2021-02-13, 04:02
Medlem
Att köpa begagnad bil är en mycket bättre idé tycker jag. Man kan få en bra bil för inte så jätte mycket pengar jämfört med en sprillans ny bil som bara sjunker i värde och är dyr i drift med försäkringar och service.

Hur som helst om du tvunget måste köpa en helt ny bil och vill inte casha den så utöka ditt bolån då räntan på ditt bolån är säkerligen bättre än vad billån kommer vara plus du slipper ha bilen som säkerhet/pant.

Lycka till med bilköpet.
Citera
2021-02-13, 06:16
Medlem
köp en ford mondeo. väldigt billiga o prisvärda
Citera
2021-02-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Du blev lurad tyvärr,
troligen kommer den fungera speciellt om du inte ska åka långt men 200 papp för en skitbil med dåliga säten det är inget man skämtar om du borde ha köpt en Ford direkt så hade du åtminstone haft kvar pengarna.

Varför spammar du om ford, det är ju definitionen av en rostande skithög. Det ligger substans bakom uttrycket ingen ford på våran gård.
Citera
2021-02-13, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha. Ja. Tyvärr köpte jag själv en ny bil vilket var helt i helvete korkat. Nu kör jag en ny Hyundai när jag istället hade kunnat köra runt i en tre år gammal BMW X6.

Väldigt intressant tanke det där. Om alla skulle köpa begagnat antar jag att biltillverkarna skulle tvingas sänka sina priser eller begagnatpriser skulle stiga en del. Det är ju nästan bisarrt hur mycket billigare en bil blir på 2-3 år. Undrar själv ibland vilja idioter som köper nytt och sedan inser jag att det gjorde jag ju själv.

Framförallt begagnatpriserna skulle gå upp, och då skulle fler köpa nytt då priset inte skulle skilja så mycket, så det där balanserar ut sig av sig själv. En bil är värd så mycket någon är beredd att betala för den.
Citera
2021-02-13, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Sitter i samma sits! Funderar på en begagnad bil i prisklass runt 100k-130k, alltså en fräsch hyfsat ny i alla fall. Fattar såklart att det är ''bäst'' att casha upp själv, men det kommer ta ett tag för mig att spara ihop 100k och behöver verkligen en bil nu...
Jag går i tankarna att låna upp på bostaden, den har ökat väldigt mycket i värde sedan jag köpte den så tror inte banken har några problem med det. Dock tänker jag som så att lånet på bostaden kommer jag ju ha i många år till, medan jag kanske har bilen i typ 5-6 år. Då kommer jag fortsätta betala på en bil som jag inte äger tillslut? Å andra sidan blir räntan betydligt högre hos en bilhandlare...

Jo, men du betalar väl av det som du lånat till bilen? Blir en väldigt dyr bil annars till slut.
Citera
2021-02-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Att köpa begagnad bil är en mycket bättre idé tycker jag. Man kan få en bra bil för inte så jätte mycket pengar jämfört med en sprillans ny bil som bara sjunker i värde och är dyr i drift med försäkringar och service.

Hur som helst om du tvunget måste köpa en helt ny bil och vill inte casha den så utöka ditt bolån då räntan på ditt bolån är säkerligen bättre än vad billån kommer vara plus du slipper ha bilen som säkerhet/pant.

Lycka till med bilköpet.

Hur tänkte du nu? Service brukar ingå de första 3 åren, och försäkringen är också billigare på en ny bil då det räcker med halvförsäkring. Och på vilket sätt blir en ny bil dyrare i drift?

Det enda som stämmer i ditt resonemang är värdeminskning, den är ganska brutal de första åren. Men ska man ha bilen i 10 år har det inte så stor betydelse.
Citera
2021-02-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Hur tänkte du nu? Service brukar ingå de första 3 åren, och försäkringen är också billigare på en ny bil då det räcker med halvförsäkring. Och på vilket sätt blir en ny bil dyrare i drift?

Det enda som stämmer i ditt resonemang är värdeminskning, den är ganska brutal de första åren. Men ska man ha bilen i 10 år har det inte så stor betydelse.

Sällan service ingår även om det förekommer. Reparationer lär mycket riktigt inte belasta bilbudgeten så mycket de första två åren. Vidgår det ni framför i övrigt.
Citera
2021-02-13, 08:28
Medlem
Jag hade också valt en någre åt 2-3 år gammal bil av ett ”känt” märke. Inte någon ”jävla Kia” om du inte vill ha något superras ekonomiskt. VW koncernens bilar hade jag hoppat. Vet ärligtvtalat inte vad du skall välja🤔helt klart belåna huset och gör som någon skrev lägg undan pengar för vad ett billån hade kostat så kan du hålla denna nivån på bil i framtiden. Lycka till med din bil.
Citera
2021-02-13, 08:31
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Månadskostnad för min ford mondeo är 0kr + försäkring

Dessutom åker man världsklass och allt ryms i bilen

Även om du bara har bilen som prydnad så kostar den

Med tanke på dina inlägg så förstår jag att din stora utgift är mediciner

Prata med din läkare om det verkligen är värt att äta så mkt piller när det saknar effekt
Citera
2021-02-13, 08:36
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Lån för min del är uteslutet.
Jag köper en begagnad bil som är skattad samt besiktad för Max 15K
Kör den tills den slutar att gå, oftast så klarar den sig 2 år så skrotar jag skiten bara.
Definitivt samma handlande som jag..
Förra bilen 10Ksek, 10Kmil och som alltid, MED drag.. ( Enda rep,kamremsbyte 3k och två stag i framv f 125:-/st)
Gått drygt 4 år och 6000mil utan problem..Gör allt underhåll själv.
En för mig lagom bilkostnad. Bor inte i stadstätort.
Citera
2021-02-13, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
köp en ford mondeo. väldigt billiga o prisvärda
Vet inte om just en Ford Mondeo kommer frälsa hela världen men du är något på spåret. När alla surrar om Toyota, Audi, BMW, Volvo m fl så tror jag att de missar de något mindre flashiga märkena. Det torde vara där de mest prisvärda köpen görs. De flesta bilarna idag består av ett hopplock av diverse likartade produkter, ta bort lite märken i grillen m m så är skillnaderna inte så stora.
Citera
2021-02-13, 08:50
Medlem
Ekonomiskt vill jag varna för vissa bilhandlares förslag. Betala först lite kontant (20%?), betala därefter en månatlig kostnad (2000, 3000, 4000+++?) i några år, sedan är det s k restvärdet kvar, du får välja att antingen lämna tillbaka bilen eller lösa lånet. Här kan det bli aktuellt med ny lånesnurra. Vissa bilhandlares vet just ingenting om bilar, men råkar vara experter på "förmånlig finansiering ".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in