2021-02-19, 00:39
Medlem
KansasCityFagots avatar
Jag misstänker att en laptop har fel på strömbrytaren till locket. Om jag startar datorn händer ingenting förutom följande:

- DVD-spelaren snurrar till som den alltid gjort för att kolla om det ligger en skiva i.

- Fläkten går igång.

- Hårddisken börjar rassla lite, men utan den febrila aktivitet som brukar höras vid en normal boot.

- Hårddiskens läsarm parkerar efter ungefär 10 sekunder.

Detta har jag kunnat utröna med hjälp av hörseln. Nu misstänker jag att lockets strömbrytare är inblandad på något sätt. Ena gångjärnet har gett upp så att locket svajar ordentligt om jag inte stödjer det. Jag har plockat isär locket så att jag har skärmen lös, men hittar ingen strömbrytare. Jag trodde att den satt i gångjärnet eller låspiggarna som går ner i tangentbordsdelen, men har inte hittat någonting som påminner om en strömbrytare. Jag har dock hittat en magnet som sitter i nederkant av skärmen, men den ligger inte emot någonting som påminner om en strömbrytare. Magneten trycker mot bildskärmskabeln när locket är ihopskruvat av någon anledning.

Jag misstänker alltså att lockets strömbrytare är aktiverad trots att locket är uppfällt, men mitt problem är att jag inte hittar någon strömbrytare. Var kan den sitta?

Som anekdot kan jag berätta att problemet startade i samband med att jag ryckte ur USB-kabeln till en smartphone utan att "mata ut". Bildskärmen frös då, och alla omstarter sedan dess resulterar endast i det jag beskrev ovan.

Laptopen är en Samsung R60 plus, cirka 12 år gammal, men gick som en raket innan den lade av så jag skulle gärna vilja ha den fixad om det går.

Vad kan jag göra?
Citera
2021-02-19, 00:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Som anekdot kan jag berätta att problemet startade i samband med att jag ryckte ur USB-kabeln till en smartphone utan att "mata ut".
Det borde inte resulterat i ett mekaniskt fel.

Har du testat att koppla in en extern skärm?

Har du testat att låta den stå en längre tid efter att du startat den?
Citera
2021-02-19, 01:03
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det borde inte resulterat i ett mekaniskt fel.

Har du testat att koppla in en extern skärm?

Har du testat att låta den stå en längre tid efter att du startat den?
Jag ska testa att låta den stå på en längre stund nästa gång jag startar den. Problemet är att den inte verkar boota.

Men var sitter strömbrytaren? Datorn stängs ju av om man slår igen locket. Det enda ställe jag kan gissa mig till att strömbrytaren kan sitta är i gångjärnet, men där finns det ingenting. Vet du vad magneten kan ha för funktion? Den är stor som ett knappcellsbatteri ungefär.

Ja, att laptopens strömbrytare gick sönder mekaniskt samtidigt som jag drog ur USB-kabeln är nog en slump, men jag vill kolla strömbrytaren först innan laptopen hamnar i återvinningen. Locket är som sagt svajigt och ena gångjärnet har kärvat fast och går inte att röra ens med polygrip. Detta gjorde att ena delen av gångjärnet släppte taget så nu är det bara ett gångjärn som gör att skärmen hålls uppe.

Jag måste hitta strömbrytaren!
Citera
2021-02-19, 01:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag ska testa att låta den stå på en längre stund nästa gång jag startar den. Problemet är att den inte verkar boota.
Min tanke är att den passerar BIOS, men sedan segar den för att något kanske hände med disken när du drog ur sladden, och som den vill försöka reparera.

Men klart, har du ingen skärm spelar det kanske inte så stor roll... Så självklart förstår jag att du vill hitta strömbrytaren. Har tyvärr inte en aning om var den kan finnas.
Citera
2021-02-19, 01:40
Medlem
KansasCityFagots avatar
Nu har jag i alla fall dragit igång fanskapet, så vi får se vad som händer. Jag har ett par tillägg:

- Batteriet laddar inte, men det kanske är dött eftersom det legat urladdat i mer än ett halvår.

- Om jag slår igen locket fortsätter datorn att vara på. Det är därför jag misstänker lockets strömbrytare. Om lockets strömbrytare är i läge "av" på grund av att den inte reagerar på lockets öppnande och stängande, men jag samtidigt startar datorn med på-knappen så kanske datorn startar "halvvägs" eller någonting i den stilen.

Ja, vi får se.
Citera
2021-02-19, 08:53
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gissar att skärmens belysning är trasig, lys nära skärmen med lampa, anar du något?
Funkar det med extern skärm?
Citera
2021-02-19, 10:17
Medlem
avcs avatar
Låter även för mig som den inte vill förbi BIOS/UEFI (den borde dock ge ifrån sig en pipsekvens som du kan googla). Min 11 år gamla stationära dator som genomlidit tiotusentals timmar är likadan; en av 100-200 uppstarter tvärfryser den. Brukar lösa sig genom att pilla ur CR2032 klockbatteriet, och vänta ca 20-30sek innan nästa uppstart.

Edit: Missade din uppdatering. Får du bild på skärmen och kommer in i OS nu?
Senast redigerad av avc 2021-02-19 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in