar på kostnaden för att bo i bostadsrätt gentemot hyresrätt.
Om jag räknar på min TV (som jag har haft i snart 10 år!) istället så hamnar månadskostnaden på 37,50 kr.

Inköp 5000 kr, går förmodligen att sälja idag för 500, mellanskillnad 4500, dividera med 120 månader. Räknar jag istället med att kasta den på tippen så blir månadskostnaden 41.67. Är dessa siffrorna intressanta i min privatekonomi? Svar nej.