• 1
  • 2
2021-02-15, 19:08
Medlem
Någon på Klarna hade gjort ett uttalande i stil med "den bästa kunden är den som betalar så sent som möjligt", och jag tolkade det som att det inte handlade om påminnelseavgift.

Förstod jag det rätt att Klarna tjänar pengar på att någon betalar med faktura, och betalar på förfallodagen snarare än samma dag?

Hur exakt tjänar de pengar på detta, och mer specifikt vem/varifrån kommer förtjänsten?
Citera
2021-02-15, 19:11
Medlem
Charlie-Whites avatar
Det dom menar är väl att folk tar saker på avbetalning och betalar så lite som möjligt? Då betalar man ju en massa ränta
Citera
2021-02-15, 19:11
Medlem
MrMadoffs avatar
Nej helst ska det gå till kronofogden och då tickar räntan.. Svaret du söker är alltså ränta.
Citera
2021-02-15, 19:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De tjänar på förseningsavgifter och på att folk lockas till deras kreditköp.
Citera
2021-02-15, 19:24
Bannlyst
Det är VD:n som gjort det uttalandet, och det säger ju allt om deras marknadsidé. Vet inte hur stor vinsten är men den lär vara rejäl. Undvik Klarna till varje pris.
Citera
2021-02-15, 19:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Är det inte så att Klarna köper fakturorna för bolagen för tex 98% av värdet. Bolagen får 98% av sina pengar direkt och slipper jobbiga kunder som inte betalar i tid och Klarna får 2% av all omsättning samt alla förseningsavgifter, räntor osv? 2% på all omsättning på många bolag blir kanske nästan åtta miljarder...
https://www.allabolag.se/5566762356/klarna-holding-ab
Citera
2021-02-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Det är VD:n som gjort det uttalandet, och det säger ju allt om deras marknadsidé. Vet inte hur stor vinsten är men den lär vara rejäl. Undvik Klarna till varje pris.

Varför undvika?
Jag har använt Klarna i många år och har aldrig betalat ränta eller andra avgifter. Funkar jättebra och man kan sköta allt via appen. Mycket smidigt.

De som bör unvika Klarna är i så fall de människor som inte kan hålla koll på sina utgifter och glömmer att betala i tid. Det är inget fel på Klarna, det är fel på människor som Klarna tjänar pengar på.
Citera
2021-02-15, 19:55
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Varför undvika?
Jag har använt Klarna i många år och har aldrig betalat ränta eller andra avgifter. Funkar jättebra och man kan sköta allt via appen. Mycket smidigt.

De som bör unvika Klarna är i så fall de människor som inte kan hålla koll på sina utgifter och glömmer att betala i tid. Det är inget fel på Klarna, det är fel på människor som Klarna tjänar pengar på.

Det är väl en förenkling kan jag tycka. Det är klart att priserna går upp när ytterligare en aktör ska tjäna pengar på försäljningen. Så visst har du fått betala. Du har bara inte märkt det.

Men visst finns det fördelar vilket kanske ger dem existensberättigande. Sen måste ju folk jobba med nåt när automatiseringen fortgår. Då är det bra med såna här mellanföretag som inte tillför så mycket reellt värde.
Citera
2021-02-15, 20:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldlaffler
Någon på Klarna hade gjort ett uttalande i stil med "den bästa kunden är den som betalar så sent som möjligt", och jag tolkade det som att det inte handlade om påminnelseavgift.

Förstod jag det rätt att Klarna tjänar pengar på att någon betalar med faktura, och betalar på förfallodagen snarare än samma dag?

Hur exakt tjänar de pengar på detta, och mer specifikt vem/varifrån kommer förtjänsten?
Man betalar ränta utifrån hur länge man varit skyldig pengar. Lånar du pengar (vilket du praktiskt sett gör) under 1 dag betalar du ränta för 1 dag. Lånar du pengar under 30 dgr betalar du ränta för 30 dgr.

Exempel:
Du lånar 100 000 kr till 10 % ränta.

Betalar du tillbaka lånet efter 1 år blir räntan 10 000 kr.
Betalar du tillbaka efter ett halvår blir räntan 5 000 kr, dvs hälften så mycket eftersom du lånade under hälften så lång tid.
Lånar du pengarna 30 dgr (en månad) blir räntan 1/12 av 10 000 kr (ca 833 kr)
Lånar du pengarna under en dag blir räntan 1/365 av 10 000 kr (ca 27 kr).
Citera
2021-02-15, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Varför undvika?

Det är självklart bra att undvika ett företag som har fel i sina värderingar även om du själv klarar av dina finanser. Att bojkotta företag har folk gjort för mindre. Jag har själv använt Klarna flitigt men gillar ändå inte företaget. Drar mig för att fortsätta använda skiten. Kan jag betala nåt direkt så gör jag det.
Citera
2021-02-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det är väl en förenkling kan jag tycka. Det är klart att priserna går upp när ytterligare en aktör ska tjäna pengar på försäljningen. Så visst har du fått betala. Du har bara inte märkt det.

Hur då? Kan du förklara i detalj. I butiken ser jag ett pris, t.ex 299kr, på min faktura står det 299kr. Vad får Klarna???
Kom med belägg som bevisar ditt påstående istället för luftslott.
Citera
2021-02-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Är det inte så att Klarna köper fakturorna för bolagen för tex 98% av värdet. Bolagen får 98% av sina pengar direkt och slipper jobbiga kunder som inte betalar i tid och Klarna får 2% av all omsättning samt alla förseningsavgifter, räntor osv? 2% på all omsättning på många bolag blir kanske nästan åtta miljarder...
https://www.allabolag.se/5566762356/klarna-holding-ab

Så har jag också fattat att det funkar. Så det är rätt dyrt för handlaren, jämfört med visa/Mastercard. Det var väl därför Netonnet gruppen, skapade sitt eget klarna, quliro eller vad dom heter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in