Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-02-14, 15:13
Medlem
Tjena. Jag har en deal med mina föräldrar där jag får hyra ut bostadsrätten medan jag pluggar. (Flyttat ihop med min tjej).

Jag har CSN som inkomst samt 7500 i swish som hyra varje månad. Kommer banken (Handelsbanken) tänka att något lurt händer om jag får den summan i swish varje månad?

Sen betalar jag hyra till mina föräldrar som i sin tur betalar avgiften. Avgift ligger på 2100, jag betalar dem 3500 i månaden. Om jag ska deklarera (funderar på att köra svart) kan jag deklarera avgift som 3500 då? Det är ju den summan jag faktiskt betalar.
Citera
2021-02-14, 15:20
Avstängd
XX-Ambars avatar
Shit, deklarerar man avgiften till föreningen? Det har jag missat de 12 senaste åren i så fall, haha!
Citera
2021-02-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Shit, deklarerar man avgiften till föreningen? Det har jag missat de 12 senaste åren i så fall, haha!
Nej det gör man inte som du nog vet, och även om så skulle vara fallet så är det ju inte TS som betalar avgiften till föreningen utan föräldrarna.
Citera
2021-02-14, 15:25
Medlem
Triplefaces avatar
Det tror jag inte. Jag betalade 3-5000 kr i hyra så länge jag bodde hos mina föräldrar i vuxen ålder (banköverföring). Sen har jag hyrt ut lägenheter svart i perioder och tagit 5-6000 i hyra, aldrig fått problem (Swish).
Citera
2021-02-14, 17:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC2Blomjord
Tjena. Jag har en deal med mina föräldrar där jag får hyra ut bostadsrätten medan jag pluggar. (Flyttat ihop med min tjej).

Jag har CSN som inkomst samt 7500 i swish som hyra varje månad. Kommer banken (Handelsbanken) tänka att något lurt händer om jag får den summan i swish varje månad?

Sen betalar jag hyra till mina föräldrar som i sin tur betalar avgiften. Avgift ligger på 2100, jag betalar dem 3500 i månaden. Om jag ska deklarera (funderar på att köra svart) kan jag deklarera avgift som 3500 då? Det är ju den summan jag faktiskt betalar.
Vadå tillstånd att hyra ut BR? Det är FÖRENINGEN som ska lämna dig tillstånd till den saken.
Citera
2021-02-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vadå tillstånd att hyra ut BR? Det är FÖRENINGEN som ska lämna dig tillstånd till den saken.

Jag har tillstånd av föreningen. Jag äger 10% av lägenheten, men dealen är att jag betalar 3500 till mina föräldrar, och de betalar hela brf-avgiften men går netto 1000 kr plus i månaden.
Citera
2021-02-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar

Asså inte helt säker egentligen men på Skatteverkets hemsida kan man räkna ut vad man ska skatta vid uthyrning av br, då behöver man skriva in hur mycket avgift man betalar i månaden.
Citera
2021-02-14, 19:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Den ockerhyra kommer du få rejält med smäll av staten för. Det kommer inte att funka.
Citera
2021-02-14, 20:07
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den ockerhyra kommer du få rejält med smäll av staten för. Det kommer inte att funka.

Hur vet du att det är ockerhyra?
Vad man få ta beror ju på vad lägenheten är värd, vad som ingår som el bredband möbler mm.
Citera
2021-02-14, 20:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur vet du att det är ockerhyra?
Vad man få ta beror ju på vad lägenheten är värd, vad som ingår som el bredband möbler mm.

Just ja, det är rätt frikostiga regler för bostadsrätter. Tänkte inte på det.
Citera
2021-02-14, 20:09
Medlem
tnems avatar
Citat:

Det finns en risk att bankenens system flaggar dig.
Då får du berätta som det är, så är det inga problem.
Står det inga meddelande på swish:en typ hyra Jan.
Citera
2021-02-14, 22:14
Medlem
Hur länge får du hyra ut lägenheten av Bostadsrättsföreningen. Ibland så gäller tillståndet för uthyrningen bara i 6 månader...

Jag skulle aldrig någonsin våga hyra ut. 6 månader och man kan tjäna 7000 kr i månaden. Men får man problem så kostar det mångdubbelt. Helt inte värt 35 000 om man får en skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in