2021-02-14, 14:23
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Om man inte finner någonting meningsfullt då?
Då har man antingen inte testat tillräckligt många olika saker för att veta man vad gillar och vad som får en att må bra, eller så har man en djupare depression och behöver professionell vård. En sak är säker, man mår inte bättre av att ständigt fundera över vad den objektiva meningen med livet är. Det är den subjektiva meningen med livet som förbättrar ens mående.
Citera
2021-02-14, 16:49
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Om man inte finner någonting meningsfullt då?

Om man är kall eller utsvulten så vet man precis vad som är meningsfullt. Ett enkelt experiment.
Citera
2021-02-16, 15:53
Medlem
Du utmanar inte digsjälv tillräckligt... du har förmodligen blivit bekväm. Eller lat. Och tycker saker är jobbigt och tråkigt. Du tänker förmodligen väldigt neggativt om ALLTING.
Du dömmer säkert folk så fort du ser dem. Du är rädd för allting.
Du måste börja utmana dig i livet.

Se, lär , öppna upp dig. Testa nya saker. Skaffa nya vänner. gör det som du är rädd för. Då börjar du leva igen.

Det funkade för mig.
Citera
2021-02-16, 16:24
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellpaper123
Du utmanar inte digsjälv tillräckligt... du har förmodligen blivit bekväm. Eller lat. Och tycker saker är jobbigt och tråkigt. Du tänker förmodligen väldigt neggativt om ALLTING.
Du dömmer säkert folk så fort du ser dem. Du är rädd för allting.
Du måste börja utmana dig i livet.

Se, lär , öppna upp dig. Testa nya saker. Skaffa nya vänner. gör det som du är rädd för. Då börjar du leva igen.

Det funkade för mig.

Du förklarar aldrig varför allt det här skulle bota TS existentiella ångest. Det låter bara som ren projektion.
Citera
2021-02-16, 17:08
Bannlyst
Det var väl såhär både Nihilsm och Altruism föddes?
Citera
2021-02-16, 17:16
Medlem
fuskas avatar
Lägg dig på rygg en stjärnklar natt med en kikare och titta på Himlavalvet.
Lyssna på pale blue dikten av Carl sagan.
https://youtu.be/wupToqz1e2g

Där och då kommer du inse hur liten och obetydlig du är. Inget du gort eller kommer göra spelar någon som helst roll i det stora hela. Du är inget, noll, en fotnot.
Sen anammar du det och lever ditt obetydliga liv så som du vill och på ett sätt som gör dig lycklig.

Så lev nu, du obetydliga människa.
Citera
2021-02-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Tack för era svar. Ska försöka angripa problemet ur era råd.
Stoicismen har redan nämnts men den är helt central, men inte tillräcklig, för att hantera existensen.

Det är också centralt att göra sig av med sin dödsångest.
Citera
2021-02-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikzap
jag vill så gärna dö, har så mycket ångest .
Sluta upp med det!

Bli en stoiker, bli av med din dödsångest och helt plötsligt startar ditt liv!
Citera
2021-02-16, 17:23
Medlem
När man dör slipper man stressa över allt jobb, räkningar, sex osv osv 🤣

Många dör mycket unga och får inte uppleva mycket så kanske vi ska vara tacksamma 😔
Citera
2021-02-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
När man dör slipper man stressa över allt jobb, räkningar, sex osv osv 🤣

Många dör mycket unga och får inte uppleva mycket så kanske vi ska vara tacksamma 😔
Nej. Livet blir allt bättre med stigande ålder. Det gäller att komma underfund med vad som är viktigt i livet. Det viktiga är INTE att ligga med den eller den eller att äga den eller den saken.

Jag är INIHELVETE gammal och vet detta.

Det viktiga är att komma underfund med vad som verkligen är viktigt i just ens eget liv.
Citera
2021-02-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Livet blir allt bättre med stigande ålder. Det gäller att komma underfund med vad som är viktigt i livet. Det viktiga är INTE att ligga med den eller den eller att äga den eller den saken.

Jag är INIHELVETE gammal och vet detta.

Det viktiga är att komma underfund med vad som verkligen är viktigt i just ens eget liv.
Ja precis men som jag skrev många som dör unga får aldrig den chansen dvs få reda vad de vill osv 😔

Och vi som får ska ändå vara tacksamma??

Sen är det också kanske man undrar hur döden blir våldsam, sjukdom, olycka eller naturlig!!
Citera
2021-02-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Ja precis men som jag skrev många som dör unga får aldrig den chansen dvs få reda vad de vill osv 😔

Och vi som får ska ändå vara tacksamma??

Sen är det också kanske man undrar hur döden blir våldsam, sjukdom, olycka eller naturlig!!
Nej vi behöver inte vara tacksamma.

Vi ska bara komma underfund med vad som är kivets mening,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in