2021-02-14, 13:27
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Är inte alla egocentriska innerst inne?

Jo, det är därför det inte går att sammanfatta livet på det sättet
Citera
2021-02-14, 13:30
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jo, det är därför det inte går att sammanfatta livet på det sättet

Aha du tänker så. Okej jag omformulerar mig då. Man anser att man har levt i en lögn när man inser att den mening man själv har med livet egentligen inte fanns eller betyder någonting.
Citera
2021-02-14, 13:36
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
ag har en existentiell ångest som präglar mitt liv till och ifrån. Ibland är den otroligt stark och ibland är den nästan helt frånvarande. Men den är alltid återkommande. Om du lever med övertygelsen att livet inte har någon medfödd mening, och determinismen som filosofi är sann, hur samlar du då drivkraften för att göra något med ditt liv?
Man tänker mindre, och upplever mer. Meningsfull tillvaro är en känsla, inte en filosofisk tanke. Så testa olika saker tills du hittar något som upplevs som roligt och meningsfullt, gör sen mer och mer av det och skapa ett liv kring det som upplevs som meningsfullt.
Citera
2021-02-14, 13:38
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Man anser att man har levt i en lögn när man inser att den mening man själv har med livet egentligen inte fanns eller betyder någonting.
Inte betyder nånting för vem? För en sten i skogen? Det enda som är viktigt är att det betyder något för dig.
Citera
2021-02-14, 13:40
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Y.S
Inte betyder nånting för vem? För en sten i skogen? Det enda som är viktigt är att det betyder något för dig.

Kanske det men nu är det ju så att livet är meningslöst. Visst, jag håller med om att man skapar sin egen mening med livet men objektivt är livet meningslöst. Går lite offtopic nu dock.
Citera
2021-02-14, 13:48
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Kanske det men nu är det ju så att livet är meningslöst. Visst, jag håller med om att man skapar sin egen mening med livet men objektivt är livet meningslöst. Går lite offtopic nu dock.
Det vet vi inte, eftersom vi inte med säkerhet kan säga vad existensen och universum är för något. Bara för att vi som människor inte vet eller kanske inte ens någonsin kan veta om det finns ett syfte med hela alltet betyder det inte att vi inte kan leva ett meningsfullt liv.
Senast redigerad av L.Y.S 2021-02-14 kl. 13:50.
Citera
2021-02-14, 13:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Man tänker mindre, och upplever mer. Meningsfull tillvaro är en känsla, inte en filosofisk tanke. Så testa olika saker tills du hittar något som upplevs som roligt och meningsfullt, gör sen mer och mer av det och skapa ett liv kring det som upplevs som meningsfullt.

Väl putt. Att slippa den existentiella ångesten tror jag inte är görligt. Har dock inte tagit min psykadeliska resa än. Men även om livet är tryggt, magen mätt, man hör familjen andas, har morgondagen att se fram emot kan den djupa avgrunden visa sig för en, precis lika djup som när man vacklar. Och det är att vara människa. För det här att tänka sig trygg kan fungera tills man hamnar på rygg på riktigt. Har man gjort det och funnit tryggheten igen må man ha nått förlikning, men visdom? Nä, är inte säker på att det hör ihop.
Citera
2021-02-14, 13:54
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Väl putt. Att slippa den existentiella ångesten tror jag inte är görligt. Har dock inte tagit min psykadeliska resa än. Men även om livet är tryggt, magen mätt, man hör familjen andas, har morgondagen att se fram emot kan den djupa avgrunden visa sig för en, precis lika djup som när man vacklar. Och det är att vara människa. För det här att tänka sig trygg kan fungera tills man hamnar på rygg på riktigt. Har man gjort det och funnit tryggheten igen må man ha nått förlikning, men visdom? Nä, är inte säker på att det hör ihop.
Det beror på att man vet att inget varar för evigt, så man har ofta en ångest inför att förlora allt och alla. Som du skriver, det kommer man inte helt ifrån men man tänker inte på det när livet är bra.
Citera
2021-02-14, 13:55
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Det vet vi inte, eftersom vi inte med säkerhet kan säga vad existensen och universum är för något. Bara för att vi som människor inte vet eller kanske inte ens någonsin kan veta om det finns ett syfte med hela alltet betyder det inte att vi inte kan leva ett meningsfullt liv.

Därav att man skapar sin egen mening.
Citera
2021-02-14, 14:00
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Därav att man skapar sin egen mening.
Eller snarare att man upptäcker vad som känns meningsfullt för en själv. Att något känns meningsfullt har en orsak, det är själva livskraften i en. Sen varför det finns livskraft, liv, universum etc bryr jag mig inte längre om då jag har insett att jag förmodligen aldrig kommer få veta det.
Citera
2021-02-14, 14:04
Medlem
trevligt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Finns det ett sätt att sluta tänka så här? Eller är lösningen att bara lära sig att leva med det snarare än att bekämpa det?

Jag fann meningen med livet när jag började investera i aktier. Du borde verkligen testa det!
Citera
2021-02-14, 14:12
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Eller snarare att man upptäcker vad som känns meningsfullt för en själv. Att något känns meningsfullt har en orsak, det är själva livskraften i en. Sen varför det finns livskraft, liv, universum etc bryr jag mig inte längre om då jag har insett att jag förmodligen aldrig kommer få veta det.

Om man inte finner någonting meningsfullt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in