• 1
  • 2
2021-02-20, 08:47
Medlem
Växjö TR B 3792-20
Murat Kaya, 19690824-1257
Medborgare i Turkiet
Turkisk tolk närvarande vid rättegången

Brott som den tilltalade döms för
1. Olaga hot, 2020-03-13
2. Skadegörelse, 2020-03-13
3. Ofredande, 2020-03-13

Påföljd m.m.
Skyddstillsyn

Målsägande
Karam Saqer
Tolkbehov arabiska

Åtalet:
1.1 OFREDANDE
Murat Kaya har ofredat Karam Saqer genom att spotta honom i ansiktet. Det hände den 13 mars 2020 på Löpanäsvägen i Rottne, Växjö kommun.

Gärningen kunde förväntas kränka Karam Saqers frid på ett kännbart sätt.

1.2 OLAGA HOT
Murat Kaya har hotat Karam Saqer genom att uttala att han ska slå Karam Saqer, eller liknande. Det hände den 13 mars 2020 på Löpanäsvägen i Rottne, Växjö kommun.

Hotet var sådant att Karam Saqer kunde förväntas känna allvarlig rädsla för sin personliga säkerhet.

1.3 SKADEGÖRELSE
Murat Kaya har lyft upp och kastat en glasskiva som varit monterad vid ett beredningsbord så att glasskivan krossats och glassplitter spridits i lokalen, så att det blev skador för 9 355,25 kronor. Det hände den 13 mars 2020 på Löpanäsvägen i Rottne, Växjö kommun. Egendomen tillhörde Restaurang Rottne Ab.

Målsägande berättar:
Målsäganden Karam Saqer har hörts och uppgett i huvudsak följande. Vid det aktuella tillfället arbetade han på en pizzeria. Murat Kaya och en vän till Murat Kaya var på restaurangen och beställde pizzor. Efter att Murat Kaya hade ätit färdigt kom Murat Kaya fram till honom vid pizzerians beredningsbord. Murat Kaya sa att de hade betalat för mycket. Han förklarade att det som Murat Kaya och Murat Kayas vän hade beställt inte ingick i lunchbuffén. Murat Kaya blev väldigt upprörd och började säga fula saker till honom. Murat Kaya hotade även honom. Han försökte lugna ned Murat Kaya, men det gick inte. Murat Kaya sa fula ord om hans syster, mamma och familj. Murat Kaya sa bland annat din mamma är en hora. Han försökte hålla sig lugn vid tillfället eftersom han ville behålla sitt arbete. Murat Kaya sa även till honom att komma ut från köket och att Murat Kaya skulle slå honom. Murat Kaya hotade att misshandla honom. Murat Kaya försökte ta sig in bakom beredningsbordet vid två tillfällen. Mellan hans arbetsplats vid beredningsbordet och Murat Kaya var det en lucka. Han fick hålla i luckan för att inte Murat Kaya skulle kunna ta sig in. Han var rädd för att, om Murat Kaya skulle lyckas ta sig in bakom beredningsbordet, det skulle hända många skador. Han var rädd för att bli misshandlad. Han försökte ta en bild på Murat Kaya. Då kastade Murat Kaya en kantin med ananas mot honom. Han försökte lugna ned Murat Kaya. Det fanns en tjej i personalen som blev väldigt rädd, Vittne-1. Vittne-1 skrek och blev upprörd. Hon såg allt. Hon pratar persiska så ibland har de svårt att kommunicera med varandra. Glasskivan vid beredningsbordet gick sönder. Det var Murat Kaya som plockade upp glasskivan från dess ställning och slängde den på beredningsbordet samtidigt som Murat Kaya hotade honom genom att säga: kom ut jag ska slå dig. Murat Kaya tog tag i glasskivan, som inte är fastlimmad, plockade upp den och slängde den på beredningsbordet. Det kom glassplitter överallt. De fick slänga all mat eftersom den fick glassplitter på sig. Direkt efter att Murat Kaya hade tagit sönder glasskivan tog Murat Kaya upp ett lock och kastade ananas från kantinen. Utöver att kasta glasskivan och uttala hot så spottade Murat Kaya på honom. Han blev väldigt rädd när Murat Kaya spottade på honom på grund av smittspridningen och Covid19. Spottet träffade i hans ansikte. Murat Kaya tog sats och spottade honom i ansiktet. Han försökte att torka av ansiktet. Han var rädd för att gå och tvätta sig eftersom han trodde att Murat Kaya kanske skulle kunna lyckas ta sig in bakom beredningsbordet i sådana fall. Murat Kaya pratade arabiska med honom. Han har svårt för att komma ihåg i vilken ordning allting hände. Han var under hot och mycket stress. Han tror att Murat Kaya spottade på honom efter att Murat Kaya hade sagt fula ord och innan Murat Kaya tog sönder glasskivan. Han tror att Murat Kaya kanske hoppade och spottade över glasskivan. Han tror att Murat Kaya började kasta saker på honom efter att Murat Kaya hade tagit sönder glasskivan. Han har inte sagt några fula ord till Murat Kaya. Han har sagt till Murat Kaya att Murat Kaya inte visade någon respekt. Han har inte spottat på Murat Kaya eller kastat något på Murat Kaya. Anledningen till att det låg ett lock under glassplittret kan vara att de kan ha städat upp glaset på locket innan de tog bilden. Det var väldigt rörigt. Vittne-1 ringde till chefen som i sin tur ringde till polisen. När han berättade för Murat Kaya att polisen var på väg så stack Murat Kaya därifrån. Han följde efter Murat Kaya för att ta en bild på bilen. Han sa till Murat Kaya att polisen var på väg och om något hade blivit fel kunde Murat Kaya ha förklarat det för polisen. När han följde efter Murat Kaya för att ta en bild så kastade Murat Kaya ned hans mobiltelefon på marken så att den skadades.

Påföljdsfrågan:
Murat Kaya förekommer under 13 avsnitt i belastningsregistret. Han dömdes den 27 januari 2017 för misshandel vid tre tillfällen, olaga hot, våld mot tjänsteman vid tre tillfällen, hot mot tjänsteman vid två tillfällen och våldsamt motstånd till skyddstillsyn med fängelse en månad. Därefter har han dömts för trafikbrottslighet till penningböter.

Av yttrande från Kriminalvården, frivården Nyköping, daterat den 20 januari 2021 framgår bland annat följande. De faktorer som frivården bedömt öka risken för återfall i brott är att Murat Kaya tidigare har haft besvär med sitt humör och även är dömd för misshandel. Murat Kaya dricker inte alkohol och inser själv att han skulle kunna få besvär med humöret om han börjar dricka igen. Murat Kaya har tagit hjälp av öppenvårdspsykiatrin och förändrat sina alkoholvanor. Samtidigt anser frivården att det föreligger ett visst övervakningsbehov och att en dom med övervakning med kontroll samt stöd skulle kunna minska riskerna för nya brott. Om tingsrätten väljer en dom med skyddstillsyn bör Murat Kaya genom föreskrift genomföra det program som frivården finner lämpligt. Frivården anser att Murat Kaya kan genomföra samhällstjänst. Murat Kaya är själv positivt inställd till samhällstjänst och beredd att medverka i en dom med skyddstillsyn.

Vid huvudförhandlingen har Murat Kaya bekräftat uppgifterna i yttrandet från Kriminalvården och uppgett i huvudsak följande. Han är arbetssökande och erhåller a-kassa. Han är underhållsskyldig för fyra barn under 18 år. Han samtycker till samhällstjänst om det vore aktuellt.
Trots att Murat Kaya redan förekommer under 13 avsnitt i belastningsregistret, har åklagaren inte tagit upp frågan om utvisning i stämningsansökan. Detta är i strid med de riktlinjer åklagare har att förhålla sig till: (FB) Vilka regler/riktlinjer för åklagare/domstol då gärningsmän ska utvisas ur Sverige

Vet någon mer?

Verkar det rimligt att Murat Kaya fortsatt får stanna i Sverige? Verkar han kunna försörja sig själv och sina 4 barn? Om inte, vem betalar?
Citera
2021-02-20, 09:07
Medlem
Han kommer att bli lönsam säger Svetsarn.
Citera
2021-02-20, 09:35
Medlem
Verkar det rimligt att Murat Kaya fortsatt får stanna i Sverige? Verkar han kunna försörja sig själv och sina 4 barn? Om inte, vem betalar?[/quote]

Nej. Men Turkar har ofta bögnojja så kan ni inte anlita era söner i The Ark att städa upp?
Eller varför inte han som blev kändis i Malexander, minns dock ej hans namn men ni på orten borde ju veta.

Du betalar. Din mor, din skolfröken mfl. Ni alla betalar denna superkraft i samhället. Grattis.
Citera
2021-02-20, 10:40
Medlem
Guru-Gurus avatar
Tjocksteffe säger att han behövs i äldrevården för att ta hand om våra gamla och sjuka. Murat har bara gått vilse på vägen dit.
Citera
2021-02-20, 11:27
Medlem
Fått bilden av att man bara utvisar

https://www.google.com/url?sa=t&sour...RUXjvPZWdzmNDE

https://www.google.com/url?sa=t&sour...YHNI-GOigleM3E

INTE !!
Murat
INTE!
(FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld & övrig kriminalitet, domar, fupar etc.

Mest folk som har jobb som ska utvisas och inte har något brott bakom sig.

På de samtal jag varit med på Migrationsverket så tycker jag mig se att de som har vana och inte är rädda för polisen klarar sig bättre. De som är rädda för myndigheter såsom det är i deras hemland men vill göra rätt för sig blir utvisad för dom gråter och stakar sig och det anses inte vara trovärdigt. Faktiskt
Sett det här så mycket nu
Citera
2021-02-20, 12:40
Medlem
Jag antar att han har barn i Sverige och därmed anknytning. Då måste han hitta på värre saker för att kunna bli utvisad. Jag säger inte att jag tycker att det är bra, men det är en förklaring.
Citera
2021-02-20, 12:46
Medlem
Förr eller senare kommer han träffa på en likadan galenpanna med noll impulskontroll.
Citera
2021-02-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besoar
Jag antar att han har barn i Sverige och därmed anknytning. Då måste han hitta på värre saker för att kunna bli utvisad. Jag säger inte att jag tycker att det är bra, men det är en förklaring.

Nu var inte fängelse aktuellt, men hade så varit fallet, ska ändå åklagaren yrka på utvisning i stämningsansökan, något som ofta brister.

Barnen klarar sig med all sannolikhet bättre utan en sådan förebild till pappa, så barnen bör givetvis inte vara en anledning till att slippa utvisning. Men det är en politisk fråga än något för ABoK.
Citera
2021-02-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wowcow
Förr eller senare kommer han träffa på en likadan galenpanna med noll impulskontroll.
Det kommer garanterat ske. En ggn jobbade jag på ett ställe där 2 sådana fanns. Lugn o ro i ca 14 dagar, sen. Sen bröt helvetet ut för en skitsak som att någon tittat fel för länge. Ett jävla gastande. Nästa 7 dagar inte ett ljud dem i mellan innan de blev kompisar igen. Sen kompisar en vecka för att sen gå tillbaks till ruta ett. Detta pågick under det år jag var där. Nästan som en manlig menscykeln fast med 14 dagars intervall och surheten efteråt.
Senast redigerad av tvarodalappar 2021-02-20 kl. 13:10.
Citera
2021-02-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nu var inte fängelse aktuellt, men hade så varit fallet, ska ändå åklagaren yrka på utvisning i stämningsansökan, något som ofta brister.

Barnen klarar sig med all sannolikhet bättre utan en sådan förebild till pappa, så barnen bör givetvis inte vara en anledning till att slippa utvisning. Men det är en politisk fråga än något för ABoK.
Så enkelt som att det blir fängelse är det inte. Kolla länken:
https://www.aklagare.se/om_rattsproc...lut/utvisning/
(Och länken på länken för fördjupning).
Jag skriver inte reglerna så skjut inte på budbäraren.
Åklagaren kan givetvis inte yrka på utvisning om reglerna inte medger det.
Citera
2021-02-20, 15:07
Medlem
(FB) Pizzabesökare blev skogstokig, attackerade bagaren med ananas. Växjö 2020.
Citera
2021-02-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besoar
Så enkelt som att det blir fängelse är det inte. Kolla länken:
https://www.aklagare.se/om_rattsproc...lut/utvisning/
(Och länken på länken för fördjupning).
Jag skriver inte reglerna så skjut inte på budbäraren.
Åklagaren kan givetvis inte yrka på utvisning om reglerna inte medger det.

Jag tror du missförstått vad jag skrev. Aktuellt rätts-PM finns länkat från trådstarten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in