Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-02-18, 22:45
Bannlyst
I Sverige är den bästa kycklingen från Viking Fågel i Munka-Ljungby och Knäredskyckling, en helt annan grej än Krofågel och Guldfågel.

Internationellt håller jag Bressekyckling som den allra bästa.
Citera
2021-02-18, 23:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
I Sverige är den bästa kycklingen från Viking Fågel i Munka-Ljungby och Knäredskyckling, en helt annan grej än Krofågel och Guldfågel.

Internationellt håller jag Bressekyckling som den allra bästa.

Hahaha bressekyckling :-) man får ju huvve med tuppkammen och fötterna ochså så bara det är en bonus får dom som gillar fötter och pussas med kycklingen hehe

https://www.google.com/search?q=Bressekyckling&sxsrf=ALeKk00xbiVp4dJCNtVu 0iz0eUW3lZpsHw:1613685516340&tbm=isch&source=iu&ic tx=1&fir=eUsrcW66dV1I3M%252CUMfMyDZUgrYp7M%252C_&v et=1&usg=AI4_-kRO5Dry3czv1672qJIAnUxaAnMdkg&sa=X&ved=2ahUKEwjI2O v_tvTuAhVOVc0KHeVWAWYQ_h16BAgcEAE#imgrc=ObpofkzL_Y bhiM&imgdii=llsQrIxS4GPrxM
Citera
2021-02-18, 23:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag har aldrig blivit besviken på guldfågeln. Finns det fler som funkar?
Testat lite olika andra märken , men bara skit.. ica basic kyckling fy fan.. Samma ngt jag köpte på lidl ..bara att kasta ..
Bosarp, Knäred , Bjäre kyckling färsk gärna ekologisk. Ingen av dem har den där poopy lukten som Kronfågel har.
Citera
2021-02-18, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hahaha bressekyckling :-) man får ju huvve med tuppkammen och fötterna ochså så bara det är en bonus får dom som gillar fötter och pussas med kycklingen hehe

https://www.google.com/search?q=Bressekyckling&sxsrf=ALeKk00xbiVp4dJCNtVu 0iz0eUW3lZpsHw:1613685516340&tbm=isch&source=iu&ic tx=1&fir=eUsrcW66dV1I3M%252CUMfMyDZUgrYp7M%252C_&v et=1&usg=AI4_-kRO5Dry3czv1672qJIAnUxaAnMdkg&sa=X&ved=2ahUKEwjI2O v_tvTuAhVOVc0KHeVWAWYQ_h16BAgcEAE#imgrc=ObpofkzL_Y bhiM&imgdii=llsQrIxS4GPrxM

Det går absolut att få Bressekyckling med huvud och fötter kvar.
Det kan du få med vilken kyckling som helst egentligen, det är upp tilll dig själv vad du köper och beställer.
Citera
2021-02-19, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det går absolut att få Bressekyckling med huvud och fötter kvar.
Det kan du få med vilken kyckling som helst egentligen, det är upp tilll dig själv vad du köper och beställer.

Okej, men finns det nån poäng med det i matlagningen ? Jag antar iaf att man kan använda fötter och huvvetköttet till ev torrfoder för husdjur som ex i en fabriksprocess, men att människan skulle förtära det verkar tokigt, blir bara mer avfall liksom

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bresse-kyckling

Vad kan kycklingfötter användas till?
Kycklingfötter används i flera regionala kinesiska rätter; de kan serveras som ett ölmellanmål, kall maträtt, soppa eller huvudrätt. De kallas omväxlande Fèng zhuǎ (鳯 爪, phoenix klor), Jī zhuǎ (鷄爪, kycklingklor) och Jī jiǎo (雞脚, kycklingfötter).

Är kycklinghuvuden ätbara?
Trots sitt otäcka utseende kommer de inte att döda dig. Om du inte äter dem råa, finns det liten eller ingen risk att bli sjuk av ett kycklinghuvud . Tillagningsprocessen dödar alla bakterier som kan ha tagit sig i fågelns fjädrar, såväl som att köttet blir ömt och saftigt.

Mellanmål på kycklinghuvuden: 5 saker du borde veta ...

https://www.wanderingeducators.com/best/stories/snacking-chicken-heads-5-things-you-should-know.html

Nä tack jag skippar det iaf :-)
Citera
2021-02-19, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, men finns det nån poäng med det i matlagningen ? Jag antar iaf att man kan använda fötter och huvvetköttet till ev torrfoder för husdjur som ex i en fabriksprocess, men att människan skulle förtära det verkar tokigt, blir bara mer avfall liksom

Nä tack jag skippar det iaf :-)

Nej, det finns ingen egentlig poäng med det.
När jag köper enstaka franska kycklingar köper jag dom utan huvud och fötter.
Dom gånger jag lagar thai eller kinesiskt med kycklingfötter och huvud köper jag det i större förpackningar på asienlivs.
Citera
2021-02-20, 11:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Nej, det finns ingen egentlig poäng med det.
När jag köper enstaka franska kycklingar köper jag dom utan huvud och fötter.
Dom gånger jag lagar thai eller kinesiskt med kycklingfötter och huvud köper jag det i större förpackningar på asienlivs.

Ang min åsikt om detta

Nåt jag gärna undviker i all matlagning är iaf att inte äta huvud, fötter, inälvsmat till vissa gränser.
Det är bara av princip och kulturella skäl även om det skulle smaka gott, så krävs det nog att jag svälter innan jag äter sånt :-)

Grisfötter kan anses som en delikatess i många länder om det tillagas rätt. Jag kommer alldrig att prova det pga av att det är fötter och det äter jag inte, precis som jag helt undviker tryne öron och allat annat på ett grishuvud, kind mm. Är inte speciellt religiöst lagd men jag äter ifrån nacken och till fotknölarna

Alla äter det dom vill ivf :-)
Citera
2021-02-21, 11:06
Medlem
Vill man ha en billigare kyckling som ändå är väldigt bra så rekommenderar jag Eldorados färska kyckling. Inte den frysta skiten dock, men den färska är det inget fel på och den kommer ofta i mindre förpackningar också vilket kan vara uppskattat om man är singel eller bara vill laga till lite mindre portioner.
Citera
2021-02-21, 11:16
Medlem
Kronfågel är min favorit, försöker att undvika dansk kyckling om möjligt pga för mycket antibiotika.
Citera
2021-02-21, 11:28
Medlem
Eldorado saltlake kyckling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem