2021-02-14, 11:35
Medlem
Finns lite gamla trådar på detta men mycket har hänt.

Utrustning - bra dator - sony preamplifier o aktiva högtalare + en cd-studiorecorder som kan
spela in på vanliga dataskivor o inte audio skivor

Målsättning - spela in normal CD - ej mp3 eller annat konstigt utan som KöpeCD som sen kan spelas
i bil eller på normala hemstereoanläggningen.

Kan koppla analogt via preamplifiern

Kan koppla digitalt via datorn - cd recordern har digital ingång (o utgång)

Vad funkar o vad är att föredra - blir det skillnad på ljud vid analog vs digital
i så fall hur.

Går det öht att spela in så det blir så här (t ex analogt från youtube)

Vad har ni för förslag - är det digitalt via någon programvara som är enda möjligheten
eller är allt omöjligt
Citera
2021-02-14, 12:13
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

Utrustning - bra dator - sony preamplifier o aktiva högtalare + en cd-studiorecorder som kan

Målsättning - spela in normal CD - ej mp3 eller annat konstigt utan som KöpeCD som sen kan spelas

Vad funkar o vad är att föredra - blir det skillnad på ljud vid analog vs digital
i så fall hur.

Vad har ni för förslag - är det digitalt via någon programvara som är enda möjligheten
eller är allt omöjligt

Oklar frågeställning tycker jag.

Vill du starta en egen fabrik som massproducerar professionella CD-skivor som du sedan ska sälja? Vill du veta vilka aktörer man ska vända sig till för att de ska massproducera professionella CD-skivor åt dig? Vill du göra enstaka CD-skivor i en vanlig dator, men som då kanske inte ser exakt ut som de masstillverkade?

För att få ner materialet från Youtube behöver du givetvis ingen speciell musikstudioutrustning. Det räcker med gratis mjukvara. Har du en dator redan? Vilket operativsystem kör du? Ljudet på Youtube är redan i digital form. Givetvis ska du inte gå från digitalt till analogt och tillbaka till digitalt. Det ger kvalitetsförluster, om än små.
Citera
2021-02-14, 12:24
Medlem
Allt är möjligt.
Jag har själv rippat från Youtube till audiofil och bränt audio-cd inför en begravning som bara kunde spela CD-skivor.
Alla var nöjda.
Citera
2021-02-14, 12:33
Medlem
Göra enstaka normal-cdn från youtube för uppspelning i bil o hemstereo.

Om jag kopplar digitalkabel från datorn till cd-recordern o spelar in - kan jag då
höra i bilstereon o hemanläggningen - ej mp3 utan som köpecd

Om jag gör detsamma via analog från preamplifiern - kan jag spela sådan cd i bilen

behöver jag i något fall ladda ner software

Har andra bra inspelningsmöjligheter via dator (o andra kanaler än youtube) så är ni välkomna
Citera
2021-02-14, 13:42
Medlem
Windows 7 - om jag spelar in från analogradio behöver jag ingen mjukvara
inte från LP heller - så vad behöver jag för mjukvara
Citera
2021-02-14, 14:04
Medlem
nedboys avatar
Nu var det ett antal år sedan jag brände en cd-skiva men du får helt enkelt rippa låtarna från Youtube. Gör det med någon av onlinesidorna som finns. Sen styr du i brännarprogrammet vad för typ av cd du vill ha.

När du rippar från Youtube så får du automatiskt en mycket lägre kvalitet än den som köpe-cd har. Det eftersom Youtube komprimerar filen och ljudet när filen laddas upp. Frågar du mig så duger det gott för det mesta ändå.
Citera
2021-02-14, 14:07
Medlem
Citat:

i så fall hur.

eller är allt omöjligt

Du ställde ju samma fråga tidigare i den här tråden (FB) Spela in musik från Radio, Youtube o andra källor
Citera
2021-02-14, 23:01
Medlem
henrikos avatar
Att själv digitalisera ljudsignalen när du spelar upp klipp från youtube, med hjälp av mixerbord, förstärkare och studioljudkort är inte rätt väg att gå, då som sagt signalen redan är digitaliserad, och att det inte föreligger något hinder att spara den annat än att man måste investera lite i att kunna använda rätt verktyg.

Korrekt metod är att ladda ner ljudfilen med hjälp av verktyget youtube-dl.

På sidan Download instructions klickar du bara där det står Windows exe, och sparar filen du får. Tex så den hamnar i Downloads-mappen i din dator.

Vidare på sidan Download instructions så ser man att de kräver Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package (x86) för att det ska fungera, så se till att installera detta paket från Microsoft först.

Vad som inte framgår lika tydligt är att för att utföra just det du önskar krävs ett verktyg till, som heter FFmpeg.

På sidan Download kan man klicka sig fram till Windows builds by BtbN, och för minst krångel föreslår jag att du där laddar hem ffmpeg-N-101088-g6f80953554-win64-gpl.zip

Bläddra dig in i zip-filen tills du ser filen ffmpeg.exe . Kopiera den, och backa ut till nerladdningsmappen och klistra in den där.

Nu har du förhoppningsvis rätt Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package i ditt Windows system, och ffmpeg.exe i din Downloads-mapp, samt själva huvudverktyget youtube-dl.exe också i din Downloads-mapp. I så fall är det dags att hämta hem ljudspåren.

Starta först programmet Kommandotolken i din Windows 7.

Om du inte ser att ditt användarnamn står på nedersta raden, ska du först skriva

Kod:
cd %USERPROFILE%
[ENTER]

Nu vill vi liksom kliva ner i din Downloadsmapp.

Detta gör du genom att skriva

Kod:
cd Downloads
[ENTER]

Starta din webbläsare.

Få fram det Youtube-klipp du vill använda i din webbläsare. Markera och kopiera sedan sökvägan (url:en) längst upp. Men notera att om det förekommer ett &-tecken i sökvägen så ska du endast kopiera delen före första &-tecknet.

Alltså inte
Kod:
https://www.youtube.com/watch?v=mIqcNAIfMrc&list=PLmurGgZIgor4bZfBOyQtI9g3pxnJSmMLa&index=16
utan
Kod:
https://www.youtube.com/watch?v=mIqcNAIfMrc

Ta fram Kommandotolken.

Skriv följande, utan att trycka på enter
Kod:
youtube-dl -f251 -x --audio-format wav

Gör istället ett mellanslag efter wav, och sedan gå in i Kommandotolkens meny och leta upp Redigera och Klistra in, så det blir typ

Kod:
youtube-dl -f251 -x --audio-format wav https://www.youtube.com/watch?v=mIqcNAIfMrc
[ENTER]

Då ska förhoppningsvis ljudspåret laddas ner i din Downloads-mapp och samtidigt konverteras till ett format som är lämpligt för att bränna till CD-skivor.

(Nu ska det vara möjligt att spela upp ljudfilen i en vettig mediaspelarsmjukvara i din dator, om du vill, tex i VLC, eller i den inbyggda mediespelaren.)

För att ladda ner fler på samma gång är det bara att repetera från steget där du letar upp rätt klipp på Youtube.

När väl de önskade filerna är hemma är det dags att bränna.

Detta förutsätter så klart att man har en CD-brännare, eller någon form av DVD-brännare, i datorn, eller kopplad till datorn. Till dessa följer det ibland med speciell mjukvara, som givetvis inte jag kan guida i detalj i. Det finns eventuellt en inbyggd mjukvara i ditt Windows också.

https://support.microsoft.com/en-us/...d-4f4965fe6b91
Avdelningen Burn an audio CD (or a data CD or DVD).

Men generellt är att du i din CD-brännarmjukvara ska välja att skapa en ny "Audio CD" och inget annat. Och sedan brukar det vara så att man liksom bygger upp en spellista, med det som ska brännas. Och sedan bränner man.

Lycka till.

Edit:
Om du saknar CD-brännarmjukvara kan kanske detta fria verktyg funka för dig?
http://infrarecorder.org/
Senast redigerad av henriko 2021-02-14 kl. 23:19.
Citera
2021-04-11, 14:30
Medlem
Bumpar - förr kunde man via radio direkt spela in på bandspelare - byt ut bandspelaren
mot en CD-recorder o förförstärkare kopplad till datorn - där youtubelåtar via datorn
kan avlyssnas med stora högtalare via förförstärkaren - om jag kopplar cd-recordern
till förförstärkaren o spelar in till cd - kommer detta att bli uppspelningsbart ink i bilstereon.

OBS att bandspelarexemplet ovan skulle bli så
Citera
2021-04-12, 20:31
Medlem
Citat:
Bumpar - förr kunde man via radio direkt spela in på bandspelare - byt ut bandspelaren
mot en CD-recorder o förförstärkare kopplad till datorn - där youtubelåtar via datorn
kan avlyssnas med stora högtalare via förförstärkaren - om jag kopplar cd-recordern
till förförstärkaren o spelar in till cd - kommer detta att bli uppspelningsbart ink i bilstereon.

OBS att bandspelarexemplet ovan skulle bli så

I den andra tråden du ställde samma fråga sa du att du redan använt cd-recordern till att spela in från vinyl och cd-skivor. Gör på samma sätt men använd datorn som ljudkälla. CD-skivor är inte direkt dyra, så ta en tom och prova om det går.
Citera
2021-04-13, 07:21
Medlem
Låter sjukt drygt, sättet du vill göra det på kräver väl i så fall att du måste lyssna igenom varje låt medans du spelar in dem?
Ladda ner filerna till mp3 och bränn sedan skivan i det format du vill

https://itstillworks.com/burn-cd-usi...7-8169264.html

Youtube-dl som nämndes är en väg men finns också t.ex https://ytmp3.cc/youtube-to-mp3/ eller 200 st till liknande online converters.
Bara klistra in länken till youtubelåten och klicka på Download i princip
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in