• 1
  • 2
2021-02-19, 18:22
Medlem
När man ansöker om bostadstillägg från försäkringskassan kommer det upp en ruta där man ska fylla i hur mycket pengar man har i värdepapper. Är det någon som vet ifall de kollar upp hur mycket pengar i värdepapper man egentligen har om man skulle skriva 0 kr?
Citera
2021-02-19, 18:25
Moderator
v50s avatar
Försäkringskassan kollar upp sådant så risken är att du blir återbetalningsskyldig och om det anses tillräckligt grovt riskerar du att bli polisanmäld för bidragsbrott.
Citera
2021-02-19, 18:39
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moneypenny1
När man ansöker om bostadstillägg från försäkringskassan kommer det upp en ruta där man ska fylla i hur mycket pengar man har i värdepapper. Är det någon som vet ifall de kollar upp hur mycket pengar i värdepapper man egentligen har om man skulle skriva 0 kr?
Du är körd i detta kontrollsamhälle om du har en spargris hos din granne. Allt registreras.Men det kan ta tid innan du avslöjas i bästa fall. Men då blir det dyrt.
Citera
2021-02-19, 18:39
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:

Ja det räknas som en tillgång de kommer garanterat att granska varenda krona.
Citera
2021-02-19, 18:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ja, de kollar upp detta så har du sparande i större valörer så kommer du ha mindre chans att få bidrag eller att du får en mindre summa.
Citera
2021-02-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Försäkringskassan kollar upp sådant så risken är att du blir återbetalningsskyldig och om det anses tillräckligt grovt riskerar du att bli polisanmäld för bidragsbrott.

Då är det bara att glömma bostadsbidrag då. Synd att det ska hänga på detta, det är inga pengar jag hade tänkt använda de närmsta åren.
Citera
2021-02-19, 18:52
Moderator
v50s avatar
Citat:
Då är det bara att glömma bostadsbidrag då. Synd att det ska hänga på detta, det är inga pengar jag hade tänkt använda de närmsta åren.

Du kan söka och uppge värdet på dina värdepapper så ser du om du får något från försäkringskassan ändå tror inte de gör avdrag på hela beloppet utan jag har för mig att de första 100 000 kr i värdepapper, osv räknas inte men allt därutöver beräknas med en viss procent och man gör då avdrag på bostadstillägget. Enklast är att du ringer försäkringskassan och ber dem göra en preliminär beräkning om du kan få bostadstillägg och ungefär hur mycket i så fall, då lär du få besked om det är lönt att söka eller inte.
Citera
2021-02-19, 18:57
Medlem
Vodos avatar
Det går att fylla i uppgifter på deras hemsida. Hur hög hyra man har och hur mycket pengar på banken, inkomster som lön och sånt Då kan man få en uppskattning om hur mycket man får eller inte får.
Citera
2021-02-19, 19:03
Medlem
Citat:
Du kan få bostadstillägg om du har pengar på banken eller andra tillgångar men din förmögenhet påverkar hur din årsinkomst beräknas. Om du är ensamstående räknas 15 % av förmögenheten över 100 000 kronor med som en del av din årsinkomst.

Så en "förmögenhet" upp till 100.000kr påverkar inte bostadstillägget.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-02-19 kl. 19:16.
Citera
2021-02-19, 22:30
Medlem
Citat:
100.000kr är gränsen som man får ha.
Citera
2021-02-20, 06:22
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Det finns ett sätt att "trolla bort kapital" så man fortfarande har
laglig rätt att få behålla sitt bostadsbidrag/bostadstillägg

Jag har bara 300.000 i lån på min villa som är värd över 3 miljoner
och jag fick behålla mitt bostadsbidrag på 1500/mån under några år.

Kanske inte den mest optimala avkastningen, men säkrare att amortera

Tänk bara på att det kan vara svårt att låna tillbaka någon gång
om du har låg inkomst
Senast redigerad av Fritidsforskarn 2021-02-20 kl. 06:24.
Citera
2021-02-20, 09:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Du är körd i detta kontrollsamhälle om du har en spargris hos din granne. Allt registreras.Men det kan ta tid innan du avslöjas i bästa fall. Men då blir det dyrt.

Körd är man väl bara om man försöker lura till sig pengar man inte har rätt till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in