• 1
  • 2
2021-02-13, 16:35
Medlem
Hallå i stugan!

Tänk er att man har några miljoner sparade, har några år kvar till pension men vill sluta jobba nu. Det verkar ju enkelt, man lever på sparpengarna tills dess att man börjar ta ut pension.

Det finns ju dock vissa nackdelar med att inte ha någon inkomst av tjänst. Svårt att teckna abonnemang, köpa något på avbetalning etc.

Kan man på något sätt använda sina egna sparpengar så att de förs över till en själv, ungefär som en lön? Utan att det ska dras någon inkomstskatt.

Jag antar att det är omöjligt, men ingen har dött av att ställa en fråga för mycket...

P.S
Jag är inte intresserad av att starta ett eget företag och utföra jobb åt andra.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-02-13 kl. 16:44.
Citera
2021-02-13, 16:51
Medlem
Deckard-Cains avatar
Varför inte bara gå i pension tidigare? Så är problemet löst.
Citera
2021-02-13, 17:40
Medlem
note-its avatar
Har man några miljoner sparade så är väl ändå de investerade så de ger avkastning. Kanske inte så mycket att det går att leva på men ändå, en betydande summa.
Och vad fan ska man köpa på avbetalning? Vad kan vara så viktigt i den åldern? Det skulle man ju såklart vilja veta.
Citera
2021-02-13, 17:51
Medlem
Abbonemang är lugnt bara du inte har betalningsanmärkningar, avbetalningar känns onödigt med miljoner.
Citera
2021-02-13, 18:27
Medlem
Svinsvens avatar
Kapitalförsäkring verkar fungera för hyreskontrakt i alla fall: Solie, 72, är miljonär – ändå nekades hon hyresrätt

Citat:
Solies enda lösning för att få en hyresrätt var att ”lura systemet” och teckna en kapitalförsäkring på ett år. Hon satte in 100 000 kronor för att månadsvis få en utbetalning på 1 940 kronor och därmed en högre inkomst.
Citera
2021-02-13, 20:42
Medlem
Pungterings avatar
Starta eget, ge pengarna till företaget, ta ut lön.

Men du får skatta rejält....
Citera
2021-02-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Starta eget, ge pengarna till företaget, ta ut lön.

Men du får skatta rejält....

Startar man egen firma är egna insättningar skattefria att ta ut. Vet inte hur det funkar med AB.
Citera
2021-02-14, 08:28
Medlem
carle2s avatar
Du kan ju göra en kombination av sjukskrivning och arbetslöshet. 6 månader hemma med ryggont sen säger du upp sig och får svälja lite karens (7+45 dagar) sen långtidsarbetslös tills pensionen.

Ingen vill anställa en över 60 ändå.

Om du vill vara ärlig och har en bra relation med arbetsgivaren kanske du kan hålla inne några löner som de betalar ut över en längre period lite i månaden.
Citera
2021-02-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinsven
Kapitalförsäkring verkar fungera för hyreskontrakt i alla fall: Solie, 72, är miljonär – ändå nekades hon hyresrätt

Intressant! Ska kolla upp detta! Fast jag undrar om utbetalningarna jämställs med inkomst av tjänst?

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Startar man egen firma är egna insättningar skattefria att ta ut. Vet inte hur det funkar med AB.

Får kolla upp detta också.
Citera
2021-02-14, 10:52
Medlem
Duerfs avatar
Utbetalning från en kapitalförsäkring borde räknas som inkomst av kapital.

Lösningen är att a) arbeta deltid eller b) gå i pension vid 62. Då får du en inkomst av tjänst.
Citera
2021-02-14, 11:01
Medlem
Angående att starta egen firma och sätta in och ta ut eget kapital, så funkar det ev ett eller två år. Om verksamheten saknar momsbetalningar, vinst och omsättning får man antagligen en del att förklara för SKV efter ett tag.
Citera
2021-02-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Utbetalning från en kapitalförsäkring borde räknas som inkomst av kapital.

Lösningen är att a) arbeta deltid eller b) gå i pension vid 62. Då får du en inkomst av tjänst.

Jo, att gå ned till 50% vid exempelvis 62 och därefter ta 100% pension vid 64-65 är nog det bästa för mig.

Det vore i och för sig lite intressant att säga upp sig själv vid 63-64 och leva på A-kassa så länge det går. Jag har betalat så jäkla mycket till A-kassan under åren så det vore inte mer än rättvist att jag får lite återbäring! 😁
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-02-14 kl. 14:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in