2021-02-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Brott är inte en kulturell belastning utan just brott, och ska beivras.

Men om människor inom sig bär på kulturella uppfattningar som kan resultera i ett framtida brott, så kan man inte bestraffa dem för det innan brottet begåtts. Inte heller utvisa människor för deras kulturella uppfattningar, så länge tankar inte utgör ett brott.
Det är ingen bestraffning att neka någon asyl.
Citera
2021-02-28, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spreedomain
Det är ingen bestraffning att neka någon asyl.
Det är riktigt. Men att ange kulturell uppfattning som skäl för nekad asyl är något annat. Det är som jag skulle utvisa dig för hur du resonerar just nu, för att jag tycker att ditt resonemang är kulturellt belastande. Det känns inte bra.
Citera
2021-02-28, 14:55
Medlem
Citat:
Det är riktigt. Men att ange kulturell uppfattning som skäl för nekad asyl är något annat. Det är som jag skulle utvisa dig för hur du resonerar just nu, för att jag tycker att ditt resonemang är kulturellt belastande. Det känns inte bra.

Folk som blir kränkta av vita människors existens eller andra religioner bör söka asyl i länder som passar deras inskränkta kultur och tankesätt bättre.
Det känns rimligt.
Citera
2021-02-28, 15:01
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Kan det vara något av dessa ?:hedersmord, könsstympning, mångifte, hedersförtryck, förnedringsrån,barnäktenskap,shariapoliser,islamis m, gruppvåldäkter och klanstrukturer?

Eller dessa fenomen är kanske inte kulturella?

Precis. PK-svenskar vill ha mångkultur på svenskt vis för att höja sina sorgliga egon. Om kulturer har olika grunder till att börja med och våld är en naturlig del i kulturerna/hos folken som invandrar, då börjar svenskar svamla om att enligt lag är det brottsligt. Som om mångkultur endast kan innehålla, för svenskar, glada uttryck och saker.

I Somalia är 99% av negresserna könsstympade. På grund av kulturell uppfattning och tro. Det ingår alltså i idén om "mångkultur" när den väl satts i praktik. Svenskar vill välja bort sådant som man vet om inte kommer mottagas bra av andra. Men så fungerar det inte med massinvandring av raser från tredje världen, och särskilt inte när demografin på allvar skiftar.
Citera
2021-02-28, 15:07
Medlem
Citat:
Nej det är inte samma sak. Samhällets bärkraft är avsevärt lägre när det gäller invandring från kulturer som är väldigt avlägsna den svenska. Det förstår du också. Vilken grupp skulle ha lättast att etablera sig i Sverige, 10,000 somalier eller 10,000 vitryssar?
Citera
2021-02-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Precis. PK-svenskar vill ha mångkultur på svenskt vis för att höja sina sorgliga egon. Om kulturer har olika grunder till att börja med och våld är en naturlig del i kulturerna/hos folken som invandrar, då börjar svenskar svamla om att enligt lag är det brottsligt. Som om mångkultur endast kan innehålla, för svenskar, glada uttryck och saker.

I Somalia är 99% av negresserna könsstympade. På grund av kulturell uppfattning och tro. Det ingår alltså i idén om "mångkultur" när den väl satts i praktik. Svenskar vill välja bort sådant som man vet om inte kommer mottagas bra av andra. Men så fungerar det inte med massinvandring av raser från tredje världen, och särskilt inte när demografin på allvar skiftar.

De kallar det utmaningar, utmaningar som de inte har en blekaste aning om hur de ska hantera eller lösa.
Citera
2021-02-28, 15:13
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De kallar det utmaningar, utmaningar som de inte har en blekaste aning om hur de ska hantera eller lösa.

Nä. För kontrollen är förlorad för länge sedan.
Nu måste man oroa sig över saker som inte fanns i medvetandet när landet var svenskt.
Bara en sådan sak att hela områden har svalts upp etniskt. Det har aldrig tidigare funnits hela områden där polis och annan samhällsservice behövde undra hur de skulle bli bemötta utifrån utseende. I går kväll såg jag ett program om en seriemördare som jagades i Sydafrika i slutet av 90-talet. Han verkade i slumområden där vita poliser inte kunde vistas under flera årtionden. Nästan ingen polis vågade sig in. Där finner man framtidens Sverige och statusen för svenskar i det egna landet..
Citera
2021-02-28, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spreedomain
Nej det är inte samma sak. Samhällets bärkraft är avsevärt lägre när det gäller invandring från kulturer som är väldigt avlägsna den svenska. Det förstår du också. Vilken grupp skulle ha lättast att etablera sig i Sverige, 10,000 somalier eller 10,000 vitryssar?
Det beror ju på vilka villkor du sätter upp som ska bestämma begreppet "lättast att etablera sig i Sverige". Om du sätter upp lika villkor och krav (som då inte är kulturgivna, för då faller din jämförelse) så borde etableringen ta i stort sett lika lång tid.

Men ger du en kulturell fördel för den ena eller andra gruppen, blir det lite grand som att säga vilka kommer att lära sig det svenska alfabetet snabbast. Finländare eller ryssar?

Om Åkesson menar att man ska ha en viss kulturell uppfattning, för att inte vara belastande, så kan såväl den vitryska som den somaliska gruppen missgynnas. Men förmodligen menar Åkesson lite mer än vad han säger, och han har den vanliga politiska ohederligheten att inte säga vad han menar. Det hade ju underlättat betydligt om karln hade talat klarspråk.

I grunden handlar det om att människor ska få likadana krav ställda på sig, inte få några fördelar eller andra saker som gör att de inte behöver göra det som krävs. Och så får de jobba med att uppnå det som staten kräver. Det ska förstås vara lika för alla som vill vara medborgare i landet, oavsett hur länge och hur många generationer man bott i landet.

Jag förstår Åkessons uttalande om att vissa kulturella uppfattningar kan fördröja integrationen, även om jag inte ställer mig bakom det. Åkesson pekar ut kulturbelastningen och det kan se vi se i många delar av landet t.ex incelmän som inte bygger relationer och skaffar många barn, kvinnor som väljer att just skaffa få barn och därmed blir en belastning genom sin kulturella uppfattning att vilja göra karriär och förverkliga sig själv. Åkesson med sina rötter i nationella rörelser vet förstås att det är just felaktiga kulturella uppfattningar som gör att ett rike med en nationell värdegrund förhindras. Frågan är vems kulturella uppfattningar som ska tas bort, om några år och om ett decennium.
Citera
2021-02-28, 16:47
Medlem
Citat:
Det beror ju på vilka villkor du sätter upp som ska bestämma begreppet "lättast att etablera sig i Sverige". Om du sätter upp lika villkor och krav (som då inte är kulturgivna, för då faller din jämförelse) så borde etableringen ta i stort sett lika lång tid.
Du identifierar ju själv här att kulturen har en avgörande betydelse.

Citat:
Men ger du en kulturell fördel för den ena eller andra gruppen, blir det lite grand som att säga vilka kommer att lära sig det svenska alfabetet snabbast. Finländare eller ryssar?

Ja, exakt. Har du de sociala koderna med dig har du en kortare startsträcka.

Citat:
I grunden handlar det om att människor ska få likadana krav ställda på sig, inte få några fördelar eller andra saker som gör att de inte behöver göra det som krävs. Och så får de jobba med att uppnå det som staten kräver.
Ja, i grunden handlar det om att staten bör ställa grundläggande krav på asylsökande utöver att de råkar komma från en krigsdrabbad plats. Asylsökande med meritvärden bör prioriteras.

Citat:
incelmän som inte bygger relationer och skaffar många barn, kvinnor som väljer att just skaffa få barn och därmed blir en belastning genom sin kulturella uppfattning att vilja göra karriär och förverkliga sig själv.
Vad menar du egentligen, det är nog det knäppaste jag läst idag.
Citera
2021-02-28, 17:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Handlar det verkligen om att checkoxen Kulturell belstning ska finns som skäl för nekad asyl? Handlar det inte mer om att sluta släppa in så många kulturellt belastande människor från länder som är kulturellt belastande?

Somalier, eritreaner och afghaner har visat att de inte kan integrera sig.
Citera
2021-03-01, 10:45
Avslutad
Citat:
Brott är inte en kulturell belastning utan just brott, och ska beivras.

Men om människor inom sig bär på kulturella uppfattningar som kan resultera i ett framtida brott, så kan man inte bestraffa dem för det innan brottet begåtts. Inte heller utvisa människor för deras kulturella uppfattningar, så länge tankar inte utgör ett brott.

Att kolla på porr är en kulturell sak som kan innebära ett framtida våldtäktsbrott. Men att utvisa alla svenska porrtittare med hänvisning till att det skulle vara kulturellt belastande innan brott har begåtts verkar (för mig i alla fall) vara väl strängt, eftersom det skulle bestraffa tänkandet. Det skulle vara som att Flashback ska avslöja alla kontons verkliga innehavarare eftersom inläggen som kontohavarna gör här skulle av någon myndighet, i någon framtid, kunna anses som kulturellt belastande, och skulle därmed också kunna innebära brott och vara utvisningsgrundande för alla, oavsett medborgarskap.

Åkessons begrepp "kulturell belastning" verkar därför gå i riktning mot ett samhälle bort från öppenhet som med internet och frihet att tänka vad man vill på sin kammare. Det är möjligt att Åkesson vill ha en mer totalitär samhällsstruktur. Begreppet "kulturell belastning" skulle mycket väl kunna användas i ett sådant syfte.

Antisovjetisk propaganda, anti-nationalistiska uttalanden, antipolska uttalanden för att ta något nyligen diskuterat i Polen, och andra slagord har förekommit tidigare i historien, och för mig känns "kulturell belastning" som en variant av dessa begrepp. De har också faran att de kan vändas tvärtom och tillämpas på den grupp människor som nyss tyckte att invandring utgjorde en kulturell belastning, till att just de som tyckte så utgör en kulturell belastning.

För mig är det en knivskarpa gräns mellan belastande kulturella uppfattningar/tankeidéer och brott. Uppfattningar får man ha men brott får man inte begå. Invandring kan inte vara kopplad till vilka tankar människor har, utan deras gärningar och vandel bör vara avgörande för hur de ska bedömas.
Början på en lösning är mycket enkel. Man behöver bara leva som man lär. Vi har i Sverige en värdegrund som automatiskt borde diskvalificera kulturyttringar som går emot denna värdegrund.

Denna värdegrund används dock av rådande maktstruktur som verktyg för att tysta politisk opposition medan man själva inte följer direktiven i värdegrunden. Man bortser från alla de negativa kulturyttringar som räknats upp i tråden genom att, som du gör, hävda att de inte ens har med ”kultur” att göra. Att det handlar om ”brott”, som man i nästa steg bortförklarar med ”socioekonomiska faktorer”. Lösningen finns, men den används för att hindra att komma till rätta med problemet.

Exemplet ”islam” är närmast självlysande, den religionen tillför INGENTING positivt till den svenska värdegrunden, tvärtom är den enbart skadlig för de andra intressegrupperna varav feminism, kvinnofrid och HBTQ utgör de tydligaste exemplen. Man väljer istället att fokusera på ”religionsfrihet” som i detta fall enbart kommer muslimer (eller potentiella konvertiter tillgodo). Jag väntar förgäves på att någon ska förklara varför en så medeltida religion ska tillmätas sånt värde att den måste försvaras om så resten av Sverige ska tvingas brinna ner?

Om värdegrunden verkligen vore så helig som man gör gällande skulle en rationell tänkare också inse att Koranen innehåller mer konkret hat än självaste Mein Kampf.

Koranen är en instruktionsbok över hur avvikare rent praktiskt ska hanteras, den enkla lösningen är att döda. Istället för Pridetåg i innerstan rekommenderas bögar att tåga utför ett stup. Hur kan detta inte utgöra ett problem för en värdegrundssoldat?
Citera
2021-03-01, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Början på en lösning är mycket enkel. Man behöver bara leva som man lär. Vi har i Sverige en värdegrund som automatiskt borde diskvalificera kulturyttringar som går emot denna värdegrund.

Denna värdegrund används dock av rådande maktstruktur som verktyg för att tysta politisk opposition medan man själva inte följer direktiven i värdegrunden. Man bortser från alla de negativa kulturyttringar som räknats upp i tråden genom att, som du gör, hävda att de inte ens har med ”kultur” att göra. Att det handlar om ”brott”, som man i nästa steg bortförklarar med ”socioekonomiska faktorer”. Lösningen finns, men den används för att hindra att komma till rätta med problemet.

Exemplet ”islam” är närmast självlysande, den religionen tillför INGENTING positivt till den svenska värdegrunden, tvärtom är den enbart skadlig för de andra intressegrupperna varav feminism, kvinnofrid och HBTQ utgör de tydligaste exemplen. Man väljer istället att fokusera på ”religionsfrihet” som i detta fall enbart kommer muslimer (eller potentiella konvertiter tillgodo). Jag väntar förgäves på att någon ska förklara varför en så medeltida religion ska tillmätas sånt värde att den måste försvaras om så resten av Sverige ska tvingas brinna ner?

Om värdegrunden verkligen vore så helig som man gör gällande skulle en rationell tänkare också inse att Koranen innehåller mer konkret hat än självaste Mein Kampf.

Koranen är en instruktionsbok över hur avvikare rent praktiskt ska hanteras, den enkla lösningen är att döda. Istället för Pridetåg i innerstan rekommenderas bögar att tåga utför ett stup. Hur kan detta inte utgöra ett problem för en värdegrundssoldat?

För mig handlar frågan om man ska få tänka och säga vad man vill. Där är jag mer tolerant än att man också får omsätta sitt tyckande och sina värdegrunder i handling. Men förstås, jag kan hålla med dig om att mitt eget resonemang haltar, för vi tillmäter ju viss värdegrund och kulturell uppfattning högre värde än annan.

Så, mittåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in