2021-02-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tråkigt att du inte begriper fördelen med dels redundans men också den tekniskt betydligt bättre lösningen som Freja är jämfört med BankID.

Jag hoppas istället på succé, vi behöver verkligen inte mer beroende av bankerna.

Som sagt det är kanske bättre tekniskt, men det är inte det jag reagera på. Utan att det är mer integritetskränkande.
Citera
2021-02-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag förstår faktiskt inte vad du reagerade på. Att Freja kan användas av dig för att visa vem du är för vem som helst? På vilket sätt är det ett problem?

Det är integritetskränkande. Att de delar en massa info om dig till social media etc. Du ser inga problem med det?
Citera
2021-02-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är integritetskränkande. Att de delar en massa info om dig till social media etc. Du ser inga problem med det?

Var står det att de gör det? Låter som du missförstått något?

Man kan skapa en länk som visar foto, namn och ålder och dela med sig den när man kommunicerar men det är ju något man själv väljer att göra?
Senast redigerad av Engineer 2021-02-16 kl. 23:42.
Citera
2021-02-17, 05:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Som sagt det är kanske bättre tekniskt, men det är inte det jag reagera på. Utan att det är mer integritetskränkande.

Fast det är bullshit som du massuppfittat.
Citera
2021-03-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var står det att de gör det? Låter som du missförstått något?

Man kan skapa en länk som visar foto, namn och ålder och dela med sig den när man kommunicerar men det är ju något man själv väljer att göra?

Det här låter ju lite vanskligt ändå.
Citera
2021-09-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag skulle köpa en ATV av en bonde för ungefär 1 år sedan.

Jag gick till Forex som hade hand om min banks kontanthantering och ville förbereda för ett uttag på 30000kr kontant , från mitt egna konto, pengar som funnits länge genom lön, sparande och sådana saker. Mitt helt vanliga konto.

De nekade mig att få ta ut mina pengar trots att jag kunde visa annonsen där den såldes till priset av 32000;- men jag hade fått pruta lite. Det stod i annonsen att bonden föredrog kontant betalning då han saknade swish. Gubben var typ 70år.

Det slutade med att jag fick hem ett papper efter ungefär 3 veckor där jag skulle förklara vart lite olika transaktioner kom ifrån, eller skulle. Eller rättare sagt, vad syftet med dem var. Det var ett kontoutdrag där någon strukit över saker med överstrykningspenna.

Det var frågor om följande -

Swish till en kollega på 2500kr ungefär i samband med att jag var på kontoret och bad om kontantuttaget - Min LÖN en månad, det stod till och med LÖN och lite siffror - ett kontantuttag jag gjort på 10000 någon månad tidigare, en Swish på 7600 för en telefon jag köpt på blocket, det stod Mottagare och telefonnr i uttdraget och lite andra liknande saker. Tror det var 6-7 transaktioner de frågade om.

Jag svarade på dem, utförligt, bifogade screenshot som jag printat på swish etc så man såg min egna anteckning osv.

drygt 1 vecka senare fick jag besked om att mina svar inte var tillfredställande och att mina tjänster skulle avslutas efter 30dagar. Om jag inte själv tömt kontot skulle de hjälpa mig när jag skickade in kontonr det skulle skickas till.

Vart med om EXAKT samma sak på HB blev utkastad för att jag köpte och sålde saker!
Citera
2022-01-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Kan man ha både Freja eID och Bankid på samma telefon eller finns det någon "blockning" i telefonen?

Det funkar alldeles utmärkt, kör själv med Freja Eid Plus och Bank ID, sällan man behöver ha med sig plånboken nu för tiden, betalar gör man ju med mobilen via Apple Pay
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in