2021-02-12, 21:05
Medlem
PogoDigis avatar
Läste just om en mäklare i Umeå som under en intervju svarar på en av frågorna från vk.se (12/2-21) enligt följande:

Fråga: Behövde du säga upp din mäklarregistrering för att ta det här steget?
Svar: Är jag registrerad mäklare börjar folk fråga om jag kan ta mig an deras uppdrag. Jag skulle kunna registrera mig igen när som helst, men i och med att jag säljer så dyrt vill alla säljare ha mig, folk står på kö.

Varför i hela friden köper folk av en mäklare som rent går ut med att dom säljer dyrt? Borde man inte skippa sådana mäklare?
Citera
2021-02-12, 21:11
Medlem
snow-racers avatar
Det är väl bostaden man vill åt? Det finns väl ingen som väljer sitt framtida hem baserat på vilken mäklare som är inblandad?
Citera
2021-02-12, 21:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PogoDigi
Läste just om en mäklare i Umeå som under en intervju svarar på en av frågorna från vk.se (12/2-21) enligt följande:

Svar: Är jag registrerad mäklare börjar folk fråga om jag kan ta mig an deras uppdrag. Jag skulle kunna registrera mig igen när som helst, men i och med att jag säljer så dyrt vill alla säljare ha mig, folk står på kö.

Varför i hela friden köper folk av en mäklare som rent går ut med att dom säljer dyrt? Borde man inte skippa sådana mäklare?

Hur många kollar på bostad baserat på mäklare, tror du?
Citera
2021-02-12, 22:16
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow-racer
Det är väl bostaden man vill åt? Det finns väl ingen som väljer sitt framtida hem baserat på vilken mäklare som är inblandad?
Precis. Man skiter ju i mäklaren liksom.
Citera
2021-02-12, 22:28
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PogoDigi

Mäklaren säljer en tjänst till säljaren av en bostad. Inte till köparen.
Citera
2021-02-12, 22:32
Medlem
Sälj själva ! En mäklare tar betalt för inget. Tänder lite ljus på försäljnings dagen och skriver i förtryckta papper OCH tar jävligt bra betalt för detta. Blir det något problem är det absolut inte deras problem ! En som vet ! Jävla icke yrke.
Citera
2021-02-12, 22:50
Medlem
Yoweris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Precis. Man skiter ju i mäklaren liksom.

Liksom Nisse. Liksom man ba skiter liksom.
Citera
2021-02-12, 22:54
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoweri
Liksom Nisse. Liksom man ba skiter liksom.
Eller hur, ”vadmannen”, eller hur.
Citera
2021-02-12, 22:57
Medlem
Yoweris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Eller hur, ”vadmannen”, eller hur.

Vadmannen, svinbra, den tar jag!
Citera
2021-02-12, 22:59
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoweri
Vadmannen, svinbra, den tar jag!
👍🏻
Citera
2021-02-12, 23:15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Mäklaren säljer en tjänst till säljaren av en bostad. Inte till köparen.
Mäklaren har heller inget intresse av att ta ut ett så högt pris som möjligt, utan ett för honom eller henne optimalt pris. Läste en undersökning för en massa år sedan där man jämförde hur mäklare agerade när de sålde åt andra gentemot sig själv. Och när de sålde åt sig själv höll de längre på objektet och fick ut ett högre pris. Föga förvånande, om de kan sälja en kåk för en miljon på en vecka eller 1,1 miljoner på en månad men de bara får 10 procent kommission så är det ju inte värt att vänta en månad på de sista 10 000 kronorna. Om de däremot säljer åt sig själva så innebär en månad till på marknaden 100 000 kronor extra för samma insats av tid som i det första exemplet.
Citera
2021-02-12, 23:40
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Mäklaren har heller inget intresse av att ta ut ett så högt pris som möjligt, utan ett för honom eller henne optimalt pris. Läste en undersökning för en massa år sedan där man jämförde hur mäklare agerade när de sålde åt andra gentemot sig själv. Och när de sålde åt sig själv höll de längre på objektet och fick ut ett högre pris. Föga förvånande, om de kan sälja en kåk för en miljon på en vecka eller 1,1 miljoner på en månad men de bara får 10 procent kommission så är det ju inte värt att vänta en månad på de sista 10 000 kronorna. Om de däremot säljer åt sig själva så innebär en månad till på marknaden 100 000 kronor extra för samma insats av tid som i det första exemplet.

Så är det. De flesta vill hellre sälja många än dyrt. Just nu myser de när så många objekt går innan visning. En annons på Hemnet och förhandsvisning. Såld.

Det största värde mäklaren ger Svensson är tillgång till Hemnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in