2021-02-18, 16:25
Medlem
Jag har aldrig handlat med fonder/aktier innan men nu har jag bestämt mig för att börja spara i fonder. Jag har Swedbank och har skapat ett ISK-konto i internetbanken men sedan kommer det kluriga.

Jag förmodar att innan jag överhuvudtaget kan handla så måste jag föra över pengar till mitt ISK-konto, jag kan alltså inte ta pengar direkt från mina vanliga konton?

När jag är inne på köpsidan så finns det hundratals fonder att välja mellan men vad ska jag titta på? Vad innebär NAV-kurs, Morningstar Rating, Morningstar Hållbarhet, Förv. avg. % ?

När jag sedan väljer att sälja, hamnar då pengarna på mitt ISK-konto igen? Betalar jag skatt på de pengar jag plockar ut från ISK-kontot?
Citera
2021-02-18, 16:50
Medlem
Gå till lysa.se istället. Svara på deras 5 frågor och låt de hantera det åt dig så slipper du bli så involverad och med stor chans bränd på höga avgifter och fel fondval. Se till att sätta upp ett månadssparande.

När du har kört lysa ett tag så kan du öppna ett nordnet eller avanza konto och börja gräva ner dig med en mindre mängd pengar.
Citera
2021-02-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folke19
Jag har aldrig handlat med fonder/aktier innan men nu har jag bestämt mig för att börja spara i fonder. Jag har Swedbank och har skapat ett ISK-konto i internetbanken men sedan kommer det kluriga.

Jag förmodar att innan jag överhuvudtaget kan handla så måste jag föra över pengar till mitt ISK-konto, jag kan alltså inte ta pengar direkt från mina vanliga konton?

När jag är inne på köpsidan så finns det hundratals fonder att välja mellan men vad ska jag titta på? Vad innebär NAV-kurs, Morningstar Rating, Morningstar Hållbarhet, Förv. avg. % ?

När jag sedan väljer att sälja, hamnar då pengarna på mitt ISK-konto igen? Betalar jag skatt på de pengar jag plockar ut från ISK-kontot?

du betalar skatt på alla tillgångar på ISK kontot, fonder, kontanter.. alltså inte när du plockar ut.

hur många fonder har de att välja på?

Förvaltnings avgift %, nav kurs är typ som aktiekurs för fonden
Citera
2021-02-18, 19:17
Medlem
SYSTEMexes avatar
#2 har svaret du behöver. Välj en fondrobot, extremt bra tjänst till mycket lågt pris. Jag har majoriteten av mitt sparande där och jag har investerat i många år
Citera
2021-02-18, 19:21
Medlem
y.ys avatar
Välj fonder med låg avgift (0,00-0,50%) och fonder baserade på geografi (Global, Sverige, Euroland, japan, latinamerika etc. etc.)
Citera
2021-02-18, 22:15
Medlem
När det kommer till fonder finns det flera olika strategierna eller upplägg.

En klassisk är att man fördelar sitt kapital i en global fond, en Europeisk, en nordamerikansk och en tillväxtfond (asien, afrika, sydamerika). På så sätt kan man få mer säkerhet i sitt sparande då man sprider ut risken. Den procentuella uppdelningen bland fonder får du bestämma själv men i regel ska den globala fonden vara den största.

Mitt tips är att du börjar att titta på indexfonder med låg kostnad, 0.0-0,5%.
Citera
2021-02-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puddlefish
Gå till lysa.se istället. Svara på deras 5 frågor och låt de hantera det åt dig så slipper du bli så involverad och med stor chans bränd på höga avgifter och fel fondval. Se till att sätta upp ett månadssparande.
Ok. Visste inte att detta fanns men det ska jag absolut kolla upp!

Citat:
Ursprungligen postat av leera
du betalar skatt på alla tillgångar på ISK kontot, fonder, kontanter.. alltså inte när du plockar ut.
Aha. Är det vanlig inkomstskatt då? Läses det av varje månad eller årsvis? Detta kanske blir en rörig fråga men kan jag plocka ut mina pengar vid avläsning för att slippa skatt eller på vilken summa baseras skatten på?

Citat:
Ursprungligen postat av leera
hur många fonder har de att välja på?
Vad jag kan se, runt 300st.

Citat:
Ursprungligen postat av Ludwig123
När det kommer till fonder finns det flera olika strategierna eller upplägg.

En klassisk är att man fördelar sitt kapital i en global fond, en Europeisk, en nordamerikansk och en tillväxtfond (asien, afrika, sydamerika). På så sätt kan man få mer säkerhet i sitt sparande då man sprider ut risken. Den procentuella uppdelningen bland fonder får du bestämma själv men i regel ska den globala fonden vara den största.
Men räcker det att dela upp i t.ex. en från varje världsdel eller ska man dela upp ännu mer för att minska risken? Antar att det är procent på varje krona som räknas så det spelar väl ingen roll om man har 50.000kr fördelat på 5 fonder eller 50, mer än att man fördelar risken förstås?
Citera
2021-02-19, 19:52
Medlem
Citat:
Aha. Är det vanlig inkomstskatt då? Läses det av varje månad eller årsvis? Detta kanske blir en rörig fråga men kan jag plocka ut mina pengar vid avläsning för att slippa skatt eller på vilken summa baseras skatten på?

Vad jag kan se, runt 300st.

googla hur de räknar skatten det är lite rörigt att förklara. men för att vara kommunistland rätt ok upplägg.
Citera
2021-02-19, 19:57
Bannlyst
Citat:

Ha ett fast månadssparande i aktiefonder och se till att du har 7% ränta på dina sparpengar varje år, det blir en förmögenhet efter 25-30 år.
Och ja det ska vara långsiktigt, ta ingar risker, spela inte med din ekonomiska trygghet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in