• 1
  • 2
2021-02-16, 21:08
Medlem
Fick utskick på mail från en av aktörerna som säljer tobak för egen tillverkning av snus, som man vet så är det skattebefriat än så länge, men bolaget påstår att en snussats på 1 kg kommer kosta runt 1900 i skatt.

Finns det någon som vet om detta stämmer eller om det bara är ett sätt att försöka sälja mer tobak?

Har sett förslag hos regeringen om att höja "övrig tobak" till samma skatt som röktobak, men inte fått något svar på om det gått genom eller ej.
Citera
2021-02-16, 21:15
Medlem
Förslaget ligger fortfarande på remiss men kommer säkerligen klubbas igenom.
Förslaget beräknas börja gälla från 1/6 för återförsäljare och 1/7 för övriga.

Remissvar: https://www.regeringen.se/remisser/2...a-ovrig-tobak/

https://www.regeringen.se/rattsliga-...a-ovrig-tobak/

En sats kommer väl ligga på runt 2200:- +kem och aromer, tror också att återförsäljare kommer ligga lågt med lagerhållningen sedan vet man inte vad som kommer hända med kem och aromer iom att det förmodligen säljs mindre tobak.

Det som är intressant också är om det lager med tobak som redan återförsäljare införskaffat också ska beskattas, isf lär dom sälja ut allt innan det träder i kraft
Senast redigerad av popcornpopop 2021-02-16 kl. 21:19.
Citera
2021-02-16, 21:20
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storkamel
Fick utskick på mail från en av aktörerna som säljer tobak för egen tillverkning av snus, som man vet så är det skattebefriat än så länge, men bolaget påstår att en snussats på 1 kg kommer kosta runt 1900 i skatt.

Finns det någon som vet om detta stämmer eller om det bara är ett sätt att försöka sälja mer tobak?

Har sett förslag hos regeringen om att höja "övrig tobak" till samma skatt som röktobak, men inte fått något svar på om det gått genom eller ej.

- - -

Jag har fått likadant utskick som du skriver - via mejl från tobaksbolaget.se där jag har köpt tobaksblad. De kommer i sin tur att sälja 10 kilo -- 15 kilo förpackningar om man så önskar och ska då beställas före 1 juni för att slippa den föreslagna skatten på tobak.

MEN - jag hittar INTE att förslaget har gått igenom utan ligger fortfarande som förslag!

Förslaget och läs på sidan 7 - överst och till höger = 1957kr per kilo:
https://www.regeringen.se/4a6f02/con...vrig-tobak.pdf

** Vet ej varför länken ligger utanför/nedanför min text**
Senast redigerad av CS128 2021-02-16 kl. 21:24.
Citera
2021-02-16, 21:25
Medlem
Ser att remissen gått vidare till lagrådsremiss, då är nästa steg att regering bara ska lämna förslaget till riksdagen.

Det är garanterat kört
Citera
2021-02-16, 21:48
Medlem
nej det stämmer!! köp på dig ordentligt eller sluta snusa!
Citera
2021-02-16, 21:56
Medlem
Fick samma mejl idag. För första gången i hela mitt liv så har jag idag övervägt att sluta snusa. Egentligen inte av hälsomässiga skäl utan snarare för att kapa ytterligare en inkomst för staten. Förbättrad tandhälsa ser jag i sammanhanget som en bonus, men inte den motiverande faktorn.

Att detta skulle ske var väntat. Trots att det är en ytterst liten del av befolkningen som ägnar sig åt detta så kunde de inte hålla fingrarna borta.
Citera
2021-02-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Förslaget ligger fortfarande på remiss men kommer säkerligen klubbas igenom.
Förslaget beräknas börja gälla från 1/6 för återförsäljare och 1/7 för övriga.

Remissvar: https://www.regeringen.se/remisser/2...a-ovrig-tobak/

https://www.regeringen.se/rattsliga-...a-ovrig-tobak/

En sats kommer väl ligga på runt 2200:- +kem och aromer, tror också att återförsäljare kommer ligga lågt med lagerhållningen sedan vet man inte vad som kommer hända med kem och aromer iom att det förmodligen säljs mindre tobak.

Det som är intressant också är om det lager med tobak som redan återförsäljare införskaffat också ska beskattas, isf lär dom sälja ut allt innan det träder i kraft

Då gör man rätt i att köpa upp ett lager nu snarast och förbereda sig med andra ord.

Risken för återförsäljare är väl att de får skatten pålagd på sitt nuvarande inventarie, men återstår väl att se.

Det ska minsann inte finnas något som ska vara skattefritt, de snackar ju även om att beskatta kemikalierna med likt tobaken..
Citera
2021-02-17, 10:26
Medlem
Opaques avatar
Man vill bara åt hemmafixarna som tillverkar egen snus. (+1950:-/Kilo tobak)

Färdig snus kommer knappt att höjas alls.
Citera
2021-02-17, 11:24
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Man vill bara åt hemmafixarna som tillverkar egen snus. (+1950:-/Kilo tobak)

Färdig snus kommer knappt att höjas alls.

Så du menar att hela tobaksblad inte skulle räknas in i detta förslag? Det är jag tveksam till - jag tror nog att de kommer att beskattas också.
Citera
2021-02-17, 11:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Så du menar att hela tobaksblad inte skulle räknas in i detta förslag? Det är jag tveksam till - jag tror nog att de kommer att beskattas också.
Till "övrig tobak" räknas samtliga delar av tobaksplantan, alltså all tobak som inte är färdig produkt.

Själv tänker jag beställa en hel del löv från staterna innan 1 juli eftersom jag vill rulla cigarrer. 50 års lagring är inga problem i mörk källare!
Citera
2021-02-17, 11:46
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Till "övrig tobak" räknas samtliga delar av tobaksplantan, alltså all tobak som inte är färdig produkt.

Själv tänker jag beställa en hel del löv från staterna innan 1 juli eftersom jag vill rulla cigarrer. 50 års lagring är inga problem i mörk källare!

Just det - dessa räknas in alltså. Det är före 1 JUNI du behöver beställa - jag går i samma tankebanor som dig!
Citera
2021-02-17, 11:48
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Fick samma mejl idag. För första gången i hela mitt liv så har jag idag övervägt att sluta snusa. Egentligen inte av hälsomässiga skäl utan snarare för att kapa ytterligare en inkomst för staten. Förbättrad tandhälsa ser jag i sammanhanget som en bonus, men inte den motiverande faktorn.

Att detta skulle ske var väntat. Trots att det är en ytterst liten del av befolkningen som ägnar sig åt detta så kunde de inte hålla fingrarna borta.
Det handlar i 80% av fallen om arablivs som säljer rökat i portionspåsar skattefritt, samt dem där ringarna som tillverkade limpor och sålde falskt. Det blev lite för lätt för dem. Tyvärr drabbar det ju småfolket mest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in