2021-02-13, 15:22
Medlem
Shenandoahs avatar
Jag har snusat i ca 12 år, normalstora white. Har valt att övergå till minisnus nu, till stor del pga tandköttsskador. Jag valde mini med extra hög nikotinhalt, eftersom den logiska slutsatsen är att man får i sig mindre nikotin per påse annars eftersom de innehåller typ hälften av den tobak normalstora innehåller. De jag köpte har 15 mg nikotin/gram, mina gamla normalstora har 8 mg nikotin/gram.

MEN, jag känner mig fullständigt hajpad?! Skakig, hjärtat rusar och är allmänt rastlös. Jag snusar inte mer av mini än av de gamla, så vad kan reaktionen bero på? Vill inte gärna bli ännu mer nikotinberoende än vad jag redan är..
Citera
2021-02-13, 15:31
Medlem
Tribolts avatar
Kör på XR!
Citera
2021-02-13, 15:36
Medlem
Vilka sorter har du snusat under dina 12 år?

Jag har snusat i 39 år och har inga som helst problem med vare sig tänder eller tandkött.

Håll dig borta från varianter som innehåller växtfibrer istället för tobak, dessa har en hög halt av soda och är mycket torrare än vanligt snus, vilket oftast medför problem med slemhinnor, tandkött.

15mg/g är hög nikotindos.
Citera
2021-02-13, 15:51
Medlem
Shenandoahs avatar
#popcornpopop jag har snusat Granit vit i alla år. Tror att tandköttsskadorna kom då jag åt en medicin som hade muntorrhet som biverkning, fick liksom hål i tandköttet ända in till tanden. Måste försöka minska frätandet så jag tänker att mini kunde vara värt att testa, blir ju mindre press på tandköttet så att säga. Ska dock kolla upp det där med växtfiber!

Men eftersom minipåsarna är ungefär hälften så stora som de andra, så borde ju en dubbelt så hög nikotinhalt per gram motsvara de andra.
Citera
2021-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
#popcornpopop jag har snusat Granit vit i alla år. Tror att tandköttsskadorna kom då jag åt en medicin som hade muntorrhet som biverkning, fick liksom hål i tandköttet ända in till tanden. Måste försöka minska frätandet så jag tänker att mini kunde vara värt att testa, blir ju mindre press på tandköttet så att säga. Ska dock kolla upp det där med växtfiber!

Men eftersom minipåsarna är ungefär hälften så stora som de andra, så borde ju en dubbelt så hög nikotinhalt per gram motsvara de andra.

För att kunna extrahera så mycket nikotin som är möjligt ur en snus, så krävs det att fukthalt tobakstyp och PH värde är rätt.

Så storleken på påsarna behöver inte betyda att större påse = mer nikotin

Frätandet har att göra med PH, dvs natrium/kaliumkarbonaten och i viss mån saltet.
De nikotinstarka snustyperna som innehåller tobak har oftast ett väldigt högt PH och en hög fukthalt.

Prova gör en egen snussats, då kan man reglera detta med PH och fukt själv, finns också påsmaterial köpa om man vill göra påssnus
Senast redigerad av popcornpopop 2021-02-13 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in