2022-04-28, 17:30
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Tack för onshoregenomgången!

Jag sålde av på toppen men alldeles för lite, var lite väl optimistisk.

Det korta svaret på varför de rasar är ju att ledningen är sopor som leker med olika solkraftanläggningar, inkluderingsprojekt och trams istället för att bara sälja kol och tjäna pengar.

Det lite mer positiva är att en stor del av deras förlust verkar bero på någon slags hedging operation som inte kommer belasta kommande kvartal på samma sätt.

Twittergöken contrarian 888 har en tråd som jag tyckte var läsvärd:
https://twitter.com/contrarian8888/status/1519659183422980097?s=21&t=3aUzH-Ifu0HGLWE_WgPfgw

Jag får kanske omvärdera det här innehavet lite nu. Framförallt om inte ledningen uppvisar lite sjukdomsinsikt.

Nu äger inte jag BTU, men drog de på sig ännu fler hedging-förluster? känns som bara var någon månad sen som jag skickade mail till vartenda oljebolag pga att BTU var tvungen att lösa sina hedgar för typ 500 musd.

Eller hade folk glömt bort det?
Citera
2022-04-28, 17:57
Medlem
bajssprutans avatar
Äger inte heller BTU, så jag var inte nergrävd i deras siffror. I know for a fact att fortuna har hedgat sina energikostnader väl och hoppas att nästa rapport blir en riktig guldrapport.

Valaris som jag och Smutz fiskade upp häromdan krängde ett par gamla riggar till saudierna:
Citat:
Valaris Limited (NYSE: VAL) (“Valaris” or the “Company”) announced today that it has sold heavy duty modern jackups VALARIS 113 and 114 to ADES Saudi Limited for a total of $125 million. VALARIS 113 and 114 are PPL Pacific Class 400 jackups, both delivered in 2012. Both rigs have been stacked in the Philippines since they completed their last contracts in late 2015.
Alltid bra att städa ur lite gamla hyllvärmare så att kapitalet får jobba. Saudierna borrar alltså på.
Citera
2022-04-28, 18:42
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Nu äger inte jag BTU, men drog de på sig ännu fler hedging-förluster? känns som bara var någon månad sen som jag skickade mail till vartenda oljebolag pga att BTU var tvungen att lösa sina hedgar för typ 500 musd.

Eller hade folk glömt bort det?

Nej det var ju känt, bra poäng. Grundproblemet är ju såklart att de har för höga kostnader och lite intäkter sett till hur mycket kol de skyfflar upp och vilka priser de borde kunna ta. Men marknaden reagerar ju ibland starkt även på saker som borde vara inprisade när de sammanfaller med nyheter som går i samma linje. Vore det inte för hedgen hade vi nog inte sett ett 20% tapp. Lök på laxen även om löken var välkänd.

Som tur är har den ju återhämtat över halva tappet. Vissa är nojiga helt enkelt.

EDIT: Extra sad är ju att jag lovade bort min Peabodyvinst till Ukrainakrigets offer i Naturgasturkens välgörenshetstråd. Jag pledgade att hålla månaden ut så imorgon får jag ju casha ut en del i vilket fall. Hoppas alla blir superbullish på kol imorgon annars blir det inte en superfet donation.
Senast redigerad av Smutz 2022-04-28 kl. 19:01.
Citera
2022-04-28, 19:18
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
EDIT: Extra sad är ju att jag lovade bort min Peabodyvinst till Ukrainakrigets offer i Naturgasturkens välgörenshetstråd. Jag pledgade att hålla månaden ut så imorgon får jag ju casha ut en del i vilket fall. Hoppas alla blir superbullish på kol imorgon annars blir det inte en superfet donation.
Du gör fortfarande mer än 99% av alla WOKE-töntar som tycker att alla utom dem själva ska betala för deras godhetssignalering.

Weatherford rapporterade idag, även dem en solid rapport med ökad efterfrågan och höjda marginaler. Det jag gillar med Weatherford är att de precis som sina större kusiner Schlumberger och Halliburton täcker stora delar av oljeservice onshore, men Weatherford gick igenom Chapter 11 och gjorde sig då av med nästan alla skulder samt alla divisioner som mest var dödkött. Weatherford har därför kvar segmenten där man var bäst och hade bäst lönsamhet, i deras fall så kallad borrhålsservice samt produktionslösningar. Precis som med oljebolag är det alltid mer uppsida i de mellanstora och små spelarna. Därför gillar jag Weatherford över Schlumberger, Baker Hughes och Halliburton samt då att Weatherford gått igenom C11.
Citera
2022-04-28, 19:30
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Nej det var ju känt, bra poäng. Grundproblemet är ju såklart att de har för höga kostnader och lite intäkter sett till hur mycket kol de skyfflar upp och vilka priser de borde kunna ta. Men marknaden reagerar ju ibland starkt även på saker som borde vara inprisade när de sammanfaller med nyheter som går i samma linje. Vore det inte för hedgen hade vi nog inte sett ett 20% tapp. Lök på laxen även om löken var välkänd.

Som tur är har den ju återhämtat över halva tappet. Vissa är nojiga helt enkelt.

Fint initiativ, den tråden har jag missat, någon som orkar länka.
Citera
2022-04-28, 19:36
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Fint initiativ, den tråden har jag missat, någon som orkar länka.

The more the merrier:
(FB) Vi som tjänar pengar på kriget i Ukraina, låt oss donera till välgörenhet
Citera
2022-04-28, 19:59
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
The more the merrier:
(FB) Vi som tjänar pengar på kriget i Ukraina, låt oss donera till välgörenhet

Dök upp lite konstiga människor i den tråden, så fort ett vänsterämne kommer på tal så dyker det upp märkliga individer.

Är det bara jag som sett att olje-ban kommit på tapeten, är det fake news?
Citera
2022-04-28, 21:53
Medlem
Citat:
Dök upp lite konstiga människor i den tråden, så fort ett vänsterämne kommer på tal så dyker det upp märkliga individer.

Vad menas med olje-ban? Vill inte ens tänka mig hur världen kommer se ut om vi bannade olja nu
Citera
2022-04-28, 21:55
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Det rör på sig, oljebullsen vaknade via nedan artikel från Wall Street Journal idag:

https://www.wsj.com/articles/germany-drops-opposition-to-russian-oil-embargo-11651155915

Men det är inte klart ännu...
Citera
2022-04-28, 22:13
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Vad menas med olje-ban? Vill inte ens tänka mig hur världen kommer se ut om vi bannade olja nu

Alltså köpstopp på olja från Ryssland. Levalivet postade en länk
Citera
2022-04-28, 22:22
Medlem
Citat:
I min haschdimma kopplade jag det till någon typ av investeringssvårigheter för att hålla inflationen nere. Bara av att höra politikernas snack så börjar man ju nästan tro att att blackouts och timmeslånga köer till macken är framtiden om 2-3 år.
Citera
2022-04-28, 22:36
Medlem
Smutzs avatar
Citat:

Är det så enkelt i praktiken? Det står ju knappast ”made in russia” på kolvätemolekylerna och allt forslas runt i pipelines, tankers och raffinaderier och blandas lite hejvilt.

Nu kanske jag är lite väl cynisk men det tycks ju uppenbart att exempelvis Irans förbjudna olja likt förbannat letar sig ut på världsmarknaden. Så även om rysk olja hamnar under embargo kommer den kanske säljas som azerbajdzjansk olja eller vad som nu ligger närmast till hands. Oil finds a way.

Såklart gör även det oljan dyrare men inte lika dyrt som om den vore stoppad på riktigt.

Ta höjd för att jag är helt ute och cyklar här, är verkligen ingen expert. Jag kan bara inte komma runt att om tom ISIS kunde få ut olja via shady mellanhänder så måste ju Ryssland också fixa det på något sätt.
Senast redigerad av Smutz 2022-04-28 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in