• 1
  • 2
2021-02-13, 20:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2021-02-13, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Jag har 237gb hd plats och bara 27bg kvar.

Det ända jag har installerat är ett spel, pubg. Vilket absolut inte tar upp över 200gb.

Så vad är det som tar sån plats? jag hittar inget.. är det operativsystemet eller?

Kör ett program som ccleaner, det kan frigöra en massa skräp som tmp filer och liknade.
Citera
2021-02-13, 22:42
Medlem
Det är troligtvis gamla Windows.installationer (Windows.old). Diskrensning sköter detta.

http://blogg.tkj.se/radera-ta-bort-windows-old/
Citera
2021-02-13, 22:52
Medlem
Här är ett par tips:

https://it-bloggen.com/170-3-gratisv...ra-diskutrymme
Citera
2021-02-14, 10:16
Medlem
Peter77s avatar
Börja med Windows egna verktyg innan du ger dig på tredjepartsprogram som faktiskt kan sabba en del.

Diskrensning eller disc cleanup om du har engelskspråkig.

C: -> högerklick-> diskrensning. Kommer söka av disken en stund men sen kommer du få ett värde där utifrån vad som finns i temporary internetfiles osv.

Klicka dig vidare in på "Rensa systemfiler" så gör den en beräkning om vad som tas upp av Windows updatekopior också mm, här har du troligen en hel del. Därifrån kan du, om du tycker datorn funkar ok för närvarande, gå vidare in på fler alternativ och ta bort alla utom den senaste systemåterställningspunkten.

Med detta bör du kunna få loss en hel del.

Jag själv kör detta ca 1gång i veckan.

Har windows 10. Photoshop, perfectly clear, office365, några småprogram, steam med cs source och Star conflict är ungefär vad jag har installerat och det tar upp ca 67gig utrymme.

Är det så att du använder Onedrive kan det också vara så att filerna inte bara ligger i molnet utan att du även har en lokal cache. Högerklicka på Onedriveikonen och kolla inställningar, gå till fliken längst till vänster. Om du bara vill ha filerna i molnet klickar du i "files on demand" eller filer på begäran. Gå sedan till dina onedrivemappar, högerklicka och välj "frigör utrymme". Den kommer nu ta bort de lokala kopiorna och bara behålla filerna remote.

Börja med detta innan du ger dig på tredjepartsprogram.
Senast redigerad av Peter77 2021-02-14 kl. 10:32.
Citera
2021-02-14, 13:33
Medlem
Har du steam installerat
Citera
2021-02-15, 13:10
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Microsoft Onedrive tar ju plats om du har valt att använda den och har dina filer lokalt.
Använder du Google Drive så tar den ca 20% av disken till cache för dina filer där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in