• 2
  • 3
2021-02-18, 14:03
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Oh jävlar. Det var inga små mängder precis. 100 kg tobak bör räcka en livslängd. Ska undersöka möjligheterna med förvaring i hemmet Jag får köpa på mig 50 kg och när detta tagit slut så lägger jag av. Staten får helt enkelt skinna någon annan pengar.

I värsta fall får man odla själv. Har gjort detta i mindre skala och tobak är förhållandevis underhållsfritt. Lite omständligt att torka vilket kräver en hel del plats.

Edit: jag provade din länk till tobaksbolaget som ej verkar fungera. Menade du möjligtvis en annan aktör? Hade gärna undersökt möjligheterna att köpa ett större parti

Här är länken:

https://tobaksblad.se/tobaksblad/virginia-burley-10-kg/
Citera
2021-02-18, 14:13
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag uppfattar det som att tobaksblad ingår i beskattningen (se sid 7 i länken på förslaget och 1957kr/kilo om övrig tobak) och jag använder tobaksblad som jag mal ner/fnasar ner och rullar egna cigg av!

Då skulle t ex ett kilo tobaksblad kosta: 399kr/kilo + frakt 100kr + 1957kr/kilo = totalt 2456kr mot tidigare totalt 499kr för ett kilo. Sanslöst.

En aktör: tobaksbolaget.se skickade ut ett mejl (till sina kunder) om att de därför har börjat med försäljning även i större förpackningar; 5kg, 10kg --> 50kg av tobaksblad.

** Här är den rätta länken - jag har skrivit fel ovanför;

Citera
2021-02-18, 14:55
Medlem
Citat:
Här är länken:

Fint, stort tack. Har hört lite gnäll om kvaliteten på deras produkter men det har varit för de som haft som avsikt att framställa cigarrer. För snus gör det inget om bladen inte är hela vid leverans, då är snarare halva jobbet redan gjort!
Citera
2021-02-18, 15:25
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Fint, stort tack. Har hört lite gnäll om kvaliteten på deras produkter men det har varit för de som haft som avsikt att framställa cigarrer. För snus gör det inget om bladen inte är hela vid leverans, då är snarare halva jobbet redan gjort!

Jag köpte 1 kilo för ett tag sedan - inga problem med att de skulle vara sönder eller så. Själv så mal jag dessa i en tobakskvarn som jag köpt tidigare och jag kan även (om jag är lat) smula bladen med fingrarna direkt rakt ner i cigarrettmaskinen som jag sedan drar ut en färdig cigg ifrån.

De är perfekta enlig mig fast nästa gång ska jag inte köpa blandningen av Virginia/Burley utan endast de mörka tobaksbladen har jag tänkt - de smakar mest och bäst

Rullar man cigarrer ska väl bladen vara väl fuktade? Det är de inte - de är torra.
Citera
2021-02-18, 15:58
Medlem
nickeheaads avatar
Fick mail angående detta från nettotobak.se
Men de skrev att det enbart gällde lössnus (tobak) och inte portionsnus.
Citera
2021-02-18, 16:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
...

Rullar man cigarrer ska väl bladen vara väl fuktade? Det är de inte - de är torra.
Härifrån hade jag tänkt beställa. De har färdiga lådor med alla olika löv som behövs i en cigarrblend, om man inte orkar plocka ihop själv.
Citera
2021-02-18, 21:38
Medlem
Blir ju bara dyrare och dyrare de här, tur att man slutat för länge sedan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in