2021-02-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
För det första tror jag inte att Dyvik själv är den som har hört av sig till medierna. Medvetet eller omedvetet har hon svarat lite vasst på tidningens frågor, och så har hon behövt fortsätta eftersom hon redan förklarat vad hon tycker.

Men oavsett om hon gick hårt på i samtalet eller om det bara råkade slinka ur henne, så tycker jag att det är bra att det blev sagt. Det är ju hård konkurrens och man måste kunna visa att man vill bli uttagen till VM. Man måste få säga att man är besviken.

Jag tänker att landslagsledningen behöver vara tillräckligt professionell för att kunna höra denna kritik utan att relationen till Dyvik för den delen ska bli infekterad. Deras uppdrag är här att ta ut den bästa truppen. Om de har gjort det så kan de stå för sitt val och behöver inte uppleva Dyvik som en problemmakare bara för att hon pratar i media. De har väl goda skäl att välja som de gör? Har de inte det så har de gjort fel.

I en professionell miljö ska det här inte påverka framtida uttagningar för Dyviks del. Visar hon kvalitet ska hon bli uttagen till framtida världscup och mästerskap.

Min dom: Frisk vind! Men antagligen lite uppsnackat uttalande. Inte hennes vilja att det här ska spinna vidare till en möjlig konflikt...

👍🏻👍🏻👍🏻
Citera
2021-02-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Jag tyckte man såg liknande tendenser när Anna Haag blev uttagen till OS-stafetten 2018. Hon hade inte heller presterat men fick ändå en plats baserat på, vad det verkade, gamla meriter, före både Ida Ingemarsdotter och Hanna Falk. Mycket riktigt blev det ju sedan Haag som sänkte stafettlaget.

https://sverigesradio.se/artikel/6887988

Så detta tycks inte vara någon engångsföreteelse.

Befriande dock att Anna Dyvik är rakryggad och tar bladet från munnen. Kudos till henne även om hon antagligen kommer att få betala ett pris för detta, eftersom det är så ett dåligt ledarskap agerar. Tysthetskulturen ska råda i landet utan ljud, även i skidlandslaget.

Ja Anna Haag fallet är ju ett tydligt exempel som du lyfter upp, här verkade den populära ha klar fördel jämfört med de andra. Hanna Falks tränare Niclas Gröns utspel väckte även mycket uppmärksamhet.
Citera
2021-02-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
I det här fallet får man väl ändå konstatera att kritikerna hade rätt. Vad det gällde Anna Haag så hade hon ju påpekat problem med kroppen innan hos tränaren kort före OS. Med det i åtanke framstår uttagningen som ändå märkligare. Det här är absolut ingen kritik mot Anna Haag, hon gjorde förmodligen sitt bästa och lite till, men det verkar ändå som att det var gamla meriter som gav henne OS-platsen den här gången. Hur fort man en gång har åkt ett WC lopp är ganska ointressant eftersom styrka och kondition är en färskvara. På 5km är det nog hugget som stucket om det är en fördel att vara en utpräglad distansåkare eller en sprinter.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...ag-pa-tremilen

visst vägde det in vad hon gjort innan men varken Falk eller Ida hade bättre resultat under säsongen, visst ingen bra sträcka av Anna men så lätt var inte den uttagningen, Haag hade bättre resultat innan och när ingen av Ida eller Hanna prestera bättre på milen loppet blev det Haag. sedan möttes alla dom efteråt i Falun då slog Haag både Ida och Hanna i klassiska loppet i Kalla mot Dyvik är det solklart Kalla

oftast är det nog en fördel att vara bra distansåkare skulle jag säga så brukar Sverige resonera i uttagningarna, tänker man mer på Hanna så tog hon faktiskt styck av Wiken i Planica just innan OS så att hon skulle åka första var nog rätt långt borta
Citera
2021-02-12, 12:29
Medlem
treanssparvagns avatar
Från TS

"Håller man varandra extra hårt om ryggen i detta svenska skidlandslag? Hur upplever ni den utifrån? Borde inte Dyvik hyllas för sitt mod istället för att sågas längs fotknölarna? Hade Dyvik behandlats på ett annat sätt om hon tillhörde ex. ansedda Piteå elit SK?"

Att hålla varandra om ryggen är en del av att vara med i ett lag, så är det även i skidlandslaget. Sedan blir det speciellt med individuella idrottare i ett lag, så där är spelrummet lite större än i en ren lagidrott. Hur hårt det hålls på det här svårt att veta för utomstående. I vissa lag kan man lika gärna lämna om man går ut och pratar med pressen, men det verkar inte vara så i skidlandslaget. Minns Linns sågning av Ebba i Ruka. I TdS ställer hon närmast upp som hjälpryttareför Ebba på sista etappen. Det hade inte hänt om stämningen inom laget varit så dålig.

Dyvik tillhör Mora, som ju varit en storklubb i många år, så klubbtillhörigheten borde inte spela roll. Calle Halvarsson hankar sig också kvar och han kör för Sågmyra.
Citera
2021-02-12, 14:11
Medlem
Starobrnos avatar
Om man under lång tid presterar som nr 8 eller 9 i ett tänkt vm-lag och sen är missnöjd att inte bli bland de 8, så hade det varit smart att åka lite fortare innan laget tas ut.

Kan förstå att Kalla (som brukar vara i god form i mästerskap) får chansen.
Citera
2021-02-12, 14:48
Medlem
Mikojans avatar
Den naturligtvis helt självklara Dyvik var chanslös. Piteborna och därmed norrbottningarna Ingesson och Thomsson tar naturligtvis ut norrbottniskan Kalla som dom dessutom är personliga tränare åt. Norrbottensnationalismen ljuger aldrig
Citera
2021-02-12, 16:54
Medlem
Dyvik hade väl knappast åkt någonting på VM om hon blivit uttagen istället för Kalla.
Snacka surt efter fullbordat faktum ger ingenting i min bok.Dyvik har haft samma chans som alla andra,men någon sjundeplats på distans i VC ser inte jag..ej heller hör jag en tidigare flerfaldig OS guldvinnare samt Världsmästarinna som uttalar sig.

Det må vara surt för Dyvik..men Kalla har fortfarande..efter alla dessa år..en klart högre högstanivå än den sure 26 åringen som endast pallat med ett par SM guld i sin karriär.
Jag tycker att det är helt rätt med att ta ut Charlotte Marina Kalla.Det finns en potentiell uppsida med den uttagningen som tyvärr inte finns när vi snackar ett icke namn som Anna Dyvik.

Gör om och gör rätt till OS.Förslagsvis så kan ju Anna Dyvik börja med att försöka slå Hagström.
Citera
2021-02-12, 18:24
Medlem
Sopan dyvik har inget i vm att göra, (ungefär som halva herrsidan) tomma tunnor skramlar mest. Charlotte behövs i stafettlaget, varför slösa massa pengar att skicka folk till vm "bara för att", vara snälla, "se och lära" eller vad det än må vara. Visst, Charlotte blir troligtvis fisk i de andra distanserna men KAN bli fågel (topp 6), på grund av ryggen/ålder/träning som slått fel de senaste åren och framförallt coviden så kan det gå lite hur som helst. Dyvik har inte den toppkapaciteten. Då kan hon lika väl ge sig på hagström eller ribom.

Att det sedan råder en tysthetskultur är en annan femma, ngt är det ju som inte stämmer med debaclet för några år sedan. Men det är ju inte längdlandslaget ensamma om, eller sverige för den delen. Mkt om lojaliteter, pengar, egoism, vem som får mest uppmärksamhet, mest spons osv. Som ett familjedrama.
Citera
2021-02-12, 18:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Sopan dyvik har inget i vm att göra, (ungefär som halva herrsidan) tomma tunnor skramlar mest. Charlotte behövs i stafettlaget, varför slösa massa pengar att skicka folk till vm "bara för att", vara snälla, "se och lära" eller vad det än må vara. Visst, Charlotte blir troligtvis fisk i de andra distanserna men KAN bli fågel (topp 6), på grund av ryggen/ålder/träning som slått fel de senaste åren och framförallt coviden så kan det gå lite hur som helst. Dyvik har inte den toppkapaciteten. Då kan hon lika väl ge sig på hagström eller ribom.

Nej hon gör helt rätt i att ifrågasätta Byströms svamlande om att Kalla tas ut för ledaregenskaper samtidigt som han inte vet om hon kommer att kunna tävla. De två andra tas enbart ut för att de intill mästerskapet visat att de är tävlingsberedda. Annas uttalande ska ses som kritik mot Byström.

Citat:
Att det sedan råder en tysthetskultur är en annan femma, ngt är det ju som inte stämmer med debaclet för några år sedan. Men det är ju inte längdlandslaget ensamma om, eller sverige för den delen. Mkt om lojaliteter, pengar, egoism, vem som får mest uppmärksamhet, mest spons osv. Som ett familjedrama.

Nej, det är 2:50 i samma femma. Förbannat bra att hon inte lägger sig platt på marken och vågar ifrågasätta.
Citera
2021-02-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Charlotte Kalla har ett namn som lockar oerhört många fler tv-tittare och sponsorer än vad Dyvik kommer att göra, alldeles oavsett om Kalla kommer på 6e, eller 26 plats. Anna Dyviks tid kommer om hon kan vara bra över tid. Hon har ju blivit petad ur landslaget förr, så det är uppenbarligen nåt som gör att hon inte kan hålla nivån över tid.
Det där håller jag inte med om överhuvudtaget, intresset för en skidåkare går hand i hand med hans/hennes meriter och det var länge sedan Kalla presterade.

Jag skulle välja en ung hungrig åkare framför en trött föredetting alla dagar i veckan och just nu känns Kalla som en trött föredetting.

Hon skyller sin sviktande form på Corona men hennes form har varit i fritt fall sedan hon bytte träningsupplägg.

Det enda som är 100 procent säkert är att Kalla kommer att sänka stafettlaget.
Citera
2021-02-12, 19:25
Medlem
ycwms avatar
Anna hade endast kunnat vara aktuell för sprinten och tremilen enligt mig, och på båda dessa sträckor ser jag ett antal åkare före henne. Tycker inte det är Kalla hon fajtas mot i en uttagning.

Finns mycket talang i Anna men hon har helt enkelt inte presterat tillräckligt bra när hon fått chansen på högsta nivån.
Senast redigerad av ycwm 2021-02-12 kl. 20:24.
Citera
2021-02-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det där håller jag inte med om överhuvudtaget, intresset för en skidåkare går hand i hand med hans/hennes meriter och det var länge sedan Kalla presterade.

Jag skulle välja en ung hungrig åkare framför en trött föredetting alla dagar i veckan och just nu känns Kalla som en trött föredetting.

Hon skyller sin sviktande form på Corona men hennes form har varit i fritt fall sedan hon bytte träningsupplägg.

Det enda som är 100 procent säkert är att Kalla kommer att sänka stafettlaget.

Det är tyvärr risk för det. Hon gör en halvdålig skiathlon och hamnar på runt 15plats och får av det en av platserna i stafettlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in