• 1
  • 2
2021-02-22, 22:25
Medlem
Är inte jättefet. Men vill gå ner just 10kg

Är det ohälsosamt att göra det på 2 månader eller är det normalt
Citera
2021-02-22, 22:30
Bannlyst
Vad händer om 2 månader?
Citera
2021-02-22, 22:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ska inte vara några problem. Ett kilo i veckan är normalt om man kämpar lite. Gå med i viktväktarna och följ deras råd i appen så är det fixat.
Du kan ta det på friskvårdspengen om ni har det på jobbet.
Citera
2021-02-22, 22:39
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Räkna kalorier, det är enkelt, sök på kaloriunderskott, finns räknare för vad du kan äta för att nå ditt mål, och det finns många bra appar att regga vad du äter för att enkelt hålla koll på siffrorna, det är bara första och kanske andra veckan som känns jobbig, sen flyter allt på, snabbt och enkelt, det svåra är att sedan behålla vikten, det handlar alltså om en livsstilsförändring om du är intresserad av att hålla dig i form, ju mer du tränar/rör på dig, ju mer kan man äta ☺️
Citera
2021-02-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet

Hur mycket väger du idag och hur lång är du? Äter du bra mat redan idag, eller lever du på skräp som pizza och läsk? Hur gammal är du, kvinna eller man? Är du frisk, eller har du några sjukdomar eller medicinering att ta hänsyn till?

10kg på 2 månader beror helt och hållet på utgångsläget och dina svar på ovanstående frågor. Om du är 25-årig kille som väger 120 pannor på 180 cm och lever på donken går det jättelätt. Är du en 50-årig kvinna med hypotyreos som väger 65 kg och redan äter sunt är det skitsvårt.
Citera
2021-02-22, 22:52
Medlem
LostinDarknesss avatar
Behöver inte vara så svårt.
Gick själv ner 16kg på 2 månader.
Innan åt jag som en häst.
Minskade ner portionen ifrån 3-4 dl ris till till 0,5dl med en köttbit o lite grönsaker under 1,5 månader. Gjorde sås på kryddor med vatten. Sista veckorna var det tufft att få i sig all mat tom. Var hungrig, det v a r jag, kurrade högt i början, men bara att hålla ut så länge man vet att man inte svälter sig utan att kroppen faktiakt har energin den behöver, även om det inte var den mängd den var van vid.

Gick efter avföringen, var det löst så hade jag levt i "lyx" var det för hårt så hade jag pressat mig för hårt.

Fyllde resväskan med min packning och stod på nedersta trappsteget i trappen och tränade. Gjorde armhävningar och situps.

Utöver det så gick jag ca 5-7km om dagen o då var 200meter riktigt brant att jag var tvungen att ta tag i växter (buskar mindre träd) för att komma upp eller välja att halka ner.

Helt upp till dig själv, men avföringen är ett bra riktmärke. Det höll sig bra ändå rent viktimässigt. Har nu ca 12 år senare gått upp igen, men ska ta tag i mig själv detta år igen.
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-02-22 kl. 22:54.
Citera
2021-02-22, 22:57
Medlem
snow-racers avatar
Om du vill göra det på enklast möjliga sätt så kan du äta enbart kött. Om det nu blir för tråkigt så kan du unna dig såser med smörbas ibland.

Under längre tid med enbart animalisk kost så bör man äta delar av hela djuret/djuren. Alltså inävor. Det finns frystorkat i ampuller för den som är kräsen i maten. Första veckan förlorar man ca 2-4 kilo vätska. Utöver det brukar man gå ner ca 1 kilo fett per vecka. Vissa mer andra mindre beroende på anlag.

Kolhydratsuget minskar efter en längre tid på kött-diet.
Man blir även mycket piggare. Däremot blir man trött på att bara äta kött ganska snabbt. Men 2 månader borde inte vara några problem.

*Edit två andra fördelar är att magen slutar att puta utåt och de flesta slutar att fisa helt. Det bildas ingen gas antar jag, när man skippar växterna. Stek i smör och inte i olja.
Senast redigerad av snow-racer 2021-02-22 kl. 23:04.
Citera
2021-02-22, 23:01
Medlem
ChuchuJellys avatar
10kg fixar jag på en månad. Ät kött och grönt, undvik kolhydrater. Ät en liten portion varje dag och drick mycket vatten.
Citera
2021-02-22, 23:08
Medlem
neuron-drones avatar
Går du sedan upp till samma vikt som innan kommer du ha satt kroppens vilja att äta högre än innan. Det är därför folk går ner sakta, för att de inte ska gå upp och över vad de vägde innan. Därför måste man ha en plan för efter bantningen är klar. Snabb bantning ger ofta ökad fetma. Det är tyvärr bara som det är.
Citera
2021-02-22, 23:13
Medlem
1 ägg, lite olika grönsaker, olivolja, vitaminpiller = din typiska måltid 2 ggr/dag i två månader.
Lätt motion, hitta balansen motion/matmängd så att motionen inte driver dig att överäta.
Citera
2021-02-23, 00:36
Medlem
Vermillionss avatar
Det är vettigt att gå ner i vikt och man vill bli av med fett. Men på lång sikt så skulle jag undvika dieter som LCHF. Du behöver kolhydrater. Ska man sluta få i sig D-vitamin också?
Citera
2021-02-23, 05:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet

Det är inga problem. Gjorde det själv för några år sedan.

Kör strikt LCHF. Ingen träning behövs utöver detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in