2023-03-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knulp
Ingen som köper dippen i kolbolagen? Ruskigt sugen på Peabody…

Peabody gjorde ju ruskig vinst 2022. Är dåligt insatt vad som gäller för kolets framtid men just den aktien är ju allt annat än dyr.
Citera
2023-03-30, 17:17
Medlem
Smutzs avatar
Palladium One hittar ett schysst borrhål tre dagar sen och Glencore är snabba på bollen och köper så mycket de kan.
https://palladiumoneinc.com/

Skweez!

EDIT: Sen zoomar man ut grafen och inser att man fortfarande ligger back på den här cowboyinvesteringen.
Senast redigerad av Smutz 2023-03-30 kl. 17:20.
Citera
2023-03-31, 21:21
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knulp
Ingen som köper dippen i kolbolagen? Ruskigt sugen på Peabody…

Jag äger Peabody, men om du ska handla kolbolag nu skulle jag välja AMR eller ARCH.

Till skillnad från BTU så kan de också återföra pengar till ägarna och har aktiva återköpsprogram. Det har BTU fortfarande inte lyckats lösa, även om de sa att det senast skulle vara klart i början på april, så en vecka kvar som mest, innan de ytterligare en gång visat att de är det sämst styrda kolbolaget på planeten

På några månaders sikt borde det inte finnas någon större risk då samtliga tjänar stora mängder pengar nu
Citera
2023-04-03, 14:04
Medlem
MrLevaLivets avatar
Nu vaknade OPEC och kör ett aggressivt move, annonserar fet produktionsminskning, oljan skenar.
Citera
2023-04-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nu vaknade OPEC och kör ett aggressivt move, annonserar fet produktionsminskning, oljan skenar.

Yes både African och tethys har gått på fint idag.
Citera
2023-04-03, 14:31
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Jäpp, verkar finnas en opec put numera.
Guldet dök till 1950 till en början på grund av att dollarn stärktes av flight to safety men nu tuffar det på igen.

Är det bara jag som ser två stora pattar på månadsgrafen för guld ? Det kan omöjligt vara dåligt.
Citera
2023-04-04, 09:34
Bannlyst
Citat:
Det fanns en tydlig politisk vinkel för detta. Beslutet kom kort efter att USA i praktiken uteslöt nya råoljeinköp för att fylla på deras SPR, vilket understryker hur förbindelserna mellan USA och Saudiarabien försämras.

Denna nedskärning i produktionen av OPEC+ är riktad till en publik: De nästan rekordhöga shortsen som har pressat ner oljepriserna till nivåer som tillslut tvingade OPEC-länderna att reagera. Det är en återgång till den taktik som först användes av Saudiarabiens energiminister 2019 när han sa något i stil med att "the boys on the trading floors will be very nervous" och lovade att "whoever gambles in this market is going to hurt like hell"

Naturligtvis, som marknaden tydligt visar, har det varit framgångsrikt. Futures är upp 8%, oro för inflation och ytterligare räntehöjningar.
Citera
2023-04-05, 10:38
Medlem
Guldet över 2k igen, igår tankade jag fler aktier i barrick, first majestic, mag silver och equinox gold. Får se om 2k etableras som ny support som jag tror.

Nu borde vi även ha sett lägsta nivån för oljan, Opec visar gång på gång att de inte tänker tillåta priset att falla. Blir nog en fin sommar för oss här i tråden, 100$ olja före juni??
Citera
2023-04-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Guldet över 2k igen, igår tankade jag fler aktier i barrick, first majestic, mag silver och equinox gold. Får se om 2k etableras som ny support som jag tror.

Nu borde vi även ha sett lägsta nivån för oljan, Opec visar gång på gång att de inte tänker tillåta priset att falla. Blir nog en fin sommar för oss här i tråden, 100$ olja före juni??

Både guld och olja upp verkar osannolikt. En av dem lär vika. Om man kollar på de senaste produktionsminskningarna från Opec har det inte varit bull för olja på lite längre sikt. Får marknaden rätt om räntorna borde guldet däremot kunna kriga på uppåt. Det viktigaste stödet för oljan är att USA skall fylla på de strategiska lagren igen, Biden nämnde 70$ olja som lämplig köpkurs, så det är snarare där oljeputten ligger. USA är ju exportör av olja idag, så de vill helst hålla priset på en nivå där amerikanska producenter kan tjäna pengar på europoors och gooks men amerikanska väljare inte lackar ur vid macken.
Citera
2023-04-05, 15:58
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb

Tänk på att oljan har oerhört låg lägstanivå - gulfstaterna har ett ensiffrigt kostads-break-even. Tycker inte Saudi främst att OPEC + håller igen tillräckligt kan man få "spel" och låta oljan flöda. Har hänt förut och kan hända igen - var nere på 11 dollar för mindre än tre år sedan (ok, kort tid, men tillräckligt för att signalen skulle vara tydlig till Norges off-shore och USA;s frecking, där produktionskostnaderna kan ligga på 60-70 dollar.).

Egen prognos för maj; Brent crude 77 (men allt mellan 15 och 130 är möjligt... ).
Citera
2023-04-05, 16:48
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Har hänt förut och kan hända igen - var nere på 11 dollar för mindre än tre år sedan
Det du säger är att det kan inträffa en global pandemi med reserestriktioner igen.
Citera
2023-04-05, 17:05
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det du säger är att det kan inträffa en global pandemi med reserestriktioner igen.

Sant. Och?

Jag är inte epidemiolog, naturvetare eller ens sängvätare. Vore väl snarare konstigt om något i stil med covid INTE dyker upp inom 10-15 år.

Förstår inte din poäng? Sannolikheten att Brent crude ligger över 85 dollar fatet och vi INTE har en ny global epidemi inom säg 3 år? F ö icke-disjunkta händelser såklart. Säg 50-50 - mellan tummen och lillfingret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in