2021-02-13, 00:29
Medlem
PogoDigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Precis. Man skiter ju i mäklaren liksom.

tänkte väl mest att om alla kunde skita f-n i att ge bud el bojkotta om man vet att en mäklare alltid säljer dyrt så kunde få priser på bostäder som är lite mer vettiga eller kanske sänka arvoden som mäklare snor? #bojkottaDyraArvoden
Citera
2021-02-13, 00:33
Medlem
PogoDigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Mäklaren säljer en tjänst till säljaren av en bostad. Inte till köparen.

ja men exakt - så varför är man så j*vla korkad som köpare att man köper bostäder av mäklare som alla - enligt mäklaren själv - vet säljer bostäder skitdyrt? om alla ist kunde lugna sig och låta mäklare känna lite press och få sänka sina arvoden?
Citera
2021-02-13, 00:36
Medlem
PogoDigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Sälj själva ! En mäklare tar betalt för inget. Tänder lite ljus på försäljnings dagen och skriver i förtryckta papper OCH tar jävligt bra betalt för detta. Blir det något problem är det absolut inte deras problem ! En som vet ! Jävla icke yrke.

då borde ju just alla skita f-n i att köpa bostäder genom mäklare! Då kanske dom tvingas sänka sina arvoden el sätta ett fast arvode oavsett på typ 5000 kr!
Citera
2021-02-13, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PogoDigi
då borde ju just alla skita f-n i att köpa bostäder genom mäklare! Då kanske dom tvingas sänka sina arvoden el sätta ett fast arvode oavsett på typ 5000 kr!
Du är nåt på spåren.... ! Du kan din lgn bäst av alla. Papperen är förtryckta. Du spar MASSOR med pengar. Mäklare är bara giriga smilfinkar. Ett icke yrke.
Citera
2021-02-13, 00:42
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
ja men exakt - så varför är man så j*vla korkad som köpare att man köper bostäder av mäklare som alla - enligt mäklaren själv - vet säljer bostäder skitdyrt? om alla ist kunde lugna sig och låta mäklare känna lite press och få sänka sina arvoden?

Tillgång och efterfrågan sätter priset på fastigheten. Mäklarens arvode kommer inte vara avgörande om du kan köpa eller inte. Är det kritiskt för dig om fastigheten går ner 1% i pris? Mäklaren menar, i sin marknadsföring, att han får ett bra pris till säljaren. Det är inte arvodet han snackar om...
Citera
2021-02-13, 00:43
Medlem
Citat:

Det finns ju ingen lag att använda mäklare, men jag gissar att det är mer plus än minus att både använda och köpa via mäklare.
Citera
2021-02-13, 00:57
Medlem
fittslems avatar
Finns ju tjänster där du betalar en bråkdel för att få alla juridiska papper. Då behöver du ingen överbetald mäklare där som inte gör ett skit.
Citera
2021-02-13, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Finns ju tjänster där du betalar en bråkdel för att få alla juridiska papper. Då behöver du ingen överbetald mäklare där som inte gör ett skit.
Exakt !!
Citera
2021-02-13, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Så är det. De flesta vill hellre sälja många än dyrt. Just nu myser de när så många objekt går innan visning. En annons på Hemnet och förhandsvisning. Såld.

Det största värde mäklaren ger Svensson är tillgång till Hemnet.

Vilket nu säljaren går betala. Annonsen alltså. Mäklarens jobb nu är mest det juridiska, vilket även det är tveksamt. Någon skrev icke yrke tidigare. Hoppas de har rätt.
Citera
2021-02-13, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det finns ju ingen lag att använda mäklare, men jag gissar att det är mer plus än minus att både använda och köpa via mäklare.
Något sådant. Deras tjänster efterfrågats tydligen, så något "icke-yrke" är det ju knappast. Visst finns det fastighetsägare som säljer utan inblandning av mäklare, men de tillhöra de färre.
Citera
2021-02-13, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Mäklaren har heller inget intresse av att ta ut ett så högt pris som möjligt, utan ett för honom eller henne optimalt pris. Läste en undersökning för en massa år sedan där man jämförde hur mäklare agerade när de sålde åt andra gentemot sig själv. Och när de sålde åt sig själv höll de längre på objektet och fick ut ett högre pris. Föga förvånande, om de kan sälja en kåk för en miljon på en vecka eller 1,1 miljoner på en månad men de bara får 10 procent kommission så är det ju inte värt att vänta en månad på de sista 10 000 kronorna. Om de däremot säljer åt sig själva så innebär en månad till på marknaden 100 000 kronor extra för samma insats av tid som i det första exemplet.

Säljer de alls egna objekt? Är undersökningen ifråga gjord i Sverige?
Citera
2021-02-13, 06:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Läste just om en mäklare i Umeå som under en intervju svarar på en av frågorna från vk.se (12/2-21) enligt följande:

Fråga: Behövde du säga upp din mäklarregistrering för att ta det här steget?
Svar: Är jag registrerad mäklare börjar folk fråga om jag kan ta mig an deras uppdrag. Jag skulle kunna registrera mig igen när som helst, men i och med att jag säljer så dyrt vill alla säljare ha mig, folk står på kö.

Varför i hela friden köper folk av en mäklare som rent går ut med att dom säljer dyrt? Borde man inte skippa sådana mäklare?

En bostad är värd vad någon är villig att betala för den. Det har inget som helst med mäklaren att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in