2021-02-11, 14:32
Medlem
rondellhundens avatar
Har en ost här som är lagrad i 12 månader som jag köpte på reahyllan. enligt bäst före-datumet så går den snart ut.. varför är det ett bäst före datum på denna osten om den ändå legat och lagrat sig på en hylla så länge?
Citera
2021-02-11, 14:36
Medlem
JaraHierarkiTemples avatar
Större risk att den börja mögla
Citera
2021-02-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rondellhunden
Har en ost här som är lagrad i 12 månader som jag köpte på reahyllan. enligt bäst före-datumet så går den snart ut.. varför är det ett bäst före datum på denna osten om den ändå legat och lagrat sig på en hylla så länge?
Det är en helt annan miljö de lagrar i med "snälla svampar".
I kylen har du annan typ av mögelsvamp. Det räcker med väldigt liten mängd för att det ska ta sig.
För att osten ska hålla längre, se till att ha så rent du kan och hantera osten försiktigt med tvättade händer och lägg den i en tät plastpåse.

Det fuskas mycket med ost också. De skär bort mögel och säljer den som färskare fast den har gått ut eller kommer att gå ut om några dagar. Därför kan det vara bra att köpa ost hos en seriös osthandlare och höra vad de rekommenderar. Samma sak med kött.
Citera
2021-02-11, 14:43
Moderator
Briasccas avatar
Livsmedelslagen säger att livsmedel som säljs i butik måste ha dessa datum.
Citera
2021-02-11, 14:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Utöver de svar du redan fått kan man säga att osten ju lagras "hel" hos lagerhållaren (se bild, exempelvis så här: https://jurssmejeri.se/wp-content/up..._ost_malma.jpg) men när du kan köpa den är den delad vilket ger helt andra lagningsförutsättningar.
Citera
2021-02-11, 16:18
Medlem
Sereenas avatar
All mat måste ha ett bäst före, även saker som i stort sett inte kan bli dåliga.
Citera
2021-02-11, 16:36
Medlem
Bertil85s avatar
så att den konsumeras.
Citera
2021-02-11, 16:54
Medlem
Citat:
Bäst före säger ingenting om när din ost "går ut" den berättat bara vilket till och med datum som den är som bäst, i deras tycke, till. Utgångsdatum hittar du på styckdetaljer och typ köttfärs och medicin.
Citera
2021-02-11, 16:56
Medlem
pantywankers avatar
Som sagt lagstiftning. Hade tur att hitta två Prästostar på Lidl för några dagar sedan.
Låg med deras lapp med superkort datum konsumera snarast I rött och vitt.
(Ej den vanliga orangea lappen med 30% rabatt)
15 kronor styck vilket var ett riktigt kap Det var Arla's vanliga standard färdigplastade ostar på ca 0,7kg.
Självklart håller sig dessa länge än.
Vi betalar ju för att få lagrad ost. Nu fick jag den nästan gratis extra vällagrad
Senast redigerad av pantywanker 2021-02-11 kl. 16:59.
Citera
2021-02-11, 17:49
Medlem
Citat:

Osten var lagrad hel 12 månader, men det är ju mycket lite ost som säljs hel, oftast säljs den skuren i bitar! Då är det inte längre vax med antimögelgift runt om osten
Citera
2021-02-11, 18:36
Avstängd
448s avatar
Folk brukar ju lagra förslutna ostar 1 år i kylen för o boosta smaken , vänder bara på dom varje månad
Citera
2021-02-19, 11:31
Medlem
Sladdarens avatar
Lagrade ostar brukar jag ha i frysen om jag med all säkerhet hinner inte äta upp den innan

Citat:
Bildresultat för lagrade ostar i frysen
Packa in osten i aluminiumfolie, plastfolie eller vaxat papper, och lägg den sen i en plastpåse eller en plastlåda. Osten klarar sig i frysen i max 3-4 månader. ... Frysningen kan göra att osten blir lite smulig.

http://frysa.in/ost/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in