2021-02-21, 21:07
Medlem
Krökade en del förra veckan - 4 dagar med kanske 5-6 Mariestads 6.9% varje dag. veckan innan blev det lite oxå men inte lite mycket och nykter 5 dagar mellan.
Hur lång tid tar det innan det är ur blodet om man ska göra en blodprovstest?
Jag har läst att det är vissa gränsvärde i olika tester man inte ska överstiga men har inte testat innan så har inte så bra koll - någon som vet?
Citera
2021-02-21, 21:14
Medlem
Har du inte kråkat hårt innan dess har hag mkt svårt att tro att det skulle orsaka några alarmerande värden.
Citera
2021-02-21, 21:31
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Vad för blodprov ska du ta egentligen? Det finns ett blodprov man kan ta om man är intresserad av specifikt alkoholmissbruk som kallas PEth men det är inget man tar som rutin. I övrigt kan ju alkoholmissbruk synas på till exempel leverpåverkan på blodprover.
Citera
2021-02-21, 21:32
Medlem
IQ1000minsts avatar
Beroende på vilken typ av prov det rör sig om så kan det vara uppemot 2 månader
Citera
2021-02-22, 07:28
Medlem
Jag kollade med en kollega som har samma jobb och han sa att han fick ta del av reultat från flera olika test. Förutom knark i olika former var det (risk att några bokstäver inte blir 100 nedan):
PETH
ASAT/ASLT
CDT
GT

Citat:
Prax^: Har du inte kråkat hårt innan dess har hag mkt svårt att tro att det skulle orsaka några alarmerande värden.
Veckan innan var det vid två tillfälle (fre o lör), Ca 6 50cl burkar med Mariestad Oldox (6.9%) vid varje tillfälle, 12 totalt på heögen alltså.
Citera
2021-02-22, 10:14
Medlem
Man måste ha krökat nästan dagligen i månader för att det ska synas på ex. CDT-prov. Helgfyllor räcker alltså inte, det hamnar inom gränsvärdena. Dessutom tenderar proverna att visa högre värden om man druckit brännvin men har du hållit dig till öl så kan du nog vara lugn.
Citera
2021-02-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ1000minst
Beroende på vilken typ av prov det rör sig om så kan det vara uppemot 2 månader
Jo det kan kanske vara så men både jag och min arbetsgivare vet att jag inte är nykterist, vi har ju firmafester och sånt. Jag måste bara bevisa att jag inte har onormalt hög konsumption.
Kan tex 10 dagars total avhållsamhet få ner värdena till "normala" även om man supit mycket veckorna innan?
Citera
2021-02-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Jo det kan kanske vara så men både jag och min arbetsgivare vet att jag inte är nykterist, vi har ju firmafester och sånt. Jag måste bara bevisa att jag inte har onormalt hög konsumption.
Kan tex 10 dagars total avhållsamhet få ner värdena till "normala" även om man supit mycket veckorna innan?
Nej, är det snabba svaret. Det beror på, är det svar man får ge innan du definierar ”supit mycket”. Vissa av de prover du räknat upp är känsligare men har kortare tid för spårbarhet medan andra syns upp till månader men kräver större och regelbundna intag. 10 dagar är oavsett i kortaste laget för att visa ”noll” men behöver du bara klara gränsen för s.k normalkonsumtion så kan det gå.
Citera
2021-02-23, 20:36
Medlem
Ok, då börjar jag fatta..
PEth halveras på 4 dagar har jag snappat upp.
"bränner" man - alltså halverar" det man hällt i sig tidigare eller avstannar halverings-klockan om man tillför ny alkohol tror ni?

Vid testtillfället på torsdag kommer jag alltså ha 10 dagar utan konsumption.
innan dessa 10 dagar drack jag ca 20 burkar 7,2% fördelat på 4 dagar
innan dessa 4 dagar var det 2 dagar nyktert
innan dess 2 dagar nyktert var det 2 dagar med 4 burkar 7.2% per dag
innan dess nykter 4 dagar
Och innan dess lite blandat några öl ibland och inget ibland..

Tror ni jag klarar normalkonsumption?
Enligt arbetsgivaren behöver jag inte vara nykterist men heller inte riskbrukare och 0 narkotika.
Citera
2021-02-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ok, då börjar jag fatta..
PEth halveras på 4 dagar har jag snappat upp.
"bränner" man - alltså halverar" det man hällt i sig tidigare eller avstannar halverings-klockan om man tillför ny alkohol tror ni?

Vid testtillfället på torsdag kommer jag alltså ha 10 dagar utan konsumption.
innan dessa 10 dagar drack jag ca 20 burkar 7,2% fördelat på 4 dagar
innan dessa 4 dagar var det 2 dagar nyktert
innan dess 2 dagar nyktert var det 2 dagar med 4 burkar 7.2% per dag
innan dess nykter 4 dagar
Och innan dess lite blandat några öl ibland och inget ibland..

Tror ni jag klarar normalkonsumption?
Enligt arbetsgivaren behöver jag inte vara nykterist men heller inte riskbrukare och 0 narkotika.
Tveksamt. Jag drack 16 öl 7,2% på 3 dagar i augusti. Prov 9 dagar senare och låg över normalkonsumtion. Kan du inte bli lite coronakrasslig och skjuta provet en vecka eller två?
Citera
2021-02-24, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Tveksamt. Jag drack 16 öl 7,2% på 3 dagar i augusti. Prov 9 dagar senare och låg över normalkonsumtion. Kan du inte bli lite coronakrasslig och skjuta provet en vecka eller två?
Jo man kanske ska be Fru Corona om lite hjälp.. får jag fråga vilket av testerna som var över normal i ditt fall? - gissar det var PEth..
Citera
2021-02-24, 23:34
Medlem
Citat:
Jo man kanske ska be Fru Corona om lite hjälp.. får jag fråga vilket av testerna som var över normal i ditt fall? - gissar det var PEth..
Ja, det låg på lite över 0,30 som är gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in