2021-02-14, 22:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkompisundrar
Från och med April kommer samtliga banker som ger ut BankID kunna spärra dig från att någonsin få ett bankid igen.

Detta innebär tillexempel att om du hamnar i problem med tex. Nordea kan du se dig om i stjärnorna igen efter att få ett bankid i någon annan bank igen - och alla vet ju vad bankid är idag, mer eller mindre ett krav överallt.

Hur detta kan ha blivit tillåtet förstår jag inte.

Än mindre hur staten skall hantera detta.

Tex. Kronofogden har precis investerat 1.1 miljarder i nya it system som gör att man skall kunna hantera mycket själv, då deras system varit extremt gamla och utdaterat.

Nu skall, förmodligen, mycket av deras klientel stängas ute, eftersom de inte kan skaffa ett bankid igen.

Du har inte uppgett någon källa på ditt påstående? Oavsätt hur det ligger till med detta, har man rent mjöl i påsen så är det inget att oroa sig för. Andra kanske drar öronen åt sig vilket iofs är bra👍
Citera
2021-02-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du har inte uppgett någon källa på ditt påstående? Oavsätt hur det ligger till med detta, har man rent mjöl i påsen så är det inget att oroa sig för. Andra kanske drar öronen åt sig vilket iofs är bra👍

Hur svårt är det att gå in på valfri banks hemsida och se stt det blir nya villkor för bankid i april?
Din bank bör redan ha skickat något meddelande om att villkoren kommer ändras.

Några exempel:
https://online.swedbank.se/Condition...-PRODE61639707

https://www.lansforsakringar.se/glob...ankid-nytt.pdf
Citera
2021-02-14, 22:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur svårt är det att gå in på valfri banks hemsida och se stt det blir nya villkor för bankid i april?
Din bank bör redan ha skickat något meddelande om att villkoren kommer ändras.

Några exempel:
https://online.swedbank.se/Condition...-PRODE61639707

https://www.lansforsakringar.se/glob...ankid-nytt.pdf

Hur svårt ska det vara att lägga ut det här om man påstår någonting? Som svar på din fråga. Nej jag har inte fått någon information om detta från min bank.
Citera
2021-02-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ja det där var sannerligen en gummiparagraf. Jag misstänker att de förbereder för att kunna stänga av nationalister från ytterligare samhällsfunktioner så att dessa ska få svälta.

Jag får backa här en aning. Den där väldigt öppna skrivningen gäller bara den egna bankens möjlighet att spärra ens BankID som de gett ut. För att blockera BankID hos alla utgivare krävs betydligt mer och sådan spärr gäller 12mån.
Citera
2021-02-15, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad hjälper det i det här fallet?

Skaffa Freja eID istället så det får större användarbas och fler börjar acceptera det så bankerna får konkurrens kring id hantering?

"IDENTIFIERA DIG SJÄLV TILL ANDRA

Dela ditt namn, ålder och foto via sociala medier, SMS eller e-post. Personen du delar dina uppgifter med behöver inte ha Freja eID.

LÅT ANDRA IDENTIFIERA SIG TILL DIG

Andra Freja eID-användare kan dela sina uppgifter med dig på samma sätt."

Låter ju värre än vanligt bank-id. Ger mig vibbar om en värld där man ska logga in på freja eid eller bank id för huvud taget nå internet, och där en massa privat info om dig ska synas för alla andra.
Citera
2021-02-15, 09:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
"IDENTIFIERA DIG SJÄLV TILL ANDRA

Dela ditt namn, ålder och foto via sociala medier, SMS eller e-post. Personen du delar dina uppgifter med behöver inte ha Freja eID.

LÅT ANDRA IDENTIFIERA SIG TILL DIG

Andra Freja eID-användare kan dela sina uppgifter med dig på samma sätt."

Låter ju värre än vanligt bank-id. Ger mig vibbar om en värld där man ska logga in på freja eid eller bank id för huvud taget nå internet, och där en massa privat info om dig ska synas för alla andra.

Det är ingen som tvingar dig att använda den typen av identifikation, möjligheten finns för att freja eid är en betydligt mycket bättre teknisk lösning än bankid.
Citera
2021-02-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är ingen som tvingar dig att använda den typen av identifikation, möjligheten finns för att freja eid är en betydligt mycket bättre teknisk lösning än bankid.

Kanske kanske inte, du vet inte vad som händer i framtiden. Att det öht finns där är skrämmande nog och skäl nog till att välja andra alternativ om det finns några, och det gör det ju i vanliga bank id.

Det här ju som en konkurrent till facebook, twitter etc, skulle marknadsföra sig med att titta här hur mkt info vi suger ut ifrån dig och delar med andra, se så duktiga vi är på det, så välja oss.
Citera
2021-02-16, 18:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Kanske kanske inte, du vet inte vad som händer i framtiden. Att det öht finns där är skrämmande nog och skäl nog till att välja andra alternativ om det finns några, och det gör det ju i vanliga bank id.

Det här ju som en konkurrent till facebook, twitter etc, skulle marknadsföra sig med att titta här hur mkt info vi suger ut ifrån dig och delar med andra, se så duktiga vi är på det, så välja oss.

Du borde läsa på lite innan du uttalar dig. Freja eid är en riktig e-legitimation till skillnad från halvmessyren mobilt bank-id: https://www.digg.se/digital-identite...e-legitimation

Vi skall vara glada att det kommer alternativ, att behöva förlita sig till bankid enbart är verkligen inte bra.
Citera
2021-02-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du borde läsa på lite innan du uttalar dig. Freja eid är en riktig e-legitimation till skillnad från halvmessyren mobilt bank-id: https://www.digg.se/digital-identite...e-legitimation

Vi skall vara glada att det kommer alternativ, att behöva förlita sig till bankid enbart är verkligen inte bra.

... Och du kanske ska läsa på vad jag reagera på. Sådana alternativ kan vi vara utan. Hoppas verkligen inte bankid tar den vägen, och hoppas freja inte får något fotfäste. Sämre uppstickare inom någon bransch får man ju leta efter.
Citera
2021-02-16, 21:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
... Och du kanske ska läsa på vad jag reagera på. Sådana alternativ kan vi vara utan. Hoppas verkligen inte bankid tar den vägen, och hoppas freja inte får något fotfäste. Sämre uppstickare inom någon bransch får man ju leta efter.

Tråkigt att du inte begriper fördelen med dels redundans men också den tekniskt betydligt bättre lösningen som Freja är jämfört med BankID.

Jag hoppas istället på succé, vi behöver verkligen inte mer beroende av bankerna.
Citera
2021-02-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkompisundrar
I praktiken., ja.

Men paragrafen är ju för att man inte skall kunna skylla på det. Men i praktiken. Så ja.
Och även på banker jobbar det människor, och vissa människor har jävligt svårt att förstå syftet med vissa lagar och regler.
Det är då det blir problem för vanligt folk.
Citera
2021-02-16, 22:39
Medlem
Citat:

Jag förstår faktiskt inte vad du reagerade på. Att Freja kan användas av dig för att visa vem du är för vem som helst? På vilket sätt är det ett problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in