2021-02-12, 00:38
Bannlyst
Hej. Just nu har jag en lägenhet på andra våningen.. Alltså är det grannar under och bredvid mig men ingen ovanpå min lägenhet. (2-planshus)

Snart ska jag flytta till markplan i ett annat 2-planshus och kommer alltså ha grannar ovanför mig och bredvid mig.

Kommer baskaggen höras mycket mindre på markplan eller är det ingen skillnad vart i huset man har lägenheten?

Jag inbillar mig att det kommer låta mindre. Men det är ett positiv tänkande bara. Kanske mest naivt?
Citera
2021-02-12, 01:27
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
Hej. Just nu har jag en lägenhet på andra våningen.. Alltså är det grannar under och bredvid mig men ingen ovanpå min lägenhet. (2-planshus)

Snart ska jag flytta till markplan i ett annat 2-planshus och kommer alltså ha grannar ovanför mig och bredvid mig.

Kommer baskaggen höras mycket mindre på markplan eller är det ingen skillnad vart i huset man har lägenheten?

Jag inbillar mig att det kommer låta mindre. Men det är ett positiv tänkande bara. Kanske mest naivt?
Jag är inget proffs i frågan, men generellt så låter det väl mindre till grannar om du bor på nedre botten än på andra våningen.

Speciellt låga frekvenser (angående baskaggen) färdas väl "hellre" längst golvet, om jag förstått det rätt.
Citera
2021-02-12, 02:15
Medlem
Det handlar om ljudtryck, avstånd och våglängd.

Kort sagt:
Givet samma ljudtryck och våglängd så är det bättre på plan ett då det är längre till taket än golvet.
Citera
2021-02-12, 02:29
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Går inte ljudvolymen att ställa in på digitala trummor? Dessutom kan man ju koppla in hörlurar.

Annars är ju trummor inte direkt lägenhetsvänliga...
Citera
2021-02-12, 07:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Har du en rejäl dämpmatta under så tror jag det räcker långt.

Sen beror det på ytan på baskaggen också.
Är det hårdgummi så kommer det låta mer, men nätskinnen som t.ex. Roland har på sina bättre modeller låter mycket mindre. Dagtid bör vara helt okej att spela.

Annars kanske du kan fråga om grannen bredvid kan slå in en spik i en bräda han lagt på golvet.
Skulle gissa att digitaltrummor låter uppskattningsvis hälften så mycket när man spelar ordentligt.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-02-12 kl. 07:24.
Citera
2021-02-12, 11:14
Medlem
coclss avatar
Bygg en sån här. Det minskar mängden vibrationer i husstommen som är det som stör grannar.

Materialkostnad på max en tusing och mycket mer effektivt än tjocka gummimattor etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in