2021-02-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Jag kanske har missat något. Varför denna besatthett av att räkna på värdeminskning?

- En bil är konsumtion, inte en investering. Du räknar väl inte på värdemisnkning när du köper andra konsumtionsvaror? Varför skulle du göra det på bil?

- Ponera ovan givet faktum, så skiljer sig kostnaden för eventuellt billån inte från någon annan räntekostnad. Du beräknar den på samma sätt som alla andra debt services payments inom konsumtionslån. T.ex: bilen gör att du kan åka till ett jobb som ger högre lön = bättre kassaflöden.

- Värdemisnkingen är irrelevant. Utgångspunkten för konsumtionsvaror är att du får tillbaka 0:-. Annars trillar du i fällan att du kan "räkna fram en bra deal", det finns inga bra bilköp. De eventuella kassaflöden som bilägandet kan hjälpa dig med har ingenting med själva bilen att göra. Det hänger endast ihop med dina kassaflöden och eventuella räntekonstnader.

Att räkna på värdeminskning på sin bil är en form av mental bokföring för att det ska kännas lite bättre och lura dig själv att du gjort ett bra köp.
Därför att man kanske vill byta bil efter 3 år. Om du amorterar enligt beräknad värdeminskning och lyckas sälja bilen till det priset så får du tillbaka handpenningen och har råd att köpa en ny bil.
Citera
2021-02-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast köper du ett nytt kök för 500 tusen räknar du knappast in värdeminskning i kostnaden för köket. Du köper köket, använder det och är glad och nöjd. Likadant borde det vara för en bil när det gäller privatpersoner. För företag är det givetvis annorlunda som gör årliga avskrivningar, där de kostnadsbokför förbrukningen av bilen.
Nja, ett kök är ju inget man använder i 3 år och sedan säljer för att köpa ett nytt. Hade så varit fallet hade man ju räknat på värdeminskning. Ett kök har nog de flesta i 10 år eller mer, då får det nog anses vara avskrivet när det är dags att byta.
Citera
2021-02-24, 08:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Nja, ett kök är ju inget man använder i 3 år och sedan säljer för att köpa ett nytt. Hade så varit fallet hade man ju räknat på värdeminskning. Ett kök har nog de flesta i 10 år eller mer, då får det nog anses vara avskrivet när det är dags att byta.
Ja, den parallellen kanske haltar lite, det medger jag. Men man kan faktiskt köpa en bil, vårda den (som man vårdar sitt kök) och behålla den i mer än 10 år. Jag har gjort det själv...
Citera
2021-02-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ja, den parallellen kanske haltar lite, det medger jag. Men man kan faktiskt köpa en bil, vårda den (som man vårdar sitt kök) och behålla den i mer än 10 år. Jag har gjort det själv...
Precis, du beskriver ju själv varför det är viktigt att räkna på värdeminskning. Har du bilen i 10 år och vårdar den väl så blir månadskostnaden låg eftersom den förmodligen är helt amorterad vid det laget och ändå har ett restvärde.
Citera
2021-02-24, 11:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Precis, du beskriver ju själv varför det är viktigt att räkna på värdeminskning. Har du bilen i 10 år och vårdar den väl så blir månadskostnaden låg eftersom den förmodligen är helt amorterad vid det laget och ändå har ett restvärde.
Jag anser bara att man inte kan se så instrumentellt på privata inköp som man finansierar med egna medel. Lånar man eller om det är ett företag är situationen givetvis annorlunda.
Citera
2021-02-24, 11:33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Jag kanske har missat något. Varför denna besatthett av att räkna på värdeminskning?

- En bil är konsumtion, inte en investering. Du räknar väl inte på värdemisnkning när du köper andra konsumtionsvaror? Varför skulle du göra det på bil?

- Ponera ovan givet faktum, så skiljer sig kostnaden för eventuellt billån inte från någon annan räntekostnad. Du beräknar den på samma sätt som alla andra debt services payments inom konsumtionslån. T.ex: bilen gör att du kan åka till ett jobb som ger högre lön = bättre kassaflöden.

- Värdemisnkingen är irrelevant. Utgångspunkten för konsumtionsvaror är att du får tillbaka 0:-. Annars trillar du i fällan att du kan "räkna fram en bra deal", det finns inga bra bilköp. De eventuella kassaflöden som bilägandet kan hjälpa dig med har ingenting med själva bilen att göra. Det hänger endast ihop med dina kassaflöden och eventuella räntekonstnader.

Att räkna på värdeminskning på sin bil är en form av mental bokföring för att det ska kännas lite bättre och lura dig själv att du gjort ett bra köp.

Håller med. Folk är besatta av pengar. Jag köper en bil. Då är pengarna bytta mot en funktion. Bilen i sig kör man tills den är skrot. Då köper man en ny bil. Repetera.
Citera
2021-02-25, 10:20
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Håller med. Sparar man ihop pengar för att köpa en konsumtionsvara som en bil, är det bara trams att räkna med värdeminskning.

Värdeminskningen = summan du måste spara för att kunna köpa en liknande bil om t.ex. fem år. Det är väl inte ointressant?
Citera
2021-02-25, 10:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Värdeminskningen = summan du måste spara för att kunna köpa en liknande bil om t.ex. fem år. Det är väl inte ointressant?
Fast då ska du ju räkna likadant med alla kapitalvaror du köper. Det gör man ju i regel inte. Varför bara när det gäller bilar?
Citera
2021-02-25, 10:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen031
Eh, kallas avskrivning. Man lär sig det i åk 5. Köper jag något dag 1 så är det inte lika mycket värt 3 år senare. Värdeminskning. Men du har säkert rätt, och resten av världen fel.
Avskrivning är en periodiserad kostnad. Egentligen har det inte så mycket med värdeminskningen i sig att göra.
Citera
2021-02-25, 10:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Fast då ska du ju räkna likadant med alla kapitalvaror du köper. Det gör man ju i regel inte. Varför bara när det gäller bilar?
Tillämpas på hus, klockor m.m. som har en marknad efter konsumption. Inte skrotar man väl allt man någonsin rört vid?
Citera
2021-02-25, 10:30
Medlem
Citat:

Personligen gör jag det för jag är lat och inte vill börja reparera en bil, så jag byter bil innan resvärdet på den är 0.
Dvs. jag gör en uppsakttning för att kunna bedömma hur stor budget jag har.
När det gäller de flesta andra kapitalvaror så är restvärdet alltid i princip 0.

En 10år gammal bil kan vara värd 100 000 en 10 år gammal TV är som max värd en 100 lapp.
Citera
2021-02-25, 10:32
Medlem
Det är en stor post. Köper jag en diskmaskin och den går sönder så reparerar jag den så den kan gå i 20 år till. En bil har ett bäst före datum. Du kan alltså när du köper bilen beräkna hur länge du kommer att använda den med hjälp av historisk data: hur långt åker jag varje år? Hur många år tar det innan jag är uppe i vad jag anser är gränsen för hur långt den får gå innan problemen börjar eskalera?

En trasig diskmaskin slänger man på sopgården. En bil säljer man vidare efter användning. Inte så jävla svårt att fatta. Visst, köper man en turkbil för 5 lakan så hade inte jag heller räknat med något efterhandsvärde..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in