Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Två dagar innan skol-händelsen sköts en satellit - Cosmos 2290 - upp från Kazakstan. Raketen som användes gick sedan ned i atmosfären över just södra Afrika och splittrades upp i en massa delar på ett tydligen spektakulärt sett vilket gav upphov till en mängd UFO-rapporteringar.. Även detta har Cynthia Hind skrivit utförligt om (se sid 4-19:
http://www.ufoafrinews.com/pdfs/UFO_AFRINEWS11-150.pdf )
Detta uppmärksammades och rapporterades flitigt, vilket förstås kan ha "stimulerat" barnen till att hitta på, eller tro sig se, det påstådda ufot bakom skolan endast två dagar senare..
Intressant det där med sinnestillståndet på människor när dom återberättar, framförallt i en mass incident, ansikten som skiner upp i en förundran över vad dom har sett, det är sällan få som ger intrycket av att ha haft ett mer rationellt tillstånd för stunden, man vet ju utav erfarenhet att om någon ser något spektakulärt och blir helt till ifrån sig så smittar man över tillståndet till den andra, något många inte har visheten till att förstå för stunden, en typ av hypnos. Man ser detta mycket i olika intervjuer med vittnen, det är många som stannar vid den magiska tanken att det dom ser är det magiska som dom har blivit tilltalade att se, istället för att rationalisera själva - Skulle vara intressant om man kunde lura en skola som ett experiment för och se hur det fungerar, men när man tänker efter så kanske dessa incidenter redan var dessa experiment - inception?
Oavsett, utav erfarenhet vet jag att om du hänger en kavaj eller en jacka på ett ställe som du ofta inte hänger dom på, så kan du skrämma dig själv i ögonvrån att det står eller sitter en person där, men det intressanta är att detta varar bara i någon sekund tills du tar reda på vad det är - I dessa fall, kan det verkligen vara så att många fastnar i ett sådant läge för länge på ett helt normalt objekt för hjärnan inte kan tolka vad det är, och till slut inte heller kan ta reda på vad det var, och då bildar en magiskt upplevelse? Jag kan aldrig föreställa mig att hjärnan kan hålla ett sådant tillstånd så länge, men det kanske den kan? Intressanta saker.
Vill bara påpeka att det är därför jag tycker David Fravor med hans incident är det mest intressanta då Fravor iaf har intrycket att han försökte rationalisera, även om Fravor också faktiskt föll för det magiska för stunden, men han är en av de få som inte riktigt ha tappat skallen, inte helt iaf, eller iaf just då, nu förtiden har han ju inte dom bästa kompisarna att umgås med.