2021-10-13, 19:26
Medlem
Kopparpriset kör ett full retard race uppåt. Lagren runt om i världen minskar i rasande fart och även för denna råvara så är efterfrågan större än utbudet.

Även om kopparbolagen gått dåligt sista 5 månaderna så har kopparpriset legat på en hög stabil nivå, min gissning är att många kopparbolag kommer att överraska när rapporterna kommer.

Ligger tyvärr 103% investerad men hade nog annars tagit in någon kopparproducent, och då någon som såklart inte jobbar i kommunistländer.

Sen kul att se att JOSE har börjat röra på sig, men detta bolag är idag inte speciellt kopplat till kopparpriset då det är många hinder och många år som ligger mellan idag och produktion. Men för varje hinder vi överkommer så kommer vi närmare dess riktiga värde. Tror det kan bli ett bra race resten av året. Angående JOSE så är det 2 regler som gäller.
1. TTL
2. Har du färre aktier än Adams fru, köp mer.
Citera
2021-10-13, 19:37
Medlem
Naturgasturkens avatar
Golar LNG levererar ett superfint pressmeddelande, riktigt fina kassaflöden och ökad efterfrågan på deras fartyg samt charterkontrakt.

Citat:
With TTF gas prices averaging $28/MMBtu during Q1 2022, the additional capacity utilization is expected to realize $21.2 million of Net Income to Golar for the quarter. This implies a gross tolling fee of $11.4/MMBtu for the incremental production. For each $1.00/MMBtu change in TTF, Net Income realized by Golar will increase (or decrease) by $0.4 million for unhedged volumes during Q1 2022.
Golar stoppar mer än 1/3 av gaspriset i fickan som tack för att man tillverkar LNG!

Citat:
Golar’s realized share of Net Income increases by $2.7m for every $1/bbl that Brent is above $60/bbl. Assuming the current oil price of approximately $83/bbl for 2022, Net Income realized from the oil derivative will be approximately $15.5m for Q1 2022 or $62m for the full year.
Trevligt! Ännu trevligare blir det vid Brent för 100 USD!

Citat:
Increasing demand for LNG freight together with new environmental regulations impacting effective supply of LNG carriers from 2023 add support to the medium and long-term outlook. Charterers are increasingly looking for longer term charters to secure shipping availability.
Bara att köpa aktier i Golar och behålla!
Citera
2021-10-14, 15:37
Medlem
Dry bulk operator here, if you havent noticed Dry bulk is printing money like there is no tomorrow ( Capes, Panamaxes and Supramax vessels). However im already too exposed to shipping thus i will be buying only energy and miners for the super cycle.

This is my list, pls rate :
CVE - canadian sand oil refinery
ROSN - Rosneft
GAZP - Gazprom
SNGSP - Surgutneftegaz
NILSY - Norilsk giant
BHSIF - Bayhorse silver miner
PEN - Miner
POLY - miner
ATHOF - Athabasca oil

I might add GLNG after the last guys comments on it, though not sure i want to
Citera
2021-10-15, 14:59
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whalelazy
Dry bulk operator here, if you havent noticed Dry bulk is printing money like there is no tomorrow ( Capes, Panamaxes and Supramax vessels). However im already too exposed to shipping thus i will be buying only energy and miners for the super cycle.

This is my list, pls rate :
CVE - canadian sand oil refinery
ROSN - Rosneft
GAZP - Gazprom
SNGSP - Surgutneftegaz
NILSY - Norilsk giant
BHSIF - Bayhorse silver miner
PEN - Miner
POLY - miner
ATHOF - Athabasca oil

I might add GLNG after the last guys comments on it, though not sure i want to
I know nothing about CVE but the rest of em looks good.
I personally own Athabasca and Gazprom and will be getting into Norilsk when the price is right. Nickel supplies are dropping fast.
Polyus too when precious metals start the next leg. Sounds like Polybius, the mind control arcade urban legend game.
Citera
2021-10-15, 15:22
Medlem
Tyskland har som mål att sluta elda använda kol för att genera el redan 2030. Det borde vara positivt för oss som äger aktier i Gazprom. Det finns inte en chans att de kan klara av det med endast förnybart tror jag. De behöver något som kan fungera som reglerkraft. För Sveriges och Norges vattenkraft räcker väl inte till för att reglera hela Europas elnät?
Citera
2021-10-15, 15:33
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt
Tyskland har som mål att sluta elda använda kol för att genera el redan 2030. Det borde vara positivt för oss som äger aktier i Gazprom. Det finns inte en chans att de kan klara av det med endast förnybart tror jag. De behöver något som kan fungera som reglerkraft. För Sveriges och Norges vattenkraft räcker väl inte till för att reglera hela Europas elnät?
Nix. Det var en klok snubbe i tråden där Bolund beskyllde Putin för europeiska politikers begåvningshandi kappade energipolitik.
Orkar inte leta men Sverige konsumerade cirka 150TWh per år och Tyskland runt 450TWh. Skulle tippa på att norge max förbrukar ~ 80TWh pga lite tung industri och gas. När tyskidioterna helt plötsligt rycker bort över 100TWh kärnkraft för att de blev rädda av teven får det ett antal konsekvenser.

Min elräkning i offerlammet SE4 skenar. Energi blir dyrt. Tomaterna jag gillar att äta strax efter fyra blir dyra.
Oavsett vad krautsen väljer vinner jag. Vill nu ha uran ? Fuck you pay me. Vill ni ha gas ? Fuck you pay me.

Även om vi skulle dra igång Ringhalsarna igen på full guffe skulle hornblåsarjävlarna, som min far kallade tyskar sluka överskottet eftersom de sitter och hoppas på att det ska börja blåsa.

Edit: Kopparn ser het ut idag. Jösses maria.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-10-15 kl. 15:46.
Citera
2021-10-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt

It is germany that is the biggest lier of them all, they literally started importing coal just now when they realized how expensive it is to go green ( 40 trill EUR or smth). Natural gas OR nuclear is the future, nothing else as of now.
Citera
2021-10-15, 15:55
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whalelazy
It is germany that is the biggest lier of them all, they literally started importing coal just now when they realized how expensive it is to go green ( 40 trill EUR or smth). Natural gas OR nuclear is the future, nothing else as of now.
Yea, and now that China cannot produce cheap solar cells with subsidized coal power that greenwash game is done.
All the PV-cell manufacturers in Germany went tits up long ago after the CCp spies copied their shit and started churning out cheap junk. Stick solar where the sun don´t shine, i got me a genny, that i call Kenny in case .se goes down the shitter.

Last resistance is the danish troglodytes, fuck Vestas. We should have nuked Denmark a long time ago.

(För engelska är väl ok enligt reglerna även om man är svenne ?)
Citera
2021-10-15, 18:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Kopparpriset kör ett full retard race uppåt. Lagren runt om i världen minskar i rasande fart och även för denna råvara så är efterfrågan större än utbudet.

Även om kopparbolagen gått dåligt sista 5 månaderna så har kopparpriset legat på en hög stabil nivå, min gissning är att många kopparbolag kommer att överraska när rapporterna kommer.

Ligger tyvärr 103% investerad men hade nog annars tagit in någon kopparproducent, och då någon som såklart inte jobbar i kommunistländer.

Sen kul att se att JOSE har börjat röra på sig, men detta bolag är idag inte speciellt kopplat till kopparpriset då det är många hinder och många år som ligger mellan idag och produktion. Men för varje hinder vi överkommer så kommer vi närmare dess riktiga värde. Tror det kan bli ett bra race resten av året. Angående JOSE så är det 2 regler som gäller.
1. TTL
2. Har du färre aktier än Adams fru, köp mer.

Yes, hoppas på en röd dag snart för Freeport-McMoRan Inc, den vill jag in i. Hade flyt som gick in tidigare i småttingen Copper Mountain Mining, upp 25%. Jag duckade Turquoise Hill Resources som är ned 17% idag, fått problem vid sin gruva Oyu Tolgoi, kostnader ökar. Det är på grund av sådana här saker jag vill ha ett stort kopparbolag som Freeport. Och yes, blir nog att tanka mer José,hehe.
Citera
2021-10-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galnadoktorn
Lämnade även min aluminium position i AA idag i hopp om att mitten på månaden dippen knackar på dörren även denna månad. Kan så gott som garantera en home run på rapporten nästa månad så den vill man inte missa.

Ibland är det för enkelt att tjäna pengar. Flertalet dippar ner till 45 som väntat. Jag sa till er att man inte vill missa rapporten. 17% upp i skrivande stund. Hoppas reaktionerna blir liknande på CLF. Dags att dessa pengamaskiner till bolag belönas.
Citera
2021-10-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Yea, and now that China cannot produce cheap solar cells with subsidized coal power that greenwash game is done.
All the PV-cell manufacturers in Germany went tits up long ago after the CCp spies copied their shit and started churning out cheap junk. Stick solar where the sun don´t shine, i got me a genny, that i call Kenny in case .se goes down the shitter.

Last resistance is the danish troglodytes, fuck Vestas. We should have nuked Denmark a long time ago.

(För engelska är väl ok enligt reglerna även om man är svenne ?)

Only question is what happens if we have a deflationary crisis with value and energy stocks. Also, do you have any interesting swedish cheapies ? Looking for miners and leveraged energy producers

Otherwise im itching to buy some SPY puts for december as well , VIX died today
Citera
2021-10-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Nix. Det var en klok snubbe i tråden där Bolund beskyllde Putin för europeiska politikers begåvningshandi kappade energipolitik.
Orkar inte leta men Sverige konsumerade cirka 150TWh per år och Tyskland runt 450TWh. Skulle tippa på att norge max förbrukar ~ 80TWh pga lite tung industri och gas. När tyskidioterna helt plötsligt rycker bort över 100TWh kärnkraft för att de blev rädda av teven får det ett antal konsekvenser.

Min elräkning i offerlammet SE4 skenar. Energi blir dyrt. Tomaterna jag gillar att äta strax efter fyra blir dyra.
Oavsett vad krautsen väljer vinner jag. Vill nu ha uran ? Fuck you pay me. Vill ni ha gas ? Fuck you pay me.

Även om vi skulle dra igång Ringhalsarna igen på full guffe skulle hornblåsarjävlarna, som min far kallade tyskar sluka överskottet eftersom de sitter och hoppas på att det ska börja blåsa.

Edit: Kopparn ser het ut idag. Jösses maria.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes, hoppas på en röd dag snart för Freeport-McMoRan Inc, den vill jag in i. Hade flyt som gick in tidigare i småttingen Copper Mountain Mining, upp 25%. Jag duckade Turquoise Hill Resources som är ned 17% idag, fått problem vid sin gruva Oyu Tolgoi, kostnader ökar. Det är på grund av sådana här saker jag vill ha ett stort kopparbolag som Freeport. Och yes, blir nog att tanka mer José,hehe.

Kopparn lever sitt bästa liv, tyvärr så är det bara JOSE som jag sitter på. CMMC är annars riktigt fin aktie, funkar som en hävstångsprodukt mot kopparpriset.

Men angående våran heta latinska bombnedslag så stängde hon på 8,95 borta i Kanada, och inte nog med det så kör DI ett jävla hovporträtt med Adam + en egen artikel om JOSE.

https://www.di.se/nyheter/arvtagaren-sa-ska-lundinsfaren-vaxa-manga-starka-ar/
https://www.di.se/nyheter/lundins-nya-koppargruva-betydlig-uppsida/

Citat:
Foto:Josemaria Resources
Senast under det första kvartalet räknar bolaget med att få sin miljöstudie godkänd och de finansiella överenskommelserna med staten klara.

”Vi har en jättebra relation med Argentina och hoppas att vi ska ha allt på plats i början av nästa år. Det skulle betyda att vi kan börja bygga i mitten av året med produktionsstart 2025”, säger Adam Lundin, tredje generationen i Lundinfamiljen och vd för Josemaria JOSE +3,05% Resources.
[17:27]
Om våra annonser
Investeringsbehovet beräknades till en början att uppgå till 3,1 miljarder dollar. Men med de globala priseskaleringar som sker bedömer Adam Lundin att investeringen snarare uppgår till 3,5-4 miljarder dollar, det vill säga upp till 35 miljarder kronor. Återbetalningstiden beräknas uppgå till 2,5 år på dagens kopparpris.

Genom att sälja upp till 40 procent av projektet och även sälja rättigheter till en del av de framtida guld- och silverintäkterna räknar dock bolaget med att minimera behovet av nytt kapital.

”Det är mycket pengar att bekosta själva och vi kommer att behöva ta in kapital. Men vårt mål är att minimera utspädning för aktieägarna”, säger Adam Lundin.

Projektet har bekräftade mineralreserver på 1 miljard ton. Efter en fältstudie tidigare i år hoppas bolaget kunna öka befintliga reserver vilket skulle förlänga den förväntade livslängden på gruvan från 19 till 25 år.

Fyndigheten ligger i San Juan-regionen i Argentina där bolaget även har fyndigheten Filo del Sol. De ligger på gränsen till Chiles Region III där Lundin har ytterligare ett projekt, Los Helados.

”Vi utvecklar ett helt nytt distrikt som kommer att lyfta vår produktionsprofil till nya nivåer. Det är familjens stora fokus just nu”, säger Adam Lundin.

Han påpekar också att de ekonomiska förstudierna för projektet baserades på ett kopparpris runt 3 dollar per pund.

”Att kopparn ligger runt 4,50 (cirka 10.000 dollar per ton) är väldigt glädjande”, slår han fast.

Josemaria Resources är noterat på Stockholmsbörsens small cap-lista och har stigit med mer än 50 procent i år.

”I takt med att vi tar ned risken i projektet bedömer jag att det finns en betydlig uppsida i aktien”, säger Adam Lundin.

Verkar som politikerna i Argentina har bestämt sig med att vänta tills efter valet innan de presenterar de nya reglerna. Men hur som så har vi nog en bra vecka framför oss.
Senast redigerad av HasseTass 2021-10-17 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in