• 1
  • 2
2021-02-17, 09:32
Medlem
chimichurris avatar
Läser man vapenlagen så finns det många otydligheter och undantag som går tvärs emot varandra.

Idag krävs licens för signalpisto.l Men enligt mig är det inte säkert att det är så längre. Anledningen
ä paragraf E i vapenlagen. Skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386) Enligt denna lag så skall det åter igen vara tillåtet att äga och hantera signalpistol om syftet är enligt paragrafen.

En signalpistol som används korrekt är en skjutanordning för att räddaliv och liknande ändamål. Är det någon som tolkar detta på annat vis? Visst syftet vara kanske att anordningar som kastar ut rep/linor som exempel när någon hamnat i en isvak eller liknande. Men oavsett så borde licenskravet upphört enligt mig men denna paragraf.

4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte
a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,
b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner,
c) bultpistoler avsedda för byggnadsarbete,
d) andra arbetsverktyg avsedda för slakt eller för industriellt eller liknande bruk, och
e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386).

Kollar man vidare så står det att patroner till signalvapen är tillståndsfria. e)patroner avsedda för start- eller signalvapen

[K1]7 § Denna lag gäller inte

a)hagel och andra massiva kulor,
b)projektiler avsedda för armborst eller för luft-, kolsyre-, fjäder- eller harpunvapen,
c)kolsyrepatroner,
d)patronhylsor utan tändhatt avsedda för handvapen som lagen tillämpas på, och
e)patroner avsedda för start- eller signalvapen
Senast redigerad av chimichurri 2021-02-17 kl. 10:12.
Citera
2021-02-17, 09:43
Avstängd
Där tolkar du fel
Citera
2021-02-17, 09:56
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Där tolkar du fel

Utveckla hur du menar? Vad jag vet i skrivande stund så finns det inga nya rättsfall på detta.

"10.1. Gällande rätt
I 1 kap. vapenlagen (1996:67) anges lagens tillämpningsområde. Kapitlet innehåller bl.a. en definition av skjutvapen (2 §), en uppräkning av de föremål som skall anses jämställda med skjutvapen (3 §) samt en uppräkning av vissa föremål som trots att de skulle kunna anses falla in under lagens definition av skjutvapen ändå är undantagna från lagens tillämpningsområde (4 §).

Enligt den sistnämnda bestämmelsen skall vad som sägs i lagen om skjutvapen inte gälla för vissa angivna föremål med olika slag av utskjutningsfunktioner. Undantagsbestämmelsen avser olika verktyg och bruksföremål som visserligen är försedda med utskjutningsanordningar av skilda slag men som inte har ansetts behöva omfattas av de strikta reglerna i vapenförfattningarna. Bestämmelsen omfattar bl.a. bultpistoler, vissa arbetsverktyg, skjutanordningar för livräddning och liknande ändamål samt salutkanoner.
"
Senast redigerad av chimichurri 2021-02-17 kl. 10:00.
Citera
2021-02-17, 10:05
Avstängd
En skjuts ordning för livräddning är ingen pistol
Citera
2021-02-17, 10:09
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386).
[/b]
Det står:
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
------------------------------------------------------------------------------------
start och signalvapen är inte detsamma som skjutanordningar
Citera
2021-02-17, 10:26
Medlem
chimichurris avatar
För att förtydliga så är signalpistoler som inte laddas med patron tillståndsfria, båder före och efter 1890. Tillståndet avser endast sådana som brukar patron och det går utan problem att äga en äldre variant som använder lyspellets med mörsareladdning och antänds av knallhatt. Har man haft signalpistolen innan 1988 så är "vapnet" tillståndsfri för innehavaren fortfarande även med patron.

Men jag menar att ett vapen alltid är en variant av skjutanordning. Letar efter förarbete och förtydligande av just de ovanstånde nämda paragraferna. Om min tolkning faller på begreppet
hur skjutanordning skall tolkas så vill jag att ni utvecklar det med något som har en grund och inte är tyckande.
Citera
2021-02-17, 10:55
Medlem
Bergakungens avatar
Jag ägde ett tag en Olin signalpistol (köpt på Försvarets överskott, saligt i åminnelse).

Bild:https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAD (detta är visserligen en realistisk modell, men bilden är bra).

En sådan kan laddas med en kal 12 hagelpatron (jag är rädd om fingrar och syn, så det är icke provat).

Uppenbarligen är det en signalpistol för livräddning (om man nu inte laddar med hagelpatron, då är den livsfarlig för alla, även skytten, inte livräddande), men är den laglig ? Tre röda lysskott följde med. Vid provskjutning en nyårsafton landade signalsatsen på marken, men satte inte eld på något.

Privatpersoner kan köpa signalanordningar i båtaffären, men då är det engångs-"vapen" - raketer eller signalskott.
Citera
2021-02-17, 11:04
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag ägde ett tag en Olin signalpistol (köpt på Försvarets överskott, saligt i åminnelse).

Bild:https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAD (detta är visserligen en realistisk modell, men bilden är bra).

En sådan kan laddas med en kal 12 hagelpatron (jag är rädd om fingrar och syn, så det är icke provat).

Uppenbarligen är det en signalpistol för livräddning (om man nu inte laddar med hagelpatron, då är den livsfarlig för alla, även skytten, inte livräddande), men är den laglig ? Tre röda lysskott följde med. Vid provskjutning en nyårsafton landade signalsatsen på marken, men satte inte eld på något.

Privatpersoner kan köpa signalanordningar i båtaffären, men då är det engångs-"vapen" - raketer eller signalskott.

Enligt min tolkning torde den vara tillståndsfri om den har införskaffats för syftet livräddning. Om man yrkar på den paragrafen som jag tolkade. Tyvärr blir det mest tjejgissningar tills det finns ett rättsfall där man yrkat på just nämnda paragraf. Men frågan är vad syftet med paragrafen är enligt lagstiftarna.
Citera
2021-02-17, 11:09
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Vill bara inflika med att det är fritt för vem som helst över 18 år att köpa gastäta enhetspatroner (Tex 9mm PA, 9mm PAK) utan någon form av licens eller tillstånd. Jag köpte 100st från en av dom största svenska återförsäljarna för några år sedan. Skickade bara en inscanning av mitt körkort så kom dom hem till dörren. Visserligen med Schenker farligt gods och 600kr i fraktavgift pga detta.
Citera
2021-02-17, 11:25
Medlem
Drozds avatar
Jag gissar att det är pistoler för nödbloss och liknande som avses, typ denna Orion:

https://www.amazon.com/Orion-Safety-.../dp/B07HNR7K31

Start- och ollonpistoler ingår helt säkert inte i undantaget.
Citera
2021-02-17, 11:31
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Vill bara inflika med att det är fritt för vem som helst över 18 år att köpa gastäta enhetspatroner (Tex 9mm PA, 9mm PAK) utan någon form av licens eller tillstånd. Jag köpte 100st från en av dom största svenska återförsäljarna för några år sedan. Skickade bara en inscanning av mitt körkort så kom dom hem till dörren. Visserligen med Schenker farligt gods och 600kr i fraktavgift pga detta.

Jag har också lyckats köpa flera gånger när jag inte hade licens. Men det är solklart i lagen att det krävs tillstånd för inköp av ammo. Men köper man allt löst så är det lagligt. Dvs kula,hylsa krut och tändhatt som man sätter ihop själv. Men när det är ihopmonterat så krävs det åter tillstånd.

Dock så kan man köpa blankpatroner, knallskott samt "ammo" till spikpistol och knallhattar utan tillstånd.

2 kap. Tillstånd och auktorisation
Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige

8 § Den som har tillstånd eller rätt att inneha ett visst vapen för skjutning får utan särskilt tillstånd inneha ammunition till vapnet, om ammunitionen är avsedd för samma ändamål som tillståndet eller rätten till innehav av vapnet avser.

Tillstånd att i andra fall inneha ammunition får meddelas enskilda personer samt sådana sammanslutningar och huvudmän för museer som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, om det skäligen kan antas att ammunitionen inte kommer att missbrukas.
Lag (2000:147).

9 § Skjutvapen eller ammunition får överlåtas endast till den som har tillstånd eller rätt att inneha vapnet eller ammunitionen. Om ammunition överlåts genom ombud skall ombudet ha eget vapentillstånd.
Senast redigerad av chimichurri 2021-02-17 kl. 11:39.
Citera
2021-02-17, 11:37
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag gissar att det är pistoler för nödbloss och liknande som avses, typ denna Orion:

https://www.amazon.com/Orion-Safety-.../dp/B07HNR7K31

Start- och ollonpistoler ingår helt säkert inte i undantaget.

Det är helt korrekt att jag i denna tråd avser sådan pistol som du länkade till.
Startpistol kräver oftast licens men det finns flera undantag. Nu säljs det också
knallpåkar som inte ser ut som vapen som använder knallskott helt utan licens.
Men det kan vi ta i en annan tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in