2021-02-11, 16:21
Bannlyst
Min mamma dog i covid-19 i slutet på förra året och hade inga tillgångar.
Jag hade en del lån i mammas namn med hennes godkännande och har skrivit till dom att dödsboet saknade tillgångar.

Nu fick jag brev från begravningsbyrån där det bifogades ett testamente från en nära släkting till min mamma.
Tydligen ska hon få ärva en större summa, fast jag fattar inte på hur många det ska delas upp på.

Frågor jag har: Den summan som står i testamentet är skriven 2012, hur vet man att den stämmer idag?
Eftersom jag försatt morsan med skulder, kommer dom då dras av arvet hon får?
Om jag får ärva, kommer kronkalle som jag har skulder till lägga beslag på dom?

Gubben som morsan får ärva av hade både hus och sommarstuga, men det har han testamenterat bort till folk jag inte har en aning om vilka dom är.
Dom bolagen min mamma är skyldig pengar = mina skulder vill ha en bouppteckning, vem upprättar en sån?
Citera
2021-02-11, 16:30
Moderator
Maviels avatar
Jag kan inte direkt svara på alla dina frågor - men när det gäller bouppteckning så är det dödsbodelägarna som ska upprätta en sådan - finns din pappa i livet? Annars blir det nog du. Jag vet inte huruvida ett arv räknas som inkomst och tas av kronofogden.
Citera
2021-02-11, 16:58
Medlem
TS!

Du får nog förtydliga vissa saker.

Du skriver dels att din mor inte hade några tillgångar. Alltså inga pengar, fastigheter, bilar eller annat som kan vara värt något.

Å andra sidan skriver du om någon ”gubbe som morsan får ärva”. Är denna ”gubbe” död och fick din mor ärva något?

Lån i din mors namn? Om hon står som gäldenär så är ju skulden hennes, d v s dödsboets.
Citera
2021-02-11, 17:21
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Beklagar sorgen.

När avled din mamma och när avled personen hon skulle ärva?
Citera
2021-02-11, 17:22
Medlem
Jag uppfattar frågan som att modern får ett arv efter sin död. Den goda nyheten är att arvet direkt går vidare till din mors arvingar, det kommer inte att gå in i dödsboet och användas till eventuella skulder som dödsboet har (dödsbon kan inte ärva).

Edit: Det förutsätter att din mor avled före "gubben"
Citera
2021-02-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Jag uppfattar frågan som att modern får ett arv efter sin död. Den goda nyheten är att arvet direkt går vidare till din mors arvingar, det kommer inte att gå in i dödsboet och användas till eventuella skulder som dödsboet har (dödsbon kan inte ärva).

Edit: Det förutsätter att din mor avled före "gubben"

Gäller det verkligen att arvet går vidare till barnen om en namngiven person i ett testamente har dött när arvet ska fördelas? I så fall tror jag att det måste framgå tydligt att arvsrätten gäller även personens barn. Det har även betydelse om din mor hade arvsrätt även om det inte hade stått i testamentet.
Senast redigerad av Piggekott 2021-02-16 kl. 16:14.
Citera
2021-02-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Gäller det verkligen att arvet går vidare till barnen om en namngiven person i ett testamente har dött när arvet ska fördelas? I så fall tror jag att det måste framgå tydligt att arvsrätten gäller även personens barn. Det har även betydelse om din mor hade arvsrätt även om det inte hade stått i testamentet.

Det beror på hur testamentet är skrivet, men om det står att person A ska få ärva X kronor så går det vidare till barnen. Om det däremot står nåt mer allmänt som att "mina kusiner ska dela på mina tillgångar", så är praxis att avlidna utesluts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in