• 1
  • 2
2021-02-19, 10:04
Medlem
OU812vanhalens avatar
Jag har problem vid uppstarten med datorn, det tar en evighet (trots i7,msi, 16gb ram & ssd disk, stationr dator). Jag krde sfc/scannow i cmd och dr fanns korrupta filer som inte gick att tgrda, s jag krde en ominstallation av windows 10 d jag trodde det var problemet. Nu nr den r frdig s r det likadant igen. Den stannar lnge i boot lget, och efter en 10-15 tvingade omstarter gr den igng.
Nt tips p vart jag kan brja ?
Tacksam fr alla tips ! (utom att kpa ny dator, jag r broke)
Citera
2021-02-19, 10:14
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
Jag har problem vid uppstarten med datorn, det tar en evighet (trots i7,msi, 16gb ram & ssd disk, stationr dator). Jag krde sfc/scannow i cmd och dr fanns korrupta filer som inte gick att tgrda, s jag krde en ominstallation av windows 10 d jag trodde det var problemet. Nu nr den r frdig s r det likadant igen. Den stannar lnge i boot lget, och efter en 10-15 tvingade omstarter gr den igng.

Har du kollat hrddiskens kondition??
se: https://uk.pcmag.com/how-to/94591/ho...-drives-health
Citera
2021-02-19, 10:19
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du kollat hrddiskens kondition??
se: https://uk.pcmag.com/how-to/94591/ho...-drives-health
Tack fr svar.
Japp, det var inga problem. (glmde skriva det)
Citera
2021-02-19, 11:12
Medlem
rutenskuts avatar
Citat:
Tack fr svar.
Japp, det var inga problem. (glmde skriva det)

prova med en annan disk nd, jag har haft diskar (SSD) som r ok enligt test men de har nd visat sig vara problemet, speciellt om disken har gtt mycket
Citera
2021-02-19, 12:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Nr brjade problemet?

En del har ftt problem med den senaste Windowsuppdateringen. Sjlv fick jag inkompatibla AMD drivisar installerade med den och datorns start funkade n vrre n i din beskrivning.

Avinstallera den och eventuella drivisar fr att se om det hjlper.
Alternativt nyinstallera men installera inga uppdateringar, d.v.s installera utan ntanslutning.
Citera
2021-02-19, 14:44
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
prova med en annan disk nd, jag har haft diskar (SSD) som r ok enligt test men de har nd visat sig vara problemet, speciellt om disken har gtt mycket
Jag bytte ut disken mot en strre och krde d in ett nytt op.system p den nya utan framgng. Tack nd
Citera
2021-02-19, 14:46
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nr brjade problemet?

En del har ftt problem med den senaste Windowsuppdateringen. Sjlv fick jag inkompatibla AMD drivisar installerade med den och datorns start funkade n vrre n i din beskrivning.

Avinstallera den och eventuella drivisar fr att se om det hjlper.
Alternativt nyinstallera men installera inga uppdateringar, d.v.s installera utan ntanslutning.

Ja, du kan vara nt p spren hr, den senaste windows uppdateringen gick inte alls, s den kunde g tillbaka ifrn, men det kan vara ngon annan uppdatering ocks. Jag ska kolla. Tack fr svar!
Citera
2021-02-19, 15:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, du kan vara nt p spren hr, den senaste windows uppdateringen gick inte alls, s den kunde g tillbaka ifrn, men det kan vara ngon annan uppdatering ocks. Jag ska kolla. Tack fr svar!

Detta var i huvudsak problemet - https://www.windowslatest.com/2021/0...-promises-fix/
Citera
2021-02-20, 13:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Hur gr det?
Citera
2021-02-20, 14:53
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur gr det?
Urskta, jag fr inte igng datorn, trots ondliga uppstarten. Jag fick igng den igrkvll, sen helt pltsligt s kunde jag inte vnsterklicka p Windows start ikon. Men som sagt jag terkommer nr jag fr igng den.
Tack!
Citera
2021-02-20, 16:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Urskta, jag fr inte igng datorn, trots ondliga uppstarten. Jag fick igng den igrkvll, sen helt pltsligt s kunde jag inte vnsterklicka p Windows start ikon. Men som sagt jag terkommer nr jag fr igng den.
Tack!

Du vill fr mycket.
S fort den funkar, gr en backup av systemet. Nyinstallera sedan. Funkar det nd inte s har du ett hrdvaruproblem. Annars, mjukvaru.

Med de problem du har s finns det inget orsak att hoppas och testa.

Har du sdant p datorn du inte vill mista?
Citera
2021-02-20, 16:20
Moderator
Protons avatar
Citat:
Lter ju som ett hrdvarufel av nt slag.

Prova att riva ut allt ur riggen frutom det du behver. Har du inbyggd grafik, prova att starta utan ditt grafikkort med.

Dra ut minnena och starta med ett i taget. uppstr problemen d med?

Har du orenligt med kylning p processorn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in