2021-02-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ok, jag lägger mig platt, du verkar veta bäst och alla är mytomaner i tråden.

Nejdå, jag vet inte allt, eller bäst. Och alla är inte mytomaner i tråden.

Men, när vissa (ta åt sig den som vill…) får för sig och bröstar sig om att kunna knäcka sig in i låsta iPhones på under 4 min, när de företag som myndigheter världen runt anlitar för feta pengar för att försöka komma in i låsta iPhones inte klara det på liknande 4 min, utan det istället vittnas om att det är satans svårt även för dessa företag och deras manicker. Så ja, då kommer doften av mytomani att kittla näshåren….. Eller vad säger du…?

Likaså när vissa försöker påstå att iOS inte skulle vara säkert när den allmänna uppfattningen hos em mängd sakkunniga världen över är att tvärtom iOS generellt sett är det säkraste OS’et i konsumentmobiler. Ja då killar det i näshåren igen….
Citera
2021-02-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragboy
Jag har läst i en FUP från typ 2018 där en polis förhör en misstänkt och säger typ ”ska du inte bara ge mig koden istället? Då får du ju tillbaka telefonen igen, annars måste vi ta sönder den som förra gången du blev tagen” och jag tolkar det som att dom alltid kunnat få ut informationen ur en iPhone, men att dom nu kan göra det utan att ta sönder den.

Exakt var i det du läste stod det att de lyckades få ut nån info ur den iPhones, eller ens lyckades låsa upp den…?

Varför tror du att myndigheter i t ex USA är sura på Apple för att de inte klarar att komma in i låsta iPhones och vill försöka tvinga Apple att hjälpa dem och Apple vägrar..?
Citera
2021-02-14, 09:57
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
OK, vi kan säga så här. De finns förutsättningar för detta i lagen. Vi kan säga dom har lagt beslag på miljardären Karl Hedins grejer. Men enligt dej kollar dom genom fingrarna på företagshemligheter dom kommer över när dom spegelkopierar material och använder de inte själva för polisen är så hederliga och moraliska, att dom skjuter ihjäl folk ibland eller mutas med tårtor osv skit samma. Har hört dej grabben

Nu tror jag äntligen vi kan se detta som case closed
Citera
2021-02-14, 10:40
Medlem
salxars avatar
Citat:
Jag har läst i en FUP från typ 2018 där en polis förhör en misstänkt och säger typ ”ska du inte bara ge mig koden istället? Då får du ju tillbaka telefonen igen, annars måste vi ta sönder den som förra gången du blev tagen” och jag tolkar det som att dom alltid kunnat få ut informationen ur en iPhone, men att dom nu kan göra det utan att ta sönder den.
Det enda jag tolkar av det där är att de försökte få honom att låsa upp mobilen, antagligen genom att ljuga. Det är knappast ett bevis du kan använda för att Iphone går att knäcka.
Citera
2021-02-14, 10:43
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Exakt var i det du läste stod det att de lyckades få ut nån info ur den iPhones, eller ens lyckades låsa upp den…?

Varför tror du att myndigheter i t ex USA är sura på Apple för att de inte klarar att komma in i låsta iPhones och vill försöka tvinga Apple att hjälpa dem och Apple vägrar..?

Amerikanska polisen har inte lika vassa hackers som vi? 🤣
Det är väl bra om kriminella tror på detta.
Citera
2021-02-14, 10:50
Medlem
Sååå.. polisen måste ha fysisk tillgång till mobilen eller ej?
Citera
2021-02-14, 10:56
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Sååå.. polisen måste ha fysisk tillgång till mobilen eller ej?
Spelar ingen roll. De kommer inte in ändå. Förutsatt att du har Iphone X eller nyare, samt uppdaterat den helt och har en lång lösenkod.
Citera
2021-02-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Spelar ingen roll. De kommer inte in ändå. Förutsatt att du har Iphone X eller nyare, samt uppdaterat den helt och har en lång lösenkod.

Det är mycket svårt att komma in även i äldre iPhones än X om bara folk ser till att inte ha den olåst, eller med lågoddsare till 4-pin kod.
Citera
2021-02-14, 11:03
Bannlyst
Citat:

Låter som dom tänkt använda sig av checkra1n och då är dom inne i telefonen på mindre än 2 minuter (nämner det som en hint för Dr Tinnitus att få läsa på lite) om versionen är runt ~12.5-13.0 vilket det var för årtalet, dom kunde dock använt sig av siri hacket men det var nog int kännt före jailbreaket och det behöver inte "förstöra" telefonen dock om dom menar jailbreak som att ta sönder den vilket jag skulle tro, år 2018 fanns det även ett isralienskt it företag som kunde ta sig förbi dom. Har nån fup som rörde något människrov där dom också tog sig förbi iOS med det företages hjälp (minns nu inte vad dom hette utan att googla men den som googlar finner direkt).

https://www.youtube.com/watch?v=RRyo9BDc1Ks
https://www.youtube.com/watch?v=7CyiouCv6Kk
https://www.wikihow.com/Bypass-iPhone-Passcode

Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Amerikanska polisen har inte lika vassa hackers som vi? 🤣
Det är väl bra om kriminella tror på detta.

En hackare är inte någon kriminell person, harregud vart är världen påväg! Du har läst för mycket media som Dr Tinnitus, börja med att läsa på vad en hackare är på Wikipedia. Eller är det polisen som hackar telefonerna du menar är kriminella? Ni kan inte med allvar tro att det är polisen själva som sitter och tar sig in i telefoner? Dom anlitar företag för detta, Läs valfri FUP rörande topic så hittar ni vilka det är som tar fram datan åt farbror blå.

USA är inte direkt kända för att ha dom bästa hackarna snarare är kina, japan, indien, israel, sverige, ryssland och tyskland top 5 på den listan, USA lyser med sin frånvaro. FBI är inte direkt kända som dom vassaste hackarna i världen, deras databaser läcker ju titt som tätt men det är inte nån hemlighet direkt.

https://intelx.io/?s=%40fbi.gov
Senast redigerad av wuseman 2021-02-14 kl. 11:18.
Citera
2021-02-14, 12:43
Medlem
SalamonDiEs avatar
2 synpunkter:

1. Har ni nån aning om hur stor jailbreak-communityn är? Som om nåt "hemligt/super/CIA/Mossad" - backdoor skulle gå att hålla hemligt. GreyKey är idag helt värdelöst.

2. Den enda webbsidan ni behöver läsa är ElcomSoft blog: https://blog.elcomsoft.com/
där får ni svart på vitt vad som funkar & inte funkar (och jo dom var först med många forensiska verktyg, regeringar använt/använder). Ja, iPhone 4-5 är osäkra vid fysiskt förvärv...
FBI tjatade på Apple om en backdoor att använda, men det skulle innebära att vem som helst skulle kunna dumpa innehållet, så antingen eller... som sagt nej Apple vägrade göra nåt sånt.

Tänker inte länka 50 div. länkar om hit eller dit, läs bloggen finns allt ni behöver veta... tex: https://blog.elcomsoft.com/2021/01/a...anted-to-know/
TLDR: den svaga länken är iCloud-backups, vilket inte nödvändningsvis avslöjar nåt användbart om klienten...

iPhone 5S & senare implementerade Secure Enclave, vilket gör bruteforce (GreyKey) meningslöst, och om man vill raderas luren efter 10 försök, face & touch -ID har ju svagheten att man kan tvinga personen visa ansiktet eller rätt finger...

Dessutom trots bootrom-exploit , krävs en upplåst lur from iPhone 8
https://blog.elcomsoft.com/2020/12/t...raction-agent/
Senast redigerad av SalamonDiE 2021-02-14 kl. 13:15.
Citera
2021-02-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Nu tror jag äntligen vi kan se detta som case closed

"De kan hända"

Men om du väntar på att ngn polis ska ställa upp i TV och erkänna korruption och spionage på affärsmän så sure
Citera
2021-02-14, 15:46
Medlem
Det är bra att polisen kan. Man ska inte dölja någonting för polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in