• 1
  • 2
2021-02-14, 19:35
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Angående att starta egen firma och sätta in och ta ut eget kapital, så funkar det ev ett eller två år. Om verksamheten saknar momsbetalningar, vinst och omsättning får man antagligen en del att förklara för SKV efter ett tag.

"Vi håller på att utveckla en ny produkt. Det tar tid."
Citera
2021-02-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Startar man egen firma är egna insättningar skattefria att ta ut. Vet inte hur det funkar med AB.

Meeeeen eget uttag påverkar ju inte resultatet i verksamheten och därmed inte överskottet i verksamheten och därmed inte den fastställda förvärvsinkomsten. Så det är ju ingen vits.
Citera
2021-02-16, 14:59
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Det vore i och för sig lite intressant att säga upp sig själv vid 63-64 och leva på A-kassa så länge det går. Jag har betalat så jäkla mycket till A-kassan under åren så det vore inte mer än rättvist att jag får lite återbäring! 😁

Bättre om du lyckas få chefen att säga upp dig. Blir en längre period utan a-kassa om man säger upp sig själv än om man får sparken. Har en släkting som gjorde det du funderar på utan problem. Firman blev uppköpt och de sa upp de flesta. Han gick på A-kassa till pensionen då det var 1-2 år kvar tills dess och så länge man skickar någon ansökan då och då till nya arbetsgivare för att hålla upp skenet av att man är arbetssökande så kan man casha ut på a-kassan tills pensionen. A-kassan var högre än om han hade tagit random skitjobb ändå.
Citera
2021-02-16, 15:22
Medlem
Fakturera vänner och släkt för hittepåtjänster som du åtar dig att betala. För fakturering och betalning kan du använda ett egenanställningsföretag som betalar ut lön till dig. Du behöver alltså inte registrera dig som företagare.

https://www.verksamt.se/fundera/egenanstallning
Citera
2021-02-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklj
Meeeeen eget uttag påverkar ju inte resultatet i verksamheten och därmed inte överskottet i verksamheten och därmed inte den fastställda förvärvsinkomsten. Så det är ju ingen vits.

Det stämmer, men jag utgick från att den som frågade inte kände till att det är så det fungerar och inte heller att egna insättningar inte beskattas.
Citera
2021-02-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Det stämmer, men jag utgick från att den som frågade inte kände till att det är så det fungerar och inte heller att egna insättningar inte beskattas.

Ööööh, så;
Du tänkte att TS inte kan reglerna och föreslog därför något som inte är möjligt?
Citera
2021-02-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklj
Ööööh, så;
Du tänkte att TS inte kan reglerna och föreslog därför något som inte är möjligt?
Jag skriver extra långsamt för din skull nu eftersom jag är en god och fin person.

1) TS började med att fråga om det går att ta ut sina sparpengar så att de registreras som inkomst.
2) Pungtering svarade: Starta eget, ge pengarna till företaget, ta ut lön (men betala en massa skatt).
3) Jag svarade på 2) att egna insättningar är skattefria. Men det var otydligt och ofullständigt. Det jag menade är att eget uttag av egna insättningar inte är skattebelagda. Sätter jag in 100 egna kronor som egen insättning i en EF så kan jag ta ut samma 100 kronor utan att skatta av något. Dessutom får inte TS en registrerad inkomst. Så att göra på detta sätt, med en EF, är dubbelt onödigt.

Då tyckte du att det bästa du kunde göra i detta läge var att klaga på mina inlägg. Härligt.

Du har i ett tidigare inlägg skrivit att du jobbar på Skatteverket. Det och andra inlägg tyder på att du har vissa kunskaper i skattefrågor. Om det stämmer, så kanske du kan bidra till att svara på TS fråga? Det skulle alla vinna på. TS blir klokare, du blir en gladare och lyckligare människa, fåglarna börjar kvittra och hela världen ler mot oss här i Svedala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in