2021-12-14, 19:43
Medlem
Stenbocksmannens avatar
Luktar nedpissad inavel om dem. Skall aldrig åka ut på landet.
Citera
2021-12-15, 21:08
Medlem
Mianxs avatar
Sammanfattning

1) Trasig 1 träffar Trasig 2.
2) Dåliga saker händer tillsammans med Trasig 3.
3) Trasig 3 dör.

Hur ska man tänka om domen

1) Ytterst svårt att bevisa överlagt mord pga bristande bevis. Båda misstänkta samtidigt enda närvarande med offret. Tagit tid pga att misstänkta skyller på varandra eller inte minns (läs: missbruk).
2) Alkohol samt drogpåverkan hos misstänkta måste ytterligare utredas. Samt att rättspsykiatrisk undersökning görs.
3) Tragisk förmodligen impulsiv händelse. RG mer verklighetsförankrad än MG i förhör över lång tid.
Citera
2021-12-15, 21:57
Medlem
Kriitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mianx
Sammanfattning

3) Tragisk förmodligen impulsiv händelse. RG mer verklighetsförankrad än MG i förhör över lång tid.

Verkligen inte, hon hittar ju på nya saker varje förhör, och det blir jättetydligt att hon ljuger hela tiden. Han däremot har varit ganska konsekvent med sina svar i förhören🤦‍♂️
Citera
2021-12-15, 22:22
Medlem
why123s avatar
Detta måste vara en av de mest välskrivna domarna jag läst. Ett bra polisarbete följs upp av en bra
dom.

Kommer Rosanna att överklaga? Har hon något att förlora på det? Skulle domen kunna skärpas till livstids fängelse? Det troliga är väl att de fastslår 18 års fängelse (hoppas jag åtminstone). M kommer att sitta på rättspsyk under lång tid och det är bra, jag tror inte att vi pratar om ett decennium utan flera.

När jag tänker efter så är det självklart att Rosanna kommer att överklaga. Hon har ju enligt egen utsago
inte gjort något utan är offer precis som Terese.

Hur går/gick det med de anmälningarna om kvinnofridskränkning som Rosanna gjorde under pågående rättegång mot Mattias. Hon och Mattias stod båda åtalade för mord då tycker hon det är superviktigt att anmäla Mattias som hon umgicks och begick mord tillsammans med innan polisen arresterade de båda.

Hon ville förmodligen inte att den mördade Terese skulle vara ensamt offer. Hon måste ha tänkt såhär ungefär: "Titta på mig jag är inte bara oskyldig utan även jag är ett offer för Mattias".
Citera
2021-12-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Kommer Rosanna att överklaga? Har hon något att förlora på det? Skulle domen kunna skärpas till livstids fängelse? Det troliga är väl att de fastslår 18 års fängelse (hoppas jag åtminstone).
Klart hon kommer överklaga, men vad talar egentligen i hennes favör? Enda jag kommer på är att hennes brottsregister inte är åt det grövre hållet samt att det inte går att fastställa hur delaktig hon varit i själva våldshandlingen. Försvårande omständigheter finns dock och de ges utrymme i domen.
Sedan ett år verkar praxis vara att mord med 16-18 års straffvärde som regel ska dömas till livstid, så till vida förmildrande omständigheter inte föreligger. Tror det finns risk för henne att straffet skärps vid överklagan.
Citera
2021-12-17, 07:16
Citat:
Detta måste vara en av de mest välskrivna domarna jag läst. Ett bra polisarbete följs upp av en bra
dom.

Kommer Rosanna att överklaga? Har hon något att förlora på det? Skulle domen kunna skärpas till livstids fängelse? Det troliga är väl att de fastslår 18 års fängelse (hoppas jag åtminstone). M kommer att sitta på rättspsyk under lång tid och det är bra, jag tror inte att vi pratar om ett decennium utan flera.

När jag tänker efter så är det självklart att Rosanna kommer att överklaga. Hon har ju enligt egen utsago
inte gjort något utan är offer precis som Terese.

Hur går/gick det med de anmälningarna om kvinnofridskränkning som Rosanna gjorde under pågående rättegång mot Mattias. Hon och Mattias stod båda åtalade för mord då tycker hon det är superviktigt att anmäla Mattias som hon umgicks och begick mord tillsammans med innan polisen arresterade de båda.

Hon ville förmodligen inte att den mördade Terese skulle vara ensamt offer. Hon måste ha tänkt såhär ungefär: "Titta på mig jag är inte bara oskyldig utan även jag är ett offer för Mattias".

Jag tror inte M kommer vara på rättspsyk länge. Inte alls länge faktiskt.
Som nykter är han ju som de flesta andra påtända pundare med massa diagnoser. Men nej, han är garanterar på utslussning om ett par år.
Citera
2021-12-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Som nykter är han ju som de flesta andra påtända pundare med massa diagnoser. Men nej, han är garanterar på utslussning om ett par år.
Men nu var det ju särskild utskrivningsprövning villkorad också, så nej, han är inte i närheten av på gång ut om ett par år.
Citera
2021-12-17, 18:31
Medlem
M är troligtvis samarbetsvillig med vården och kan kansle till och med se att detta är inte bara ett straff utan även en möjlighet att faktiskt arbeta med sig själv under städade formen. Killen är inte dum!
Han är en mördare likväl och väldigt sjuk, ska inte lulla omkring ute bland folk men på något vis tror jag att detta kan bli ett av de fall där de faktisk kan förändra,
till skillnad från R.
Citera
2021-12-20, 18:18
Medlem
[quote=why123|78338425]Detta måste vara en av de mest välskrivna domarna jag läst. Ett bra polisarbete följs upp av en bra
dom.

Nu har hon överklagat domen.

Den morddömda kvinnan har överklagat domen och yrkar via sin advokat Boel Widenheim Eriksson att hovrätten ska frikänna för mord och att skadeståndet ska undanröjas.

Den morddömda kvinnan har beslutat att göra en förändring till hovrättsförhandlingen. Advokat Boel Widenheim Eriksson kommer inte att representera den morddömda kvinnan vid en eventuell förhandling i hovrätten.

https://www.mariestadstidningen.se/2...md-overklagar/
Citera
2021-12-20, 19:27
Medlem
[quote=drutten66|78397492]
Citat:
dom.

Nu har hon överklagat domen.

Den morddömda kvinnan har överklagat domen och yrkar via sin advokat Boel Widenheim Eriksson att hovrätten ska frikänna för mord och att skadeståndet ska undanröjas.

Den morddömda kvinnan har beslutat att göra en förändring till hovrättsförhandlingen. Advokat Boel Widenheim Eriksson kommer inte att representera den morddömda kvinnan vid en eventuell förhandling i hovrätten.

https://www.mariestadstidningen.se/2...md-overklagar/
Hon lägger skulden på advokaten och ser fortfarande inte varför hon åtalats och vidare dömts för mord.
Hon har väl inte mycket att förlora och ingen skam i kroppen.
Citera
2021-12-22, 23:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81

Nej han är absolut inte på utslussning om ett par år. Bedömningen av honom har (naturligtvis) gjorts av honom när han är nykter och skulle han vara som en vanlig pundare med en massa diagnoser hade han inte fått rättspsyk.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
M är troligtvis samarbetsvillig med vården och kan kansle till och med se att detta är inte bara ett straff utan även en möjlighet att faktiskt arbeta med sig själv under städade formen. Killen är inte dum!
Han är en mördare likväl och väldigt sjuk, ska inte lulla omkring ute bland folk men på något vis tror jag att detta kan bli ett av de fall där de faktisk kan förändra,
till skillnad från R
.

Jag håller med Bratis om att Mattias är en sjuk mördare som inte ska lulla omkring ute i det fria. Sedan saknar han ju inte helt sjukdomsinsikt utan förstår att något måste göras åt hans tillstånd.

Sedan tror även jag att han samarbetar med vården men det betyder inte att han kommer ut snabbare som Deadlift81 tippar på. Det finns en hel del att arbeta på när det gäller hans psyke, det finns ingen som helst anledning att chansa och släppa ut honom för tidigt.
Bara att stabilisera honom någorlunda kommer ta lång tid..
Citera
2022-01-05, 15:35
Medlem
Åklagaren överklagar och yrkar på att mannan döms till fängelse.

https://www.expressen.se/gt/krim/gif...rens-missnoje/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in