• 1
  • 2
2021-02-17, 09:08
Medlem
15APRILs avatar
Någon som har ett trevligt recept för att få det mört? Kommer serveras med rostade rotfrukter, sås och presspotatis.
Citera
2021-02-17, 09:15
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Nötkött valfri detalj. Dela i munsbitar och bryn . låt puttra/sjuda 2-3 timmar.

Bon appetit
Citera
2021-02-17, 09:23
Medlem
coclss avatar
Vissa menar att man kan gnugga in köttet i bikarbonat eller bakpulver och sedan låta det ligga i några timmar för att möra det. Andra hävdar att ananas eller kiwi mörar kött.

Annars är det bättre att göra gryta på det, men det vill du ju inte.
Citera
2021-02-17, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Någon som har ett trevligt recept för att få det mört? Kommer serveras med rostade rotfrukter, sås och presspotatis.

Om du ändå ska servera sås till är det bättre att du gör en gryta.
Eller välj en annan köttråvara än grytbitar från butiken.
Citera
2021-02-17, 09:34
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du ändå ska servera sås till är det bättre att du gör en gryta.
Eller välj en annan köttråvara än grytbitar från butiken.

Lutar åt det, Grytbitarna får flytta in i frysen.
Citera
2021-02-17, 09:35
Medlem
GoUoDs avatar
Aldrig haft problem att möra. Bara masserat och stekt.
Citera
2021-02-17, 10:32
Medlem
DyslexiKungens avatar
Stek och lägg in i en kastrull med sås låt puttra i en timme hur svårt kan det vara för en amatörkock👌
Citera
2021-02-17, 10:36
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Vissa menar att man kan gnugga in köttet i bikarbonat eller bakpulver och sedan låta det ligga i några timmar för att möra det. Andra hävdar att ananas eller kiwi mörar kött.

Annars är det bättre att göra gryta på det, men det vill du ju inte.

Majsstärkelse funkar också riktigt bra. Jag bytte till det från bikarbonat ger en lite halvskum smak på köttet. Kanske nåt jag bara fick för mig men med majsstärkelse så vart det ingen skum smak.
Citera
2021-02-17, 10:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL

Kör det sous vide. Räkna med 6-24 timmar beroende på köttkvalitet och temperatur.
Citera
2021-02-17, 10:58
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Aldrig haft problem att möra. Bara masserat och stekt.

Grytkött skall kunna sönderdelas med tungan helt utan att tugga det. DÅ är det färdigkokt.
En välkokt kalops är en fröjd att äta ex. Även de fulaste bitarna blir så möra att de går att sönderdela med enbart tungans hjälp. Visst får koka ett tag (4-5 timmar) men såsen blir väldigt smakrik och köttet trevligt "gammaldags"
Citera
2021-02-17, 11:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Grytkött skall kunna sönderdelas med tungan helt utan att tugga det. DÅ är det färdigkokt.
En välkokt kalops är en fröjd att äta ex. Även de fulaste bitarna blir så möra att de går att sönderdela med enbart tungans hjälp. Visst får koka ett tag (4-5 timmar) men såsen blir väldigt smakrik och köttet trevligt "gammaldags"
Jupp, så är det. Men TS ville steka dem. Tycker själv att dem är rätt smarriga att steka, stekytan och nära den där mörheten är inte dumt.
Citera
2021-02-17, 14:40
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Majsstärkelse funkar också riktigt bra. Jag bytte till det från bikarbonat ger en lite halvskum smak på köttet. Kanske nåt jag bara fick för mig men med majsstärkelse så vart det ingen skum smak.

Jag brukar använda majsstärkelse när jag gör pulled beef för att få smetig konsistens men det kanske mörar också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in