Citat:
Ursprungligen postat av
wuseman
Det är svårt att hitta men från version 16.04 och senare kan du hitta det direkt i menyn utan krångel om du senare skulle vilja uppgradera disten.
Vilken meny? du menar att man ska bota från usb igen efter instalationen? Eller är de en meny inne i operativsystemet? Bara nyfiken.
De finns en guid om hur man krypterar både Ubuntu och POP och de är en förhållandevis krånglig proces. I Ubuntu ska man välja "try operating system", och skriv in olika comandon när man prövar operativsystemet. I POP ska man välja "advanced instalation". Och på likande sätt skriva in komandon i den fasen av installationen.
Man delar bland annat upp disken i delar under den procesen och specificerar vad vill kryotera osv..
Jag vet inte vad denna omständiga metod tillför då jag hört att man bara kan klicka på en ikon under instalationen. Även om jag aldrig hittat de alterativet när jag installerat Ubunto ett otal gånger

. Haha

. Så vida de inte sker en kryptering när man väljer lösen ord..
Hur som helst.
Bestämde jag för att kryptera mina VM:s och kryptera share mappen med Veracrypt. De funkar på Linux också. Kommer dock inte upp som första förslag när man söker men de finns inga invädningar nånstans imot denna kryptering i Ubuntu. Inte på Ubuntus officiella sida heller.
Sen blir de en backup på mina VM:s på en anan extern disk som är kryoterad med Veracrypt och då spelar de ingen roll om nån klåfingrig person skulle ta sej in på host radera mina filer osv.
De hela känns smidigare än att kryptera host. Särskilt om man ska göra de med Veracrypt som är trögt! I alla fall på min windowsdator. Dessutom kommer jag in direct i dator och får åtkomst till saker som inte behöver krypteras. Dekänns trevligare än att skriva in ett lösen som är 20+ tecken bara för att komma in på host.
Med Vera crypt kan man för övrigt kryptera host också . Och de är inga problem att göra de även efter installation. Men som sagt är uppstarten trög!
eCryptfs avrådes föresten ifrån på Ubuntus sida.