Citat:
Ursprungligen postat av
Tryckvakt
Tyskland har som mål att sluta elda använda kol för att genera el redan 2030. Det borde vara positivt för oss som äger aktier i Gazprom. Det finns inte en chans att de kan klara av det med endast förnybart tror jag. De behöver något som kan fungera som reglerkraft. För Sveriges och Norges vattenkraft räcker väl inte till för att reglera hela Europas elnät?
Nix. Det var en klok snubbe i tråden där Bolund beskyllde Putin för europeiska politikers begåvningshandi kappade energipolitik.
Orkar inte leta men Sverige konsumerade cirka 150TWh per år och Tyskland runt 450TWh. Skulle tippa på att norge max förbrukar ~ 80TWh pga lite tung industri och gas. När tyskidioterna helt plötsligt rycker bort över 100TWh kärnkraft för att de blev rädda av teven får det ett antal konsekvenser.
Min elräkning i offerlammet SE4 skenar. Energi blir dyrt. Tomaterna jag gillar att äta strax efter fyra blir dyra.
Oavsett vad krautsen väljer vinner jag. Vill nu ha uran ? Fuck you pay me. Vill ni ha gas ? Fuck you pay me.
Även om vi skulle dra igång Ringhalsarna igen på full guffe skulle hornblåsarjävlarna, som min far kallade tyskar sluka överskottet eftersom de sitter och hoppas på att det ska börja blåsa.
Edit:
Kopparn ser het ut idag. Jösses maria.