Citat:
Ursprungligen postat av
Frans-Jaeger
Vill bara inflika med att det är fritt för vem som helst över 18 år att köpa gastäta enhetspatroner (Tex 9mm PA, 9mm PAK) utan någon form av licens eller tillstånd. Jag köpte 100st från en av dom största svenska återförsäljarna för några år sedan. Skickade bara en inscanning av mitt körkort så kom dom hem till dörren. Visserligen med Schenker farligt gods och 600kr i fraktavgift pga detta.
Jag har också lyckats köpa flera gånger när jag inte hade licens. Men det är solklart i lagen att det krävs tillstånd för inköp av ammo. Men köper man allt löst så är det lagligt. Dvs kula,hylsa krut och tändhatt som man sätter ihop själv. Men när det är ihopmonterat så krävs det åter tillstånd.
Dock så kan man köpa blankpatroner, knallskott samt "ammo" till spikpistol och knallhattar utan tillstånd.
2 kap. Tillstånd och auktorisation
Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller
ammunition till Sverige
8 § Den som har tillstånd eller rätt att inneha ett visst vapen för skjutning får utan särskilt tillstånd inneha
ammunition till vapnet, om
ammunitionen är avsedd för samma ändamål som tillståndet eller rätten till innehav av vapnet avser.
Tillstånd att i andra fall inneha ammunition får meddelas enskilda personer samt sådana sammanslutningar och huvudmän för museer som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, om det skäligen kan antas att ammunitionen inte kommer att missbrukas.
Lag (2000:147).
9 § Skjutvapen eller
ammunition får överlåtas endast till den som har tillstånd eller rätt att inneha vapnet eller ammunitionen. Om
ammunition överlåts genom ombud skall ombudet ha eget vapentillstånd.