• 1
  • 2
2021-02-16, 13:24
Medlem
Det är så att jag cyklat 5 mil för att köpa en USB sticka med 8 GB för att använda att installera Windows på min andra dator. Kommer hem och det visar sig att den är 7.20 GB..

Asså är det inte falsk markandsföring att skriva 8 GB på förpackningen och när man kommer hem så visar det sig vara endast 7.20 GB?

Jag undrar nu om jag ens kommer kunna lösa det jag ska?

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Citat:
En Internetanslutning (avgifter från Internetleverantören kan tillkomma).
Tillräckligt med ledigt lagringsutrymme på en dator, USB-enhet eller extern enhet för nedladdningen.
En tom USB-flashenhet med minst 8GB ledigt utrymme eller en tom DVD (och DVD-brännare) om du vill skapa media. Vi rekommenderar att du använder en tom USB eller DVD, eftersom allt innehåll på den raderas.
När du bränner en DVD från en ISO-fil måste du använda en DVD med dubbla lager (DL) om du får ett meddelande om att diskavbildningsfilen är för stor.

Kommit 4% undrar om det kommer avbrytas vid typ 90%?..

Så irriterad just nu...
Citera
2021-02-16, 13:27
Medlem
Varför snålade du? Lär ju inte kosta så mycket mer med en 16GB-sticka, eller?

En del av lagringsutrymmet är reserverat åt växlingsfil, drivrutiner och liknande. Det är precis samma sak med en vanlig hårddisk. Köper du en 500GB så kanske du bara kan använda 460GB i allokerat lagringsutrymme. Typ så.
Citera
2021-02-16, 13:30
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Det kommer fungera
Och det är så det är lagring fungerar. Köper du 1tb hårddisk kanske windows visar 965 ledigt. Bit/byte någon annan kan förklara bättre
Citera
2021-02-16, 13:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban1904
Det är så att jag cyklat 5 mil för att köpa en USB sticka med 8 GB för att använda att installera Windows på min andra dator. Kommer hem och det visar sig att den är 7.20 GB..

Asså är det inte falsk markandsföring att skriva 8 GB på förpackningen och när man kommer hem så visar det sig vara endast 7.20 GB?

Jag undrar nu om jag ens kommer kunna lösa det jag ska?

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Kommit 4% undrar om det kommer avbrytas vid typ 90%?..

Så irriterad just nu...

Jo det är oseriöst. Men det kommer att gå bra.

Med litet utrymme så kan man ladda ner en äldre, mindre, W10, för installation för att sedan uppdatera sig till "nutid".
Citera
2021-02-16, 13:31
Installationsfilerna är cirka 3.5 Gb, så precis som föregående nämnde så kommer det att funka ändå
Citera
2021-02-16, 13:35
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Att 8 GB blir runt 7.4 GB är helt normalt då de räknar olika.

Orkar inte skriva en förklarning på detta utan ger dig denna på engelska:
https://www.howtogeek.com/233391/how...d-flash-drive/
Citera
2021-02-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Varför snålade du? Lär ju inte kosta så mycket mer med en 16GB-sticka, eller?
Tror mig när jag kom hem och insåg att jag kunde betala exakt 20 kr mer för "16 GB"..
Citera
2021-02-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav.II.Adolf
Installationsfilerna är cirka 3.5 Gb, så precis som föregående nämnde så kommer det att funka ändå
Ja det får jag hoppas, är på 68% just nu.
Suttit ett tag nu man väntar ju bara på att vid 99% ska det stå "Avbröts, pga för lite utrymme"..
Citera
2021-02-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
En hårddisk fungerar inte utan drivrutiner. Var hade du tänkt att dessa skulle ligga om inte på hårddisken?

Det handlar inte om drivrutiner utan att i bitarnas värld dividerar man med 1024 och inte med 1000.

Ex 500 GB blir 465 GB i verkligheten.
Citera
2021-02-16, 15:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingDongDelux79
Det handlar inte om drivrutiner utan att i bitarnas värld dividerar man med 1024 och inte med 1000.

Ex 500 GB blir 465 GB i verkligheten.

Det handlar givetvis om båda delar. Annars skulle inte en usb sticka fungera utan att du själv behövt installera drivisar.

Oavsett lär installationen fungera fint. Jag har själv gjort från ett 8gb minne.
Citera
2021-02-16, 15:02
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det handlar givetvis om båda delar. Annars skulle inte en usb sticka fungera utan att du själv behövt installera drivisar.

Oavsett lär installationen fungera fint. Jag har själv gjort från ett 8gb minne.
USB-minnen behöver sällan drivrutiner men om det behövs så ligger dom direkt på stickan.

Förresten är 1GB 1000 MB så egentligen när man köper 500GB hårddisk så borde man få över 650GB.
Citera
2021-02-16, 15:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
USB-minnen behöver sällan drivrutiner men om det behövs så ligger dom direkt på stickan.

Förresten är 1GB 1000 MB så egentligen när man köper 500GB hårddisk så borde man få över 650GB.

Behöver du eller vill du ha mer minne får köpa en disk med mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in