Citat:
Ursprungligen postat av
Spreedomain
Nej det är inte samma sak. Samhällets bärkraft är avsevärt lägre när det gäller invandring från kulturer som är väldigt avlägsna den svenska. Det förstår du också. Vilken grupp skulle ha lättast att etablera sig i Sverige, 10,000 somalier eller 10,000 vitryssar?
Det beror ju på vilka villkor du sätter upp som ska bestämma begreppet "lättast att etablera sig i Sverige". Om du sätter upp lika villkor och krav (som då inte är kulturgivna, för då faller din jämförelse) så borde etableringen ta i stort sett lika lång tid.
Men ger du en kulturell fördel för den ena eller andra gruppen, blir det lite grand som att säga vilka kommer att lära sig det svenska alfabetet snabbast. Finländare eller ryssar?
Om Åkesson menar att man ska ha en viss kulturell uppfattning, för att inte vara belastande, så kan såväl den vitryska som den somaliska gruppen missgynnas. Men förmodligen menar Åkesson lite mer än vad han säger, och han har den vanliga politiska ohederligheten att inte säga vad han menar. Det hade ju underlättat betydligt om karln hade talat klarspråk.
I grunden handlar det om att människor ska få likadana krav ställda på sig, inte få några fördelar eller andra saker som gör att de inte behöver göra det som krävs. Och så får de jobba med att uppnå det som staten kräver. Det ska förstås vara lika för alla som vill vara medborgare i landet, oavsett hur länge och hur många generationer man bott i landet.
Jag förstår Åkessons uttalande om att vissa kulturella uppfattningar kan fördröja integrationen, även om jag inte ställer mig bakom det. Åkesson pekar ut kulturbelastningen och det kan se vi se i många delar av landet t.ex incelmän som inte bygger relationer och skaffar många barn, kvinnor som väljer att just skaffa få barn och därmed blir en belastning genom sin kulturella uppfattning att vilja göra karriär och förverkliga sig själv. Åkesson med sina rötter i nationella rörelser vet förstås att det är just felaktiga kulturella uppfattningar som gör att ett rike med en nationell värdegrund förhindras. Frågan är vems kulturella uppfattningar som ska tas bort, om några år och om ett decennium.