• 1
  • 2
2021-02-17, 00:03
Medlem
Jag hoppas jag placerade tråden rätt, vet inte var jag ska placera den annars!

Funderade på det här med skatter, det får mig att kräkas inombords.

Läste på denna sida: https://cornucopia.cornubot.se/2012/...vensk.html?m=1

(Vet inte hur trovärdig källa det är men uträkningen kan kanske stämma ganska skapligt? Jag vet inte, skitsamma var det väl. Uppgifterna är något år gamla iallafall.)
Läste iallafall att en genomsnittssvensk kostat samhället ca 4 miljoner när den gått ut skolan, inklusive sin egen födsel osv (om jag läst rätt?)

Det innebär alltså att jag egentligen borde betala tillbaka 4 miljoner i skatt under mina 40 år som jag beräknas jobba för att bli ”skuldfri” till staten.

4 000 000 / 40 = 100 000kr / år
100 000 / 12 ≈ 8 334kr / månad

Plus lite extra för att hjälpa de som inte kan betala för sig själva, säg 1 miljon till då har jag varit jävligt snäll för då står jag för 1/4 av kostnaderna för uppväxten av en som inte kan arbeta. Vem vet, kanske blir mina framtida barn om jag nu får några, dom kan ju födas förlamade eller med någon annan sjukdom som gör att dom inte kan jobba, så givetvis ska man betala in en del för välfärden också.

Vi säger att jag ska betala in 5 miljoner i skatt (helt orimligt egentligen då vi är så många mer som jobbar än dom som inte gör det för att dom inte kan fysiskt.)

Då skulle jag behöva betala in 5 miljoner under mina 40 år i arbetslivet som jag beräknas ha ungefär.

5 000 000 / 40 = 125 000kr / år

125 000 / 12 ≈ 10 417kr / månad

Dessa siffror förutsätter att jag inte hamnar på sjukhus och kostar flera hundra tusen i operationer osv.

Det kan man göra så givetvis ska jag lägga in några kronor där också för jag kan ju få hjärtfel eller köra av vägen med bilen och skada mig illa, det är faktiskt väldigt vanligt, låt oss säga en miljon till där. Då är jag uppe i att jag ska betala 6 miljoner i skatt, hittills har jag räknat ganska högt tror jag och därav trådstarten med denna fråga.

Så åter till matematiken! (Lågstadienivå på den, jag vet!)

6 000 000 / 40 = 150 000kr / år
150 000 / 12 = 12 500kr / månad

Detta bör vara inklusive arbetsgivaravgifter då arbetsgivaravgifterna är till för just skola, sjukvård och annat.

Sen kommer vi till det sjukaste som skapar mina funderingar och min irritation.

Sen jag gick ur gymnasiet så har jag tjänat i snitt strax över 500 tusen per år före skatt.

500 000 / 12 ≈ 41 667kr / månad.

Jag gick in på www.skattebetalarna.se och knappade in den månadsinkomsten och såg hur mycket jag ska skatta på denna summa och det visar sig att för att jag ska få ut 41 667kr / månad (före skatt) så betalar arbetsgivaren 54 759kr / månad, redan där har staten fått 13 092kr / månad. Alltså 592kr mer än jag ska betala enligt planen.

Men samtidigt så har jag väl varit till tandläkaren någon gång under mitt liv och sånt så det kan man väl låta udda vara jämnt.

Sen ska jag börja betala skatt på mina 41 667kr / månad.

Kommunalskatt: 13 076kr
Jobbskatteavdrag: 2 582kr
Begravningsavgift: 101kr
Public service-avgift: 116kr

Kvar blir alltså 30 955kr.

Här har staten fått 23 804kr redan. Fortsätter jag såhär så har staten fått 11 425 920kr av mig i skatt när jag jobbat i 40 år, det är alltså
5 425 920kr mer än vad jag var ”skyldig”.

Sen är det punktskatter och sånt men det håller vi utanför denna uträkning. Jag vill veta vad det är jag har gjort fel i uträkningen, har jag missat något?

Mvh Efvert
Senast redigerad av Effetheman 2021-02-17 kl. 00:08. Anledning: Felstavningar
Citera
2021-02-17, 00:21
Medlem
Har precis börjat spela Fallout 4, där en ny grej är att man kan bygga settelments, alltså egna små samhällen.

Man slänger upp lite saker som ska täcka de basala behoven, som vatten, mark med odling, enkla byggnader med sängar, el för att sätta upp ett recruiting tower, några bänkar att sitta på, en bar och en trade station, lite turrets för defense mm.

Sen kör man på och maxar befolkningen, för det fina är att varje "medborgare" avkastar en viss summa per dag genom sitt arbete, lite som de muterade kor man också kan få in i sin by. Sen ser man helt enkelt cashen rullar in.

Det är väl lite så staten tänker om sin affärside. Befolkningen är boskap som man vill öka antalet av, samtidigt som man gör det absolut minimala för att de inte ska bli missnöjda och börja tjafsa eller flytta vidare. Just detta är så klart inget man talar högt om.

Skillnaden mellan mina settlements och den svenska staten är att mina medborgare faktiskt får något tillbaka - min kompetenta poliskår har stoppat flertalet angrepp från plundrare m.m.
Citera
2021-02-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman

(Vet inte hur trovärdig källa det är men uträkningen kan kanske stämma ganska skapligt? Jag vet inte, skitsamma var det väl. Uppgifterna är något år gamla iallafall.)
Läste iallafall att en genomsnittssvensk kostat samhället ca 4 miljoner när den gått ut skolan, inklusive sin egen födsel osv (om jag läst rätt?)

Det innebär alltså att jag egentligen borde betala tillbaka 4 miljoner i skatt under mina 40 år som jag beräknas jobba för att bli ”skuldfri” till staten.

Plus lite extra för att hjälpa de som inte kan betala för sig själva, säg 1 miljon till då har jag varit jävligt snäll för då står jag för 1/4 av kostnaderna för uppväxten av en som inte kan arbeta. Vem vet, kanske blir mina framtida barn om jag nu får några, dom kan ju födas förlamade eller med någon annan sjukdom som gör att dom inte kan jobba, så givetvis ska man betala in en del för välfärden också.

Vi säger att jag ska betala in 5 miljoner i skatt (helt orimligt egentligen då vi är så många mer som jobbar än dom som inte gör det för att dom inte kan fysiskt.)

Då skulle jag behöva betala in 5 miljoner under mina 40 år i arbetslivet som jag beräknas ha ungefär.

Dessa siffror förutsätter att jag inte hamnar på sjukhus och kostar flera hundra tusen i operationer osv.

Det kan man göra så givetvis ska jag lägga in några kronor där också för jag kan ju få hjärtfel eller köra av vägen med bilen och skada mig illa, det är faktiskt väldigt vanligt, låt oss säga en miljon till där. Då är jag uppe i att jag ska betala 6 miljoner i skatt, hittills har jag räknat ganska högt tror jag och därav trådstarten med denna fråga.

Detta bör vara inklusive arbetsgivaravgifter då arbetsgivaravgifterna är till för just skola, sjukvård och annat.

Sen jag gick ur gymnasiet så har jag tjänat i snitt strax över 500 tusen per år före skatt.

Jag gick in på www.skattebetalarna.se och knappade in den månadsinkomsten och såg hur mycket jag ska skatta på denna summa och det visar sig att för att jag ska få ut 41 667kr / månad (före skatt) så betalar arbetsgivaren 54 759kr / månad, redan där har staten fått 13 092kr / månad. Alltså 592kr mer än jag ska betala enligt planen.

Men samtidigt så har jag väl varit till tandläkaren någon gång under mitt liv och sånt så det kan man väl låta udda vara jämnt.

Här har staten fått 23 804kr redan. Fortsätter jag såhär så har staten fått 11 425 920kr av mig i skatt när jag jobbat i 40 år, det är alltså

Sen är det punktskatter och sånt men det håller vi utanför denna uträkning. Jag vill veta vad det är jag har gjort fel i uträkningen, har jag missat något?

Mvh Efvert

Rättsväsende, försvaret, myndigheter har du missat. Allt det ska betalas.

I Norge har man räknat ut att varje somalier kostar 10 M NOK över sin livstid. Vi har drygt 2 miljoner löskefolk.
Där har du 3 miljoner till att betala.
Citera
2021-02-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Rättsväsende, försvaret, myndigheter har du missat. Allt det ska betalas.

I Norge har man räknat ut att varje somalier kostar 10 M NOK över sin livstid. Vi har drygt 2 miljoner löskefolk.
Där har du 3 miljoner till att betala.

Det har jag inte missat, dessa är en del av de sociala avgifterna som jag beskrev som skola och sjukvård osv.
Senast redigerad av Effetheman 2021-02-17 kl. 00:30.
Citera
2021-02-17, 00:50
Medlem
Skatt är alltid betala för folk helt utan värde som endast kan göra samhället till en sämre plats.

Klarar man inte betala för sig själv bevisat man saknar det värde som krävs för överleva. En som är en människa behöver ingen skatt.

Jag betalar 0% skatt och bor i land bara finns människor för man betalar inte för folk helt utan värde. Är eget ansvar överleva och alla fattar utan pengar kan man inte rätt få någon mat, bostad, vård etc.

Samtidig finns något som heter privata försäkringar.

Och är sjävklart man inte kan få något man inte kan betala för. Lika väl om man har en sämre försäkring kommer du inte få tillgång till all typ av vård eller bästa vård. Men detta är helt rättvist och korrekt andra ska inte behöva betala för andra.
Citera
2021-02-17, 01:09
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Det har jag inte missat, dessa är en del av de sociala avgifterna som jag beskrev som skola och sjukvård osv.

Om du med sociala avgifter avser arbetsgivaravgiften så går den inte till sjukvård och skola. Kostnaden för statlig och kommunal verksamhet är inte inräknad i länken du har med i Ts undantaget skolgång och förlossning.

Vidare har du inte räknat högt. Fundera på vad sjukvård egentligen kostar, typ ett benbrott, hjärtinfarkt eller en stroke. Eller vad du egentligen ska betala för mediciner. Vad du kostar om du är sjukskriven efter ett benbrott eller arbetslös osv. Fundera på vad äldreomsorgen kostar. Infrastruktur har du inte heller tagit med i dina beräkningar.
Citera
2021-02-17, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Har precis börjat spela Fallout 4, där en ny grej är att man kan bygga settelments, alltså egna små samhällen.

Man slänger upp lite saker som ska täcka de basala behoven, som vatten, mark med odling, enkla byggnader med sängar, el för att sätta upp ett recruiting tower, några bänkar att sitta på, en bar och en trade station, lite turrets för defense mm.

Sen kör man på och maxar befolkningen, för det fina är att varje "medborgare" avkastar en viss summa per dag genom sitt arbete, lite som de muterade kor man också kan få in i sin by. Sen ser man helt enkelt cashen rullar in.

Det är väl lite så staten tänker om sin affärside. Befolkningen är boskap som man vill öka antalet av, samtidigt som man gör det absolut minimala för att de inte ska bli missnöjda och börja tjafsa eller flytta vidare. Just detta är så klart inget man talar högt om.

Skillnaden mellan mina settlements och den svenska staten är att mina medborgare faktiskt får något tillbaka - min kompetenta poliskår har stoppat flertalet angrepp från plundrare m.m.

Intressant? Hur många somalier tar du in och hur får du dem att jobba?
Citera
2021-02-17, 01:51
Medlem
Riddarhusets avatar
Staten utgifter för dig om du lever 80 år är ca 8 miljoner, allt inräknat (försvar, EU ja rubbbet)
Arbetar du i 40 år blir det 200.000 kr per år.
Till det kommer landstingens kostnader och kommunernas kostnader under 80 år där kommunens kostnader utgör ca en tredjedel av det du tjänar under dessa 40 år. Alla kommuner går jämt upp - lite minus totalt - så alla pengar går ju åt.
Tjänar du 300.000 kr per år så går du minus och kan inte ens köpa en liter mjölk per år.
Därför får vissa (höginkomsttagare och företag) betala mer för att du skall kunna ha det bra.
Vill du inte getala för vägar, försvar, imvandring etc behöver du inte betala något alls nästan.
Så kan man få det om man flyttar till Afghanistan t ex. där skatten är låg och haschet billigt.
Citera
2021-02-17, 02:34
Medlem
neuron-drones avatar
Spelar ju ingen roll hur mycket man betalar. Kände en som tjänade hyfsat bra och alltså betalade rätt mycket skatt. Men sedan fick hon ett handikappat barn som kostade kanske 30 mille bara under sitt första levnadsår.

Finns ju inte en chans att man kan betala det hur mycket man än fortsätter att skatta vilket inte hon gjorde för hon måste vara hemma med barnet.
Citera
2021-02-17, 02:58
Medlem
Citat:

Mvh Efvert
Du har missat en viktig detalj och det är att det egentligen räcker med att du spenderar 10 417kr/månad i 40 års tid så går det jämnt upp för staten med en lite försening iofs men ändå eftersom all konsumtion innebär moms som oftast är 25%.Dina ursprungliga 10417kr behöver då omsättas fyra gånger så får det samma effekt som om du betalade in dessa till staten direkt.
Citera
2021-02-17, 03:34
Medlem
0 kr IMO.

Enda jag kan tänka mej betala skatt för är sjukvården , resten borde privatiseras
Citera
2021-02-17, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Staten utgifter för dig om du lever 80 år är ca 8 miljoner, allt inräknat (försvar, EU ja rubbbet)
Arbetar du i 40 år blir det 200.000 kr per år.
Till det kommer landstingens kostnader och kommunernas kostnader under 80 år där kommunens kostnader utgör ca en tredjedel av det du tjänar under dessa 40 år. Alla kommuner går jämt upp - lite minus totalt - så alla pengar går ju åt.
Tjänar du 300.000 kr per år så går du minus och kan inte ens köpa en liter mjölk per år.
Därför får vissa (höginkomsttagare och företag) betala mer för att du skall kunna ha det bra.
Vill du inte getala för vägar, försvar, imvandring etc behöver du inte betala något alls nästan.
Så kan man få det om man flyttar till Afghanistan t ex. där skatten är låg och haschet billigt.

Din uträkning hade kunnat stämma om det inte vore för att vi betalar skatt på allt vi köper också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in