2006-05-22, 22:44
Medlem
toMishs avatar
Jag har snusat i ett antal år, och kom att tänka på frågan.
Orskar snus några miljöproplem? Används det några giftiga kemikalier under tillverkningen? Vore skönt att kunna sova med gott samvete
Citera
2006-05-23, 20:00
Medlem
Schnauzers avatar
Ingen aning faktiskt men jag tror ändå inte att det är en bra idé att slänga prillorna i naturen. Å andra sidan gör jag det själv.
Citera
2006-05-23, 20:03
Medlem
toMishs avatar
Jag syftade på själva tillverkningen av snus, det finns inte mycket som faktiskt är bra att slänga i naturen..
Citera
2006-05-23, 23:15
Medlem
weiskorvs avatar
Snus är ju tobak o lite salt typ, så det kan ju inte vara så farligt att slänga i naturen? eller?

Tilverkningen vet jag inget om och ettansnus.com är nere för tillfället...
Citera
2006-05-24, 19:29
Medlem
Snus är som sagt bara växtdelar och salt, och är således redan jord i princip. Portionssnus skräpar ner lite mer, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något miljöproblem.

Tillverkningen vet jag inte heller så mycket om, men storskalig tillverkning av en produkt är sällan någon hit när det kommer till miljöfrågor. Dock tror jag inte att just snustillverkningsprocessen i sig är särskilt miljöfarlig, utan snarare transporterna som omger den.
Citera
2006-05-24, 19:48
Medlem
MataGringoss avatar
De där jävla plastdosorna som portionssnuset ligger i torde vara ett miljöproblem med tanke på de väldiga mängder snus som snusas i detta land. Både de och lucky strikes metallask bör en sann miljövän lämna in i plast respektive metallinsamlingen.

Kartongdosan som baksnuset ligger i är betydligt miljövänligare (även om samma plastproblem som ovan gäller för locket).
Citera
2006-05-24, 20:04
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Snus är ju tobak o lite salt typ, så det kan ju inte vara så farligt att slänga i naturen? eller?

Tilverkningen vet jag inget om och ettansnus.com är nere för tillfället...

Snuset har väll genomgått en jäsningsprocess också? Åtminstonde gjorde man så förr i tiden. Jag antar att det höga ph värdet i snuset gör att det inte bryts ner av maskar och microorganismer och därför inte förmultnar.
Citera
2006-05-26, 23:43
Medlem
Uno!s avatar
Antar att jag svarar åt fel håll nu men jag vill ju inte undanhålla information heller
Det jag vet är att tobaksplantan gillar att suga upp kadmium som är ett miljögift och kommer ifrån solceller, batterier, färger och handelsgödsel.

Åkommor: Njurproblem och benskörhet (måste ju tillägga att jag bröt nyckelbenet för ett par veckor sen )

Citera
2006-05-28, 19:08
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataGringos
De där jävla plastdosorna som portionssnuset ligger i torde vara ett miljöproblem med tanke på de väldiga mängder snus som snusas i detta land. Både de och lucky strikes metallask bör en sann miljövän lämna in i plast respektive metallinsamlingen.

Kartongdosan som baksnuset ligger i är betydligt miljövänligare (även om samma plastproblem som ovan gäller för locket).

Det var det jag tänkte på, en snus i det fria gör ingen skada men när det slängs oändligt många varje dag är det en annan sak. Små djur ock växter
kan säkert ta skada av snuset också. Å andra sidan ska man inte slänga något i naturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in