2021-02-21, 16:20
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Japp, en tråd om serien Pistvakt där vi pratar om våra favoritavsnitt, -repliker, om karaktärerna med mera. Och även om filmen om låtarna, liveshowerna och allt.

Bara att köra på och prata.
Citera
2021-02-21, 16:47
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Har jag missat något?
Är det något nytt på gång? För det var väl ett antal år sedan de slutade?

Missförstå mig rätt, jag älskade serien!
Undrar bara vad som gjorde att tråden poppade upp nu?
Citera
2021-02-21, 16:49
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Har jag missat något?
Är det något nytt på gång? För det var väl ett antal år sedan de slutade?

Missförstå mig rätt, jag älskade serien!
Undrar bara vad som gjorde att tråden poppade upp nu?

Tråden poppade upp då jag sett igenom serien, lyssnat på skivorna och sett filmen och såg att det inte fanns någon tråd om Pistvakt rent allmänt så jag tyckte att det satt på sin plats.
Citera
2021-02-21, 18:59
Medlem
Asmodeusvults avatar
Det var ett tag sedan man såg den.

Noterade att den finns att streama från SVT;
https://www.svtplay.se/pistvakt
Citera
2021-02-21, 19:35
Medlem
Riktigt underhållande serie. Man kanske skulle ta och se om en del avsnitt.
Citera
2021-02-21, 19:42
Medlem
SexSexSexs avatar
den bästa scenen i tv serien var den i slutet av var avsnitt, då de låg i våningssängen och skulle sova tyckte jag var en underbar scen

men tyvärr måste jag säga att i övrigt var det väldigt sällan jag skrattade okrystat,

men jag skrattade ofta halvkrystat! - för det var det man alltid gjrde när man försökte bli underhållen av en tv

det handlade inte om vad som var bra utan om vad som var mindre sämst! och man längtade efter att sratta åt nått så man försökte ju

men numer med youtube och netflix etc framstår pistvakt väldigt mycket som självuppblåst internhumor, något som skådisarna och de som spelade in avsnitten tyckte var väldigt roligt, men få andra riktigt tyckte om
Citera
2021-02-22, 12:50
Medlem
grottmuttans avatar
Var det en originalserie eller snott koncept? Minns jag tyckte det var rätt skoj. Bjärven liksom. Urdumt.
Citera
2021-02-22, 22:55
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Var det en originalserie eller snott koncept? Minns jag tyckte det var rätt skoj. Bjärven liksom. Urdumt.
Det var tänkt som en norrländsk "parodi" på baywatch vill jag minnas.
Citera
2021-02-23, 06:06
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Det var tänkt som en norrländsk "parodi" på baywatch vill jag minnas.
Det låter som en bra hisspitch iaf!
Citera
2021-02-23, 06:47
Medlem
Pistvakt är kult och värt mer än viftas bort som något halvdant eller en Baywatch.
Skall citera från wikipedia: ” Ursprungligen var Pistvakt en pjäs på Pistolteatern 1996. Den föregicks av en annan pjäs, Bryggvakt.

Tomas Norström, som spelar Olle, hävdade i ett reportage i ABC bland annat att de som inte sett Bryggvakt förstår handlingen av pjäsen Pistvakt. I såväl Pistvakt som Bryggvakt har en frånvarande far en betydande roll.”

Just det underliggande allvaret med frånvarande pappa, suveräna skådespelare (samt gästskådespelare, den enkla scendekoren, hittepå-norrländskan, manuset och Weeping Willows magiska musik, gör serien till just kult.
Många utttyck kommer från serien. ”Skvätt mig en hojt”.

Även de återkommande inslagen gör serien underbar. Till exempel i slutet på varie avsnitt blir det dans i Bodegan. Alltid med gästskådespelarna. Jonas Karlsson gör en roll som It-brat på besök för att dräpa Bjärn med morakniv. Pierre Lindstedt spelar anställd i receptionen (där han serverar hojt i konservburkar) är kär i Gudrun, ömma modern til sönerna, som inte sörjer att hennes man är borta. Men Pierre vågar inte ta steget att ingå förhållande. Till Gudruns frustration.

Ge den en ärlig chans och njut av dråpligheter och humor från några av de bästa skådisarna.
Citera
2023-06-03, 10:40
Medlem
Helt otroligt att dom inte gjorde fler avsnitt då dom var väldigt populära när dom gick på tv.
Jag minns i skolan hur några killar gjore en pjäs av pistvakt när vi gick i sexan, så påpulär var dom.

Det finns så många bra repliker så svårt att välja.

När en mamma till en pojke som heter filip ringer till beng-ha svarar han såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=nQ96vaUcB1s

Bjärnvarsel: https://www.youtube.com/watch?v=hZDTTn3_a0Q

Minns också ett avsnitt när sven-e räddar jan-e och sven- säger han bar skotern på ryggen sista kilometern, haha.
Det var en del överdrivna saker som gjorde det så roligt.

Eller som när sven-e räddar folk ur en grotta och hackar och borrar i 50 meter ner i berget för hand.

Filmen gillade jag dock inte, den var alldeles för mörk och inte rolig alls.
Citera
2023-08-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
den bästa scenen i tv serien var den i slutet av var avsnitt, då de låg i våningssängen och skulle sova tyckte jag var en underbar scen

men tyvärr måste jag säga att i övrigt var det väldigt sällan jag skrattade okrystat,

men jag skrattade ofta halvkrystat! - för det var det man alltid gjrde när man försökte bli underhållen av en tv

det handlade inte om vad som var bra utan om vad som var mindre sämst! och man längtade efter att sratta åt nått så man försökte ju

men numer med youtube och netflix etc framstår pistvakt väldigt mycket som självuppblåst internhumor, något som skådisarna och de som spelade in avsnitten tyckte var väldigt roligt, men få andra riktigt tyckte om

Gapskratta kanske man inte gjorde, men ofta var det ju sådär smådumma saker dom sa eller gjorde så det blev kul.

När olle ska dricka ur ett glas första gången och han inte vet hur man gör nästan.
Eller när norsken krashar med planet och gudrun säger" vad trevligt".
Finns ju massa sånt.

Tror att folk i norrland kanske tycker det är roligare än folk i söder, då norrlänningar mer förstår den där bitterheten och hatkärleken eller hur man ska beskriva det.
"man vakna och så va den här dagen flrstörd" som jan erik sa.
har vuxit upp i liknande miljö där man vaknade och tänkte vad i helvette ska man göra idag då förutom att kolla ut genom fösntret eller se när det stormar.
Även spriten flödar gott i många byar i norrlands inland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in