2021-02-17, 21:50
Medlem
Onehandclappings avatar
Diskuterade med en mycket vänlig läkare under dagen om att kombinera Modafinil och Amitriptylin (TCA-läkemedel).
Hör och häpna, det var faktiskt hennes idé!

Jag ville testa båda var för sig för olika ändamål men kombinationen är intressant. Tänker att Modafinil kan ge en liten dämpning på ett spretande sinnelag och samtidigt ge en ökad energinivå, speciellt nu när pollensäsongen står för dörren, och Amitriptylinets antikolinerga effekt samtidigt lugna kroppen och även fungera som H1-blockerare. Kanske även ta bort en del ångest som ofta kommer med CS- preparat. Vad tror ni om kombon?

Förmodligen rätt ovanligt men är det någon som provat? Det här ska bli intressant att undersöka 😁
Senast redigerad av Onehandclapping 2021-02-17 kl. 21:53.
Citera
2021-02-17, 23:25
Bannlyst
Beror på vad du ska ha det till. T A är extremt starka läkemedel.
Citera
2021-02-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Diskuterade med en mycket vänlig läkare under dagen om att kombinera Modafinil och Amitriptylin (TCA-läkemedel).
Hör och häpna, det var faktiskt hennes idé!

Jag ville testa båda var för sig för olika ändamål men kombinationen är intressant. Tänker att Modafinil kan ge en liten dämpning på ett spretande sinnelag och samtidigt ge en ökad energinivå, speciellt nu när pollensäsongen står för dörren, och Amitriptylinets antikolinerga effekt samtidigt lugna kroppen och även fungera som H1-blockerare. Kanske även ta bort en del ångest som ofta kommer med CS- preparat. Vad tror ni om kombon?

Förmodligen rätt ovanligt men är det någon som provat? Det här ska bli intressant att undersöka 😁

Jag har ingen koll på Modafinil, men jag är väldigt kunnig på amitriptylin (Saroten).
Ärligt talat, den medicinen är ett rävgift.

Den kom 1958 och var till stor hjälp för många människor då,
men i dag finns moderna mediciner som har mindre biverkningar.

Saroten = Dirty Drug.
Visst, du sover tungt och länge på 50 mg.
Men det är inte så kul på morgonen.

Jag begriper inte varför du funderar på amitriptylin.
Jag stod på den medicinen i 40 år och hade ett helvete.
Så dum är jag.

Nu tar jag 45 mg Mirtazapin + 100 mg Lyrica till natten.
Det är ett eget "hopkok", som jag är väldigt nöjd med.

Mina vänliga slutord blir: Spola ner alla tabletter amitriptylin på toaletten!
Jag känner inte till din diagnos, men vilka problem du än har.

Det finns bättre mediciner än amitriptylin!
Citera
2021-02-18, 13:45
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brimsgutten
Jag har ingen koll på Modafinil, men jag är väldigt kunnig på amitriptylin (Saroten).
Ärligt talat, den medicinen är ett rävgift.

Den kom 1958 och var till stor hjälp för många människor då,
men i dag finns moderna mediciner som har mindre biverkningar.

Saroten = Dirty Drug.
Visst, du sover tungt och länge på 50 mg.
Men det är inte så kul på morgonen.

Jag begriper inte varför du funderar på amitriptylin.
Jag stod på den medicinen i 40 år och hade ett helvete.
Så dum är jag.

Nu tar jag 45 mg Mirtazapin + 100 mg Lyrica till natten.
Det är ett eget "hopkok", som jag är väldigt nöjd med.

Mina vänliga slutord blir: Spola ner alla tabletter amitriptylin på toaletten!
Jag känner inte till din diagnos, men vilka problem du än har.

Det finns bättre mediciner än amitriptylin!

Har rätt bra koll på Amitriptylin och använt den tidigare med hyfsade resultat.

Finns faktiskt inga vettiga alternativ, och det är en rätt bra grupp att utgå från med tanke på syftet och vilka effekter det har på det jag vill behandla. Skulle dock hellre prova Doxepin pga att den är ett bättre preparat som H1-blockerare.

Hur menar du att den är ett rävgift? Alla läkemedel har såklart biverkningar och det varierar mellan individer vilka som inträder.

Är inte det minsta intresserad av varken lyrica eller Mirta.
Citera
2021-02-18, 13:48
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Beror på vad du ska ha det till. T A är extremt starka läkemedel.

Det är inte mot depression eller smärta. Men den bör väl ge effekt även på Depp när pollensäsongen kommer.

Syftet är främst att lugna kroppen pga effekten av Modafinil, men även blockera H1-receptorn.
Citera
2021-02-18, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Det är inte mot depression eller smärta. Men den bör väl ge effekt även på Depp när pollensäsongen kommer.

Syftet är främst att lugna kroppen pga effekten av Modafinil, men även blockera H1-receptorn.
Är det inte bättre att ta en vanlig H1-antahonist ist för TCA?
Citera
2021-02-18, 15:34
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Är det inte bättre att ta en vanlig H1-antahonist ist för TCA?

Biter inte, och de som gör det klarar inte kroppen av av olika anledningar.

Sedan är doxepin och andra TCA mastcellsstabiliserande
Citera
2021-02-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C
Har rätt bra koll på Amitriptylin och använt den tidigare med hyfsade resultat.

Finns faktiskt inga vettiga alternativ, och det är en rätt bra grupp att utgå från med tanke på syftet och vilka effekter det har på det jag vill behandla. Skulle dock hellre prova Doxepin pga att den är ett bättre preparat som H1-blockerare.

Hur menar du att den är ett rävgift? Alla läkemedel har såklart biverkningar och det varierar mellan individer vilka som inträder.

Är inte det minsta intresserad av varken lyrica eller Mirta.

Saroten är allmänt känt som ett "rävgift" bland äldre psykiater.
Medicinen har väldigt jobbiga biverkningar.

Har inte kompetens att diskutera H1-blockerare etc.

Vi säger så här "Onehandclapping":
Du gillar amitriptylin: Good Luck to You!

Medicinen är ett "rävgift" enligt min uppfattning.

Jag stod på Saroten från 1972 till 2007,
men jag är väldigt glad att jag kommit ifrån detta "rävgift".

Nu har jag moderna läkemedel, som hjälper mig att fungera som människa.
Citera
2021-08-17, 18:50
Medlem
nero1s avatar
Har erfarenheter av dom flesta antidepressiva (SSRI, Venflaxin, Voxra, Mirtazapin samt TCA som Saroten och Nortriptylin) och kan rakt av säga att Saroten är totalt överlägsen SSRI, Venflaxin och placebomediciner som Mirtazapin) Saken är snarare att det är dom eventuella biverkningarna från TCA som är orsaken till att vissa inte klara av dom. Men om man inte har en hög känslighet för biverkningar så är dom som sagt överlägsna moderna mediciner. Och för att veta om man tål dom eller ej då måste man pröva dom, och man bör nog klara av doser om minst 150mg utan att biverkningarna blir för svåra, för det är alltid höga doser som ger effektivast bot och det är nog inte ens lönt att använda dom om man ligger under 100mg, särskilt inte inledningsvis (första sex månaderna). När man verkligen känner att man mår bättre kan man kanske sänka till 100mg och stå kvar där.
Jag gick till en privat psykiater (en pensionär som driver en egen klinik) och han var helt för höga doser och depressionen skulle klinga av fullständigt och doserna fick vara så höga som krävdes såvida man kände att man inte fick besvär av bieffekter) Jag stod på 250mg första sex månaderna (nästan helt utan biverkningar, lite torr i käften bara) sen minskade jag till 150mg för att efter något år eller mer gå ner till 100mg/natten och 50mg Nortriptylin till morgonen. (Nortriptylin är en metabolit till Saroten och dessa tas gärna till morgonen så kan man sänka dosen med Saroten om man känner att man blir för dåsig av dem)

Om man inte är lämpad till Saroten (dom kan ge en viss dåsighet även om det klingar av efter en tid) så är kombinationen Sertralin och Nortriptylin en riktigt bra kombo då detta ger en SNRI effekt som endast slås av Anafranil. Kombinationen är dessutom väldigt säker då Sertralin inte metaboliseras i lika stor utsträckning av samma enzymgrupp som Nortriptylin. (Märk väl: Endast Sertralin är säkert till TCA, övriga SSRI-preparat går till stor del på samma enzymer som TCA vilket har orsakt dödsfall bland äldre människor)

Jag gick avslutningsvis av Sarotenet till förmån för 100mg Sertralin och 100mg Sensaval (nortriptylin). Effekten är nästan jämförbar med Saroten men utan sederingen (vilket iof kan vara bra till natten)

Mirtazapin är nog mer att beteckna som ett antihistamin med placeboeffekt. (Rekommendera att ni läser Ken Gillmans åsikter om Mirtazapin ochandra moderna mediciner. Han är en varm anhängare av TCA och äldre MAO-hämmare och han har skrivit ett par mycket uppmärksammade artiklar om saken)

https://psychotropical.com/

(Länken går till Gillmans hemsida)
Senast redigerad av nero1 2021-08-17 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in