Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-02-17, 20:14
  #25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Frost: HC Andersen Snödrottningen
Lejonkungen är scen föe scen stulen från Kimba the White Lion.
https://nofilmschool.com/Kimba-and-S...ey-Controversy
HC Andersen har dock varit död i 145 år så där finns ingen upphovsrätt kvar idag.
Citera
2021-02-17, 22:15
  #26
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Som redan nämnts i tråden så är det Middle-earth Enterprises som sitter på rättigheterna till film, tillhörande merchandise och scenuppsättningar.

Rättigheterna när det gäller litterära verk ägs för närvarande av The Tolkien Estate och det kommer så vara fram till år 2043.

De har följande att meddela folk med skrivklåda:

https://tolkienestate.com/en/paths/f...-requests.html

Naturligtvis har detta inte hindrat författare från att ändå skriva fiktion som utspelar sig i Tolkiens värld. Kirill Eskovs kontroversiella The Last Ringbearer är ett exempel som existerar på nätet i form av en icke-kommersiell e-bok.

Intressant. Tack!

Jag kollade Middle-Earth Enterprises hemsida och de hade inget emot att man använde deras material så länge man var seriös, hade ett väl etablerat företag, en plan för marknadsföring, en produkt som tilltalade dem samt att man betalade royaltys då såklart.
Men gäller det bara filmerna och merch i anknytning till dessa, så får jag ju vända mig till Tolkien Estate. Fast Tolkien Estate verkar bara bry sig om det rent litterära arvet.

Då kvarstår ju min fråga från trådstarten egentligen: Om jag vill sälja en produkt med stark anknytning till Tolkens värld, måste jag betala royaltys/be om lov och i så fall till vem?

Jag vill inte avslöja exakt vad det är jag funderar på, eftersom det är en sjukt bra ide och jag vill inte bli kopierad
Men låt oss säga att jag vill tillverka ryggsäckar med en bild på Orthanc som det såg ut i boken och en text där det står typ "Isengard Backpack" eller "carry stuff like Saruman". (det är INTE ryggsäckar jag ska göra, detta är ett löjligt exempel bara).
Då inkräktar jag ju inte på filmerna egentligen, så länge jag inte använder deras typsnitt eller en bild på Orthanc från filmen. Utan då är det ju enbart böckerna jag kopierar.

Då borde det vara Tolkien Estate, men de verkar bara bry sig om att man inte ska skriva böcker om middle earth, vilket jag kan förstå. Så de kanske skiter i att jag tillverkar ryggsäckar med Sagan om Ringen motiv?
Eller hur?
Citera
2021-02-18, 07:39
  #27
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
HC Andersen har dock varit död i 145 år så där finns ingen upphovsrätt kvar idag.
Exakt, länge sen jag såg den men visst nämner den inspirationen från Andersen. Den ideella rättigheterna är ju kvar så Tolkien har ju rätt bli nämnd som skapare även efter 2043.


Bra artikel här annars vad det är fritt fram att använda. F.Scott fitzgerald ”Gatsby” är väl den kändaste men även hela Orwells katalog på sina ställen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2021_in_public_domain

Notera dock att en översättning har en egen upphovsrätt. Gillar man Ohlmarks speciella ord och val får nog vänta ännu längre för han dog 1984.
Citera
2021-02-18, 07:51
  #28
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Intressant. Tack!


Då borde det vara Tolkien Estate, men de verkar bara bry sig om att man inte ska skriva böcker om middle earth, vilket jag kan förstå. Så de kanske skiter i att jag tillverkar ryggsäckar med Sagan om Ringen motiv?
Eller hur?

Skulle nog inte våga utgå ifrån att de är softa, tvärtom om kan väl nästan hoppas att de är schysstare mot skoluppsättning än nån som vill kränga nåt.

Tror det smartaste är att inte blanda in dom överhuvudtaget utan satsa på att lägga dig så nära du kan istället. Du kanske kan använda mer allmänna ord istället för just Lord of the rings-ryggsäcken och låta designen på produkten tala för sig själv om du fattar vad jag menar.

Fattar att det blir svårare med marknadsföring men det är är ju rätt bra exempel hur kreativ man kan vara. https://www.halloweencostumes.com/da...g-costume.html
Dark Northern king
Join Snow with might.
Citera
2021-02-18, 08:06
  #29
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Skulle nog inte våga utgå ifrån att de är softa, tvärtom om kan väl nästan hoppas att de är schysstare mot skoluppsättning än nån som vill kränga nåt.

Tror det smartaste är att inte blanda in dom överhuvudtaget utan satsa på att lägga dig så nära du kan istället. Du kanske kan använda mer allmänna ord istället för just Lord of the rings-ryggsäcken och låta designen på produkten tala för sig själv om du fattar vad jag menar.

Fattar att det blir svårare med marknadsföring men det är är ju rätt bra exempel hur kreativ man kan vara. https://www.halloweencostumes.com/da...g-costume.html
Dark Northern king
Join Snow with might.

Ja, man kan ju köra något som ligger i gränslandet kanske.
Sedan beror det ju helt på hur mycket de vill ha.
Talar vi om 3-6 procent är det ju inga problem, men kommer man upp i 30 procent är det j knappast lönsamt.
Sedan skulle ju en produkt som är sanktionerad av Tolkien Estate vara mycket mer säljbar och eftertraktad.
Citera
2021-02-18, 09:33
  #30
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Snarare en intressant fråga.
Blev nyfiken!

Covers är en bearbetning av ett verk, och detta kan göras direkt om man vill. Någon viss tid behövs inte ha passerats.

Jämför ex. med Parrodier, dessa finns det mängder av till samtliga stora verk.

Man får dock vara försiktig under tiden då varumärkesregistreringar kan finnas, ex. för namn på karaktärer.

Ex. har jag för mig att jag sett böcker/filmer om Harry Plotter och Martin Späck, osv.
__________________
Senast redigerad av miikos 2021-02-18 kl. 09:36.
Citera
2021-02-18, 09:56
  #31
Medlem
von_Tratts avatar
Det du beskriver är inte en upphovsrättslig fråga. Upphovsrätt har man till ett visst verk, och det är verket i sig som är skyddat. Att jag t.ex. skriver en uppföljare till LOTR med samma karaktärer är inte ett upphovsrättsligt intrång, eftersom jag inte tagit det originella verket i anspråk på något sätt.

Däremot kan det vara fråga om ett varumärkesintrång eller möjligen ses som rennomésnyltning att använda karaktärer och miljöer från böckerna/filmerna. Men för att kunna bedöma den frågan måste man grotta ner sig i precis vilka LOTR-kopplade varumärken som är registrerade.
Citera
2021-02-18, 11:06
  #32
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Det du beskriver är inte en upphovsrättslig fråga. Upphovsrätt har man till ett visst verk, och det är verket i sig som är skyddat. Att jag t.ex. skriver en uppföljare till LOTR med samma karaktärer är inte ett upphovsrättsligt intrång, eftersom jag inte tagit det originella verket i anspråk på något sätt.

Däremot kan det vara fråga om ett varumärkesintrång eller möjligen ses som rennomésnyltning att använda karaktärer och miljöer från böckerna/filmerna. Men för att kunna bedöma den frågan måste man grotta ner sig i precis vilka LOTR-kopplade varumärken som är registrerade.

Sant.
Ja jag har kollat vidare lite och det verkar ju rätt diffust vem som har rätt till vad och i vilken utsträckning.
Man skulle säkert komma undan med att göra massa tandborstar på temat "Gundabad". Men inte om man gjorde en film som utspelar sig i Moria.

Verkar nästan som att man måste testa för att få svar.

Beror säkert en hel del på hur känd min produkt blir också. Är det bara 50 pers i Sverige som köper lär de ju inte bry sig (Tolkien Estate) men om det säljs 8 000 000 produkter per år world wide så blir de nog intresserade såklart.

Det finns ju en uppsjö av konstnärer som målar LOTR motiv och säljer reproduktioner, man kanske kan fråga någon av dem.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback